Dries , wat is eigenlijk de diepere reden om tot de aankoop ( en het bespelen ) van een contrabas over te gaan ?
Gewoon om er een ander soort instrument naast het drummen bij te hebben , of over enige tijd de drumstokken definitief in te ruilen voor de strijkstok?
Offtopic maar leuke vraag!
Sinds groep 1/2 van de basisschool heb ik aangegeven dat ik ontzettend graag zou gaan drummen.
Ik heb het geluk gehad dat mijn ouders zo tof waren dat ze me hierin wilden steunen onder één conditie: ik moest eerst een zwemdiploma halen.
Zo gezegt zo gedaan. Zwemdiploma A + B gehaald en 2 weken voordat ik mocht afzwemmen voor C, kwam er een plek vrij voor drumles op de lokale muziekschool.
'Wil je het C-diploma niet nog even halen?'
- Nee, ik wil drummen.
Op dit moment is het 13 jaar geleden dat ik begon met drummen. Hier heb ik nog steeds erg veel plezier in. De afgelopen ~5 jaar begon ik steeds meer op te kijken tegen muzikanten die 'van alles wat' konden bespelen. Het leek me heel erg leuk om ooit een studiootje te hebben met verschillende instrumenten waarop ik ook minimaal een klein beetje zou kunnen spelen.
Toen ik in september vorig jaar op kamers ging wonen, kon ik doordeweeks niet meer drummen. In eeste instantie ging ik mijn heil zoeken in prettige hifi-apparatuur maar alleen het luistern naar muziek gaf me niet genoeg voldoening. Toen 3 maanden geleden ook een prachtige (en voor mijn leeftijd uitzonderlijk serieuze) relatie stukliep, werd ik gedwongen om meer dan ooit afleiding te zoeken.
Al jaren lang heb ik me vergaapt aan de contrabas: een prachtig instrument, zowel esthetisch als klanktechnisch. Al die jaren was ik bang dat mijn gehoor op melodisch/tonaal vlak tekort zou schieten voor een dergelijk instrument. Op het moment dat mijn vriendin een punt achter onze relatie zette, kwam er een band met 3 docenten van mijn oude middelbare school op mijn pad. De bassist speelde op een contrabas en hij had al snel door dat ik behoorlijk gefacineerd was door het instrument. Toen hij vroeg of ik er eens op wilde spelen gaf ik aan dat ik dat leuk zou vinden maar helaas toch niet meer dan 4 tonen zuiver zou kunnen spelen. Toen ik echter zag dat hij markeringen op de toets had staan, besloot ik ter plekke dat ik het er op ging wagen en er zelf ook eentje zou gaan kopen. Niet geschoten is immers
altijd mis nooit raak.
Sinds ik in Nijmegen op kamers woon, begon ik met het oefenen van simpele akkoorden op de akoestische gitaar van mijn zus. Veel van de liedjes die ik met de 'docentenband' speel, zijn niet erg lastig te begeleiden waardoor het erg leuk is om te doen. Voor je gevoel boek je immers erg snel resultaat. 2 weken geleden kreeg ik de kans om een contrabas te kopen die me ontzettend aansprak.
Om een lang verhaal kort te maken: in de weekenden plus tijdens de wekelijkse repetitie drum ik en daarbuiten ben ik me in korte tijd enorm aan het verbreden op melodisch vlak. Ik speel bijna net zoveel gitaar als contrabas (al is het maar omdat mijn handen het niet langer dan 30 minuten per dag volhouden op de contrabas).
Uiteindelijk zijn dingen zodanig gelopen dat ik onverwachts op weg ben om 'van alles wat' te leren bespelen.
Buiten dat ik niet met strijkstok speel (ik heb er geen en bovendien zijn mijn snaren daarvoor ongeschikt), ben ik absoluut niet van plan om de drumstokken ooit in de boom te hangen en te ruilen voor de contrabas of gitaar.
Ik blijf een drummer in hart en nieren, maar ik vind het erg leuk om muzikale afwisseling te zoeken op momenten dat ik niet in de gelegenheid verkeer om te drummen.
Zowel op contrabas- als op gitaarvlak streef ik niet het hoogst mogelijke niveau na. Als ik beide instrumenten voldoende beheers om ze op acceptabel niveau en met plezier op het podium te hanteren, ben ik een tevreden man.
De ochtend heeft zich inmiddels overduidelijk aangediend, dus ik ga gauw naar bed.
Ik word morgen namelijk om 12.00 uur op het werk verwacht... :'(