Volledig terecht, zal ik u even vertellen. Wil nog wel eens zien hoe "zielig" gij het vindt als concurrenten van uw zelfstandige zaak het zo regelen dat zij aan hun klanten geen taksen moeten aanrekenen en met andere woorden vertrekken van een basisprijs van 5/6 van die van een zaak die wél in orde is EN waarvan de eigenaar leeft van de inkomsten daarvan. Maar hey, als we allemaal gezellig samen allemaal dingen niet meer bij de plaatselijke drumwinkel kopen maar online kunnen we binnenkort nergens meer gaan testen en voelen en dat is natuurlijk toch helemaal wat we willen!
Is allemaal wel wat kort door de bocht
Naar mijn idee maakt de markt de ondernemer en niet andersom.
Voor de komst van internet was je aangewezen op speciaalzaken die je adviseerden over je aankoop. Wat paste bij je, hoe zit het met onderhoud, hoe ga je het best met de spullen om etc. Het was de plek waar je alle info verzamelde en vervolgens ook je aankoop deed.
Nu met de komst van internet is het speelveld verandert. Mensen hebben toegang tot een schat aan informatie, kunnen al een hoop voor zichzelf bepalen en zijn niet meer alleen aangewezen op de speciaalzaak op de hoek.
Overigens is parallelle import zoals deze Roger doet van alle tijden en zal dit van alle tijden blijven. Hij doet het nu alleen ook via internet en bereikt daardoor een groter publiek. Maar het gaat er bij mij niet in dat dit de reden is van het verdwijnen van de speciaalzaken. Vervelend, ja, bedreigend, nee.
Het gaat er nu om hoe de ondernemers omgaan met dit veranderen van het speelveld. Ga je star door met je huidige businessmodel dan bestaat je groep potentiele kopers uit de puristen die dezelfde mening zijn toegedaan als jij hierboven weergeeft. Maar deze groep zal steeds kleiner worden en ik denk dan de kans groot dat je uiteindelijk als ondernemer de handdoek in de ring moet gooien.
Je zal dus moeten verbinden naar de nieuwe ontwikkeling op de markt. Zoals je al zegt. Mensen kopen hun spullen op internet maar ze zullen altijd een mogelijkheid nodig hebben om te voelen, te ruiken en te proberen. Ik denk dat daar voor de echte ondernemers in de muziekbranche een kans ligt. Ik denk aan "Experience centers" waar de ondernemer in samenwerking met de importeur een selectie opstelt van het assortiment maar waar op afspraak ook de mogelijkheid is om wat voor spullen dan ook maar te testen.
Je wilt een ludwig kopen maar hem eerst proberen ? Wij zetten hem voor je klaar. Wil je hem kopen ? Dan doe je een rechtstreekse order bij de importeur en de ondernemen ontvangt een provisie.
Eigenlijk wordt de ondernemer dan betaald voor het leveren van zijn expertise en kunde.
De ondernemer kan daarnaast een deel inrichten voor onderhoud van verkochte drumstelllen. Vaste prijzen voor stemmen en periodiek onderhoud van het drumstel.
Etc. etc.
Zoek de kansen, niet de bedreigingen