Ik heb zelf geen kinderen (voor zover ik weet
), dat ten eerste, dus ik praat niet uit directe ervaring als ouder. Maar als hij drummen leuk vindt, laat hem lekker drummen. Als hij uitkijkt naar de lessen, waarom niet. Kwaad kan het ook niet (alhoewel ik inderdaad mijn vraagtekens zet bij de effectiviteit ervan).
Gehoorbescherming (voor jullie allen maar m.n. voor hem) is inderdaad een goed plan.
Ook ik zou andere stokken aanraden, of hij dat nou kinderachtig vindt of niet. Ik ben heel wat groter dan hij en speel met 5a. Ik kan me voorstellen dat het handig is om de stok enigszins te selecteren op basis van handgrootte. Voor hem is het spelen met 5a als voor mij spelen met honkbalknuppels, bij wijze van. Denk niet dat dat optimaal is voor mijn lichaam (want drummen kan belastend zijn, zeker als je groeit als kool) en daarnaast kan ik me voorstellen dat dat op een later moment technische problemen op
kan leveren. De grootte van zijn drumstok blijft als het ware achter bij zijn eigen lichaamsgroei.
Ik wil best geloven dat je hem niet pusht etc en dat moet je ook zeker niet gaan doen. Mijn enige advies is dan ook dat je zelf niet te hoge verwachtingen moet hebben over zijn toekomst op drumgebied.
Ten eerste zijn er een boel mensen met ongelooflijk veel talent die ook als ze op veel latere leeftijd beginnen tot de topdrummers gaan behoren (Ton Dijkman en Hans Eijkenaar bijvoorbeeld, als ik me niet vergis). Omdat je op latere leeftijd een veel groter bewustzijn hebt van zowel de theorie als de 'physics' van het drummen is zo jong beginnen wat dat betreft absoluut geen garantie voor succes. Die insteek moet het dan ook niet hebben, naar mijn mening. Ik vergelijk het altijd een beetje met skiën. Daarmee begon ik op mijn 6e en pas vanaf mijn 16e kan ik het aardig goed (het kwartje viel ineens). Achteraf gezien was ik denk ik nu net zo goed geweest wanneer ik op mijn 16e was begonnen dan op mijn 6e omdat ik toen pas echt begreep en kon reflecteren op waar het om draaide. Daarvoor kwam ik netjes beneden (en vond ik het erg leuk) maar daar is alles mee gezegd.
Ten tweede kan het zo maar zijn dat hij er over 2 jaar niet meer naar om kijkt. Je weet het niet. Hij gaat nog een hele boel dingen ontdekken in zijn leven en ontwikkelt zo ook nieuwe interesses. En dat is natuurlijk gezond. Ik zou dus zeker niet te veel met zijn toekomst bezig zijn op dit moment. Niet alleen voor hem maar ook zodat je zelf niet 'teleurgesteld' bent als het allemaal niet zo gaat zoals je hoopt.
"Ik hoop dat hij er ver mee kan komen, zoniet, dan hoeft er niemand van ons schuldgevoel te hebben want alle kansen zijn aangereikt geweest." Hier wil ik alleen nog op zeggen dat het ook belangrijk is dat hij niet het gevoel heeft dat jullie er veel van verwachten. Het feit dat hij het gevoel heeft jullie teleur te stellen als hij zou stoppen, moet natuurlijk niet de drijfveer zijn om te blijven drummen.
Qua materiaal zou ik het lekker zo laten en voorlopig ook niet verder investeren.
Overigens wel goed dat je je op een forum als dit openstelt voor commentaar. Dat je hem alle kansen wilt geven vind ik alleen maar goed, en ook dat je je openstelt voor kritiek. Daarom ga ik die -1 kudo die iemand je heeft gegeven ook lekker ongedaan maken want dat vind ik een beetje flauw. Volgens mij heb je inderdaad het beste voor met jouw zoon en we weten allemaal hoe lastig het kan zijn om je schriftelijk op zo'n forum te uitten op zo'n manier dat iedereen het correct interpreteert.