Ik had er laatst ook een meningsverschil over met de leadzanger van de band. Hij stond er op dat ik met click zou spelen, einde discussie. Ik snapte opzich het punt dat hij wilde dat alles even snel zou zijn, maar mijn ervaring is juist dat wanneer het fout gaat en je een gitarist niet tegen kunt houden of de zanger die vooruit rent, je tussen twee vuren zit. Ga je met de click mee, of ga je achter de het versnellende of vertragende bandlid aan?
In mijn beleving is met click spelen niet verkeerd. Het is ontzettend leerzaam, maar niet echt nodig zolang je niet met een backingtrack of een loopje speelt. Ik ben er zelfs van overtuigd dat versnellen en vertragen iets dynamisch is tot op zekere hoogte en bij een goede organische vertolking van de muziek hoort (dit dan weer niet bij ieder genre).
Kortom waar het op neer kwam, ik heb tijdens de de gig de click aangezet, maar het volume ervan uitgedraaid. Hele gig gespeeld, ging erg goed. Na de gig gevraagd of hij het beter vond nu de click aan stond. Hij vond het super en 10x beter.
Kortom, het zit allemaal puur tussen de oren. Een temporef kan eventueel wel handig zijn. Probeer zoals Rene ook al zei het gevoel van de pulse altijd vast te houden in je hoofd (en met je linkervoet). Dan moet het goedkomen!