€600 is inderdaad een groot bedrag voor een stuk hout met wat chroom, maar veel goedkoper gaat gewoon niet. Aan goed materiaal alleen ben ik al heel wat kwijt en dan kost het heel wat tijd om van die ruwe materialen iets moois te maken. De tijd die ik daarvoor moet investeren kan ik niet voor andere dingen gebruiken (zoals bijvoorbeeld vakantiewerk).
Dat is het moeilijke aan starten. Zolang je product onbekend is en niemand weet wat voor kennis en ervaring jij hebt, zal bijna niemand het er voor over hebben als er voor hetzelfde of zelfs minder geld een bewezen alternatief is (Black Beauty, 2e hands Lignum en legio mooie snares onder de 500 euro). Wellicht niet allemaal eerlijk vergelijk, maar jij moet kunnen overtuigen dat je product het geld waard is.
In het begin moet je niet denken aan winst maar aan naamsbekendheid en dat betekent veel investeren.
Voor hardware ben je ongeveer 150 euro kwijt? Voor pak 'm beet 100 kan je mooi hout hebben schat ik zo. Dat is 250 euro aan materiaal. Biedt bijvoorbeeld de eerste 5 snares aan voor 300 euro per stuk. Niet te grote oplage, dat scheelt je tijd en echt voor een minimumprijs. In ruil voor een review. Dan heb je drummers die ermee op pad gaan, ze gebruiken en eerlijk kunnen beoordelen. Na 5 snares heb jij wat ervaring opgedaan, geleerd, en als je goed werk hebt geleverd geeft dat vertrouwen voor nieuwe klanten. Dan kan je langzaamaan de prijs opschroeven. De eerste paar daarna voor 400, dan 500 en uiteindelijk als je meer vraag krijgt en mensen je snares beginnen te (her)kennen kan je richting 600-700 euro gaan.
Waarom krijgt Gert zijn Lignums voor zoveel geld verkocht? Omdat hij veel kennis en ervaring heeft. Vraag het Gert maar eens, ik durf er geld op te zetten dat hij de eerste jaren veel tijd erin heeft gestoken en er nauwelijks een rooie cent aan overhield.
Dit alles niet om je idee af te kraken overigens, meer als lesje starten van een onderneming.