Met boekingsburo's werkt het meestal zo dat ze geen interesse hebben totdat je ze niet echt meer nodig hebt. Als je succes hebt komen ze allemaal om de hoek kijken.
En hiermee zeg je gewoon de waarheid.
Ik ben zelf een boekingskantoor begonnen om mijn band een beetje weg te zetten. In dezelfde stijl muziek heb ik nog wat andere bandjes die ik vooral gebruik om in ons voorprogramma te zetten of een thema-avond te bouwen. In sommige gevallen kan ik deze bands ook gebruiken als mijn band te duur wordt voor een zaal.
De meeste boekingskantoren rekenen 10-20% van de totaal gage. Afhankelijk van de afspraken wordt dit wel of niet uit de band-gage gehaald. Zeg dat je €1000 vraagt, dan zullen de meeste jou dus voor €1200 excl BTW aanbieden (let wel, €1000 valt onder de 6%, €200 onder de 21%). Als jij een bandje hebt die voor €150 al een hele avond spelen, is dat voor een boekingskantoor dus eigenlijk niet heel interessant (dat levert €31,50 op ofzo).
Dan heb je nog te maken met wel of niet exclusief. Als een boekingskantoor zegt, ik wil je exclusief, betekent dat dat _alle_ boekingen dus via het kantoor moeten lopen. Dit is natuurlijk wel interessant, mits het boekingskantoor ook een bepaalde garantie af kan geven dat je een X-aantal keer per maand voor een bepaald bedrag kunt optreden. Dit laatste is bij de meeste niet te doen overigens
Ja, als je bij een boekingskantoor bent aangesloten zul je met een makkelijk te boeken band (wat ik uit je verhaal toch wel begrijp) wel een aantal shows krijgen. Voordeel is ook dat alles belastingtechnisch goed afgehandeld wordt (mits het boekingskantoor een IPV-verklaring heeft). Aan PR doet een boekingskantoor erg weinig trouwens (tenzij je exclusief zit).
Een klant zal bij een boekingskantoor komen met een bepaalde wens, het boekingskantoor kiest een aantal bands uit zijn 'stal' en stelt dit voor aan de klant. De klant kiest een band en wordt daarna bevestigd.
Als je je ergens gaat aansluiten, probeer een kantoor te zoeken waar jouw doelgroep als klanten zitten. Zorg voor een goed verhaal waarom een boekingskantoor juist JOU moet kiezen en niet een collega-band. Wat maakt jou uniek? Waarom zou een klant jou kiezen? Als jij deze vragen kunt beantwoorden, dan heb je kans om aansluiting te vinden bij een boekingskantoor. Let in ieder geval altijd op wat de afspraken zijn en in hoeverre exclusiviteit gaat.