Ik ben 'bang' dat ik er aan moet, verhuisplannen naar een plek waar ik nu wel een kit neer wil zetten. Helaas laat mijn budget geen vrijstaande villa toe, dus dan maar zo
En, wie weet kan dit topic dan meteen op dit nieuwe forum de gids worden voor ombouwen!
Ik wil mijn oude kit ombouwen naar een elektronische kit. Gaasvellen, elektrische bekkens, noem maar op. Ik wil gewoon mijn oude kit ombouwen om het gevoel van het echte drumstel te behouden. Ik drum al een paar jaar en op een best leuk niveau (vind ik zelf
), en vind het heel belangrijk mijn speelplezier te bewaren. Ik ga dus voor een goede oplossing en zeker niet perse voor de goedkoopste.
Toevoeging 27/09: Ik hoef niet per se een kant-en-klare kit te kopen, maar wil het liefst gedurende de komende tijd materialen bij elkaar regelen en de kosten een beetje uitsmeren. Marktplaats in de gaten houden voor de module en bekkens, aanbiedingen voor de velletjes, enzovoort. Ik heb mij nog nooit verdiept in deze wereld en ik hoop hier van de heren en dames experts een en ander op te steken!
Uitgangspunt:6-delige kit (10,12,14,16,14,22, mogelijk laat ik de 10" of 12" achterwege, gebruik maar 1 racktom)
2 crashes
1 ride
1 hihat
Ik tel dan:
4 dual triggers (snare, ride, 2 crashes)
5-6 enkele (3-4 toms, hihat)
Klopt dit?
Vellen:Dat worden dus gaasvellen. Is een willekeurig gaasvel goed, of zit er nog verschil in deze?
Ondervellen, laten zitten of er af halen?
Verder zag ik rim-silencers, tegen het geluid van stok op rim. Wel handig lijkt me?
Triggers:Volgens mij (voor zover mijn beperkte kennis strekt) kan ik natuurlijk een paar simpele DDrum Redshots kopen, maar ik weet niet of ik daar uit kan halen wat ik wil. Uiteraard moet een snare ook een rimshot herkennen. Dus, waar rekening mee te houden?
Ik kwam de triggers van
www.682drums.com tegen, met van die mooie schuimrubber cones, maar je hebt natuurlijk ook triggers zoals de eerder genoemde redshot. Wat zijn de absolute do's en dont's van triggers? Zal (kan) ik ze zelf bouwen?
Ik verwacht uiteraard wel dat ze gevoelig genoeg zijn om gewoon lekker te kunnen spelen zonder me steeds te moeten irriteren omdat de helft van de signalen niet opgepikt wordt...
De eerder genoemde triggers van 682 hebben dus die cones waarvan gezegd wordt dat hoe dichterbij de cone je slaat, hoe haarder het signaal, en andersom. Is dit waar en vereist dit speciale triggers?
Enneh, ik las iets over frequentiegebieden bij triggers. Belangrijk?
De module:Ook niet onbelangrijk....
Hoe belangrijk is deze nou precies? Is een simpele module voldoende? Ik hoef geen 356472 kits voorgeprogrammeerd te hebben, maar gewoon 1 goede set.
Dingen die mij zo te binnen schieten:
- Gevoeligheid aparte triggers instelbaar
- Volume per trigger instelbaar
- Aantal triggeraansluitingen
- Merk? Type?
- Wat nog meer?
- Mogelijk zal hij wel eens gebruikt worden voor digitale opnamen, wat stelt dit voor
extra eisen (geen basis-eis voor mij)
Bekkens/hihat:Tsja, die Alesis Surge bekkens zien er wel echt uit, maar er speelt natuurlijk mee...
Zit er veel verschil in kwaliteit in e-bekkens? En hoe zit het met dual-triggering voor cups, chokes en andere 'bijgeluiden'?
Ride: gewoon en cup
Crashes: gewoon en chokes, evt. een splash bij zacht aanslaan (mogelijk?)
Hihat: Passen deze op een reguliere hh-stand? Lijkt me niet ivm het pedaal?
Zoals je dus al ziet: Ik snap er geen zak van, dus HELP!