Mooi voorbeeld, dat filmpje.
Geeft duidelijk aan dat het verschil tussen verschillende vellen al vrij groot is.
Jammer dat hij geen coated reso laat horen, daar was ik zelf het meest benieuwd naar.
Doe mij maar een wat dikker vel, zoals de G1.
Edit: ik kan me wel voorstellen dat een beetje demping bij een beginners/middenklasse set gewenst kan zijn om ongewenste boventonen weg te halen.
Mijn eigen voorbeeld: Pearl ELX snaredrum.
Ik ben nooit lyrisch geweest over de snaredrum van mijn vorige ELX set. Hij klonk aardig, maar de boventonen bevielen mij niet erg.
Na een aantal ambassadors en een Remo CS (niet mijn ding) heb ik eens een Evans HD dry geprobeerd. Dat gaf (naar mijn mening uiteraard) verreweg het beste resultaat op deze trommel. Echt een aanrader, was blij dat ik met een verse HD dry een musicaluitvoering van 3 avonden heb gespeeld.
Toen kocht ik een Pearl Masterworks en heb ik op die snaredrum hetzelfde vel geprobeerd.
Het is makkelijk samen te vatten als erg zonde.
Een trommel, die met zelfs een versleten G1 een compacte, warme klap geeft met subtiele boventonen klinkt ineens als een kartonnen doos.
Hetzelfde zal (welliswaar in wat mindere mate) meespelen bij resovellen.
Sommige trommels klinken nou eenmaal snel beter met wat demping, terwijl andere (vaak duurdere) trommels ongedempt veel meer karakter hebben, zonder storende boventonen te geven.