Het monitor "probleem" (in-ear en hot spots (kleine actieve monitoren)) heb ik voor de 12 persoons Soulband waarin ik speel opgelost door een Allen&Heath Wizzard 3 12M mixer aan te kopen.
Deze levert 12 mono of 6 stereo monitor mixen (of een combinatie ervan) en heeft een signaal splitter ingebouwd. Een aanrader dit apparaat, zeker als je met ingehuurde PA speelt of op een festival. Met zo'n grote band als de onze is een goed ingeregelde monitoring vaak problematisch, in de zin van "kost veel tijd". Het klinkt wellicht tegenstrijdig dat in een tijd met steeds meer en betere digitale tafels en dito mogelijkheden (met veel monitor kanalen) je monitor zelf te regelen, maar ik merk dat het digitale geweld ertoe heeft geleid dat steeds vaker wordt bespaard op een mannetje op het podium die een aparte monitor mixer bedient en die makkelijk te bereiken c.q. in te seinen is. Dit heeft tot gevolg dat je, wil je de monitor tijdens het spelen laten bijstellen, de geluidsman in de zaal moet zien te bereiken door opvallend en storend gebarentaal, in de hoop dat de geluidsman het begrijpt, of botweg door de microfoon vragen om een aanpassing.... ook niet echt sfeer verhogend.
Wij zijn er in ieder geval uit, monitoring regel je het liefst als band zelf, logisch wel. De geluidsman staat in de zaal en kan daar het beste het geluid beoordelen/inregelen, de muzikant staat op het podium ...... etc.etc.
Ik heb nog wel nagedacht over digitale persoonlijke monitor oplossing, maar de kans dat die door de FOH die wordt gebruikt niet ondersteund wordt is nog steeds groot, XLR-kabels worden nog steeds wel veel gebruikt.