Wow... Ik vind het wel een creatief idee eigenlijk van die statische stickers, maar het eerste wat door me heen schiet: een raam staat stil en een bassdrum vel beweegt. Blijft zo'n sticker dan ook gegarandeerd zitten voor minimaal de duur van een compleet optreden?
Dan de prijs... Het standaard minimum aantal op de site is 5 en dan kom ik om m'n 24" bassdrum te vullen uit op een A1 (841mm x 594mm) of minimaal A2 (594mm x 420mm) formaat. De eerste kost dan (welliswaar voor 5 stuks) 165 euro ex btw, dus dat komt neer op zo'n 200 euro inclusief. De tweede kost dan 110 euro ex, dus dat komt neer op ongeveer 133 euro inclusief.
Bij het ontwerp moet je er rekening mee houden dat ze met standaard rechthoekige maten werken en dat je bassdrum rond is, dus dat je de afdruk in het midden wilt en dat je het materiaal daarna nog na moet bewerken om het netjes pas te krijgen. De mogelijkheid voor andere vormen is op de site aanwezig, maar ik ga er vanuit dat het er dan niet goedkoper op wordt.
Nu ga ik er in dit soort gevallen vanuit dat 5 stuks niet zo veel meer kosten dan 1, omdat de kosten voor het maken van een ontwerp juist in de eerste sticker zitten. De prijs zal dan wel iets lager zijn, maar niet drastisch lager. Daar tegenover staat dat een meerkleurendruk bij bijvoorbeeld Drumsigns inclusief vel voor dezelfde 24" bassdrum 90 euro is. Voor een 22" is dat 85 euro en voor een 20" 80 euro. In dit geval gaat het dan ook om een sticker die op het vel wordt geplakt en als je heel kritisch bent dan zou je kunnen stellen dat elke sticker of wat je dan ook op een vel plakt de boel zal dempen.
Wil je dat niet, dan kun je eventueel een vel echt laten bedrukken bij bijvoorbeeld Neckbone Graphics. Zij besteden het bedrukken van het vel uit aan de Remo fabriek, waarbij de afbeelding echt tussen de lagen van het vel komt te zitten. Het voordeel: veel minder kans op beschadigingen en het ziet er echt veel mooier uit. Maar goed, daar hangt ook een prijskaartje aan en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer exact weet wat ik indertijd voor een compleet ontwerp inclusief druk en het transport vanuit de States betaald heb, maar dat lag toen ergens rond de 200 euro meen ik. Lever je een ontwerp zelf aan in plaats van dat ze iets voor je moeten maken, dan wordt het uiteraard goedkoper.
Conclusie: als ik alles zo op een rijtje zet dan kan informeren naar de prijs natuurlijk nooit kwaad van die raamstickers, maar ik denk dat ik persoonlijk toch voor het wisselen van de vellen zou gaan. Dat is immers ook het werk niet...