Me maar even melden hier
.
Ik heb een behoorlijk assortiment aan hoops in mijn bezit en getest. Op het oude drumforum is er volgens mij door mij en anderen ook al behoorlijk wat over geschreven.
Sinds kort ben ik ook in het bezit van de S-hoop variant van Pearl, de zogenoemde "Fat Tone Hoop", met deze variant moet ik echter nog echt meer aan de slag voordat ik er iets zinnigs over kan zeggen.
Voor de rest heb ik alle combi's wel zo'n beetje getest, triple flanged op dikke en dunne ketels (met en zonder 'reinforcement' rand). Die-cast Hoops op dikke en dunne ketels. Wood Hoops van Yamaha en Lignum op dikke en dunne ketels.
Ik ben daarbij voor mezelf tot de volgende conclusie gekomen, een dunne ketel is het meest gebaat bij een lichte hoop (dus triple flanged of wood hoop) en een dikke ketel het meest bij een Die-cast hoop.
Bij een dunne ketel i.c.m. een Die-cast hoop vind ik dat de sustain en het volume te veel worden afgeknepen. Bij een dikke ketel i.c.m. een Triple-Flanged hoop vind ik dat de boven- en midtonen te veel worden benadrukt, waardoor een dun geluid ontstaat.
@Dries, ik raad je dus een investering in Triple Flanged Hoops af, misschien valt een test met een Masterworks met Fat tone Hoops wel goed uit, maar op die uitslag zul je nog even moeten wachten
).
Wood-Hoops is een verhaal apart. De sound is nogal specifiek, voor mij meestal te droog, ik mis te veel sustain en focus, daarom vind ik ze waarschijnlijk op een snare (net zoals een Die-cast) wel lekker klinken.
@Willem
Voor mij is het dus duidelijk. Zoals ik al schreef:"een dunne ketel is het meest gebaat bij een lichte hoop (dus triple flanged of wood hoop) en een dikke ketel het meest bij een Die-cast hoop. Dit gaat op voor alle drums die ik bezit (en dat zijn er nogal wat, zoals je weet). Maar laat nu net de drums waarop jij je oog hebt laten vallen, de Gretsch New Classic, die een dunne ketel met die-cast hoop combineert, fantastisch klinken (vind ik, maar ik bezit hem niet). Waar hem dat in zit? Misschien zijn de Gretsch-die cast hoops erg licht qua gewicht, ik weet het niet. (Ik vraag me dan weer wel af hoe goed ie gaat klinken met dunne hoops, en zo blijf je lekker bezig)
Oh ja Willem, een Superhoop is dus niet hetzelfde als een S-hoop. De Superhoop is Pearls Triple Flanged hoop van 2,3 mm staal i.p.v.tegen 1,6 mm. De S-hoop is een hoop waarbij de bovenste rand naar binnen is gevouwen (richting vel wijst).