Jozwf: als je verwijst naar Jared Falk en consorten.
Het is toch de kwaliteit van de individu. Bij artsen heb ik liever geen autodidact, maar voor creatieve beroepen moet die ruimte er denk ik wel zijn. Ik heb in de tussentijd aardig wat drumleraren (ca 10) gehad. Cleuver, muziekscholen in krimpen en Rotterdam en nu nog steeds bij Hans van Gennip.
Hans v Gennip geeft vakdidactiek aan het conservatorium in R'dam. We hebben het dan wel eens over kwaliteit van drumlessen. Hij probeert de slagwerkstudenten van Hans van Oosterhout bij te brengen hoe je als drummer die zelf kan soleren over een "left foot clave" of de lastigste partijen van Minnemann probleemloos naspeelt, enz enz enz, bij te brengen hoe je een basisgroove leert aan een manneke van 8 jr op zijn eerste drumles, maar ook een leerling vooruit kunnen helpen zich te ontplooien. De uitdaging van de cons. student is dan om af te dalen en op een enthousiasmerende wijze die basis bij te brengen. Dat vergt dus didactische kwaliteiten met een zekere muzikale bagage.
Bij Cleuver heb je goede leraren en mindere. Ik had er een vaste leraar met weinig gevoel van didactiek en zonder afgerond conservatorium (hij was na een jaar gestopt omdat ze je daar niet leren spelen; het Sebastiaan Cornelissen syndroom). Vanwege zijn didactische beperkingen ben ik gestopt. Zijn vaste invaller was duidelijk meer didactisch begaafd, maar minder ontwikkeld als drummer.
Roel van der Sluis loopt weer weg met oud Cleuver leraar Remco Moens die in R'dam drumschool Session heeft.
Hans van Gennip weet telkens dingen voor te zetten waarin ik me in stuk kan bijten en me vooruit helpt. Hij weet dat hij geen Van Oosterhout is, maar voldoet aan de hoofdregel van Gadd. Ik heb dat meer bij de conservatorium afgestudeerden. Op een drumschool van niet geschoolde leraren leer je
drummen en van een conservatorium leer je
muziek maken op een instrument. Dat is toch wel mijn persoonlijke ervaring.
Overigens Hans Eijkenaar (gestopt na 1 jr) , Oscar Kraal (voorheen cleuver nu cons A'dam), sebastiaan Cornelissen, Kim Weemhoff en Ton Dijkman allen geen conservatorium jongens. Vinnie Colaiuta i na 2jr Berkley daar gestopt. Ik zou bij deze heren wel eens een les willen volgen