kick omhoog.
Reageer even opdat anderen zouden kunnen leren van eerdere ervaring:
Persoonlijk heb ik tot nu toe de ervaring dat een een kleine tom (8", 10" en 12") meer last heeft van vreemde metingen dan tom's met een grotere diameter. Heb jij dat ook al vast kunnen stellen RJ??
Misschien RJ niet, maar ik wel. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat de verhouding veldikte/velsamenstelling/stemschroeven/veldiameter anders uitvalt als bj grotere vellen. met als gevolg dat een kleine onbalans in de spanningen tussen de verschillende spanbokken een relatief groter effect heeft op een klein vel. Bovendien is de spanning op een klein vel relatief hoger omdat je een hogere toon wilt hebben.
Ik merkte dit toen ik éérst mijn snare had gestemd met de tunebot en vervolgens naar mijn 10" tom overstapte. Daar had ik aanmerkelijk meer moeite nodig om éénduidige readings te krijgen van de tunebot. Niet dat het onmogelijk was, maar ik moest meer letten op waar ik sloeg en hoe hard ik sloeg.
Een verdraaing aan één van de stemschroeven gaf daarnaast ook meer effect op de hoogte van de spanning bij andere schroeven. ik had alles op 300 HZ gestemd, op ééntje na. Die draaide ik op 300 en de rest stond opeens op 305.
Daarnaast heb ik onderop de 10" een enkellaags Aq. Classic Clear gezet, bovenop een dubbellaags Super 2. Ook daar merkte ik verschil. Een 1/16 draai onderop gaf een kleiner effect op de andere spanningen als een 1/16 draai bovenop. Dit kon ik alleen terugbrengen naar de velsamenstelling enkellaags v/s dubbellaags. laatstgenoemde zal stugger zijn en spanning anders verdelen over het vel.
Mijn tips voor kleine toms: opdraaien in kleine stapjes en niet verder gaan naar een volgende spanning
VOORDAT je alle schroeven gelijk hebt.
vanaf het begin de schroeven gelijk aanspannen helpt, ook al heb je ze vingervast. Mits je draagrand volledig vlak is kun je controleren of je ze allemaal gelijk aangedraaid hebt door de tom met spanrand omgekeerd op een volledig vlakke ondergrond te zetten. De tom mag dan niet "heen en weer kunnen wiebelen" maar moet volledig stabiel staan. Dit is ook de manier waarop het vel monteer en de spanschroeven voor het eerst vingervast draai. Tom omkeren en neerzetten met spanbokken los, beetje druk uitoefenen op onderspanrand om druk op het bovenvel te zetten, spanbokken vingervast draaien, kijken of de tom nergens heen en weer wiebelt.
Toen ik deze werkwijze erop na hield kreeg ik het wel voor elkaar om een goede egale spanning zonder nare misreads te bereiken.
Verder: de Tunebot laat ook mooi zien dat na een dag een vel op 300 hz te hebben de spanning terugzakt door nieuigheid. na 24 uur stond bij mij onderop alles op 280. ff nogmaals flink druk uitoefenen op het vel: 268. je zult dus de eerste dagen de stemming goed in de gaten moeten houden.
Daarnaast: heb je nieuwe vellen erop gelegd en ben je uren bezig om de bij elke spanbok de juiste spanning te bereiken? Even flink drukken met je handpalm op het vel en daarna verder werkt vaak goed Ik heb gemerkt dat sommige nieuwe vellen de spanning wat raar verdelen als ze nog niet "geseat" zijn. Controleer ook of je draagranden niet beschadigd zijn EN of je spanranden niet "warped" zijn. Dit doe je door de spanrand op een volledig vlak oppervlak te leggen (bv een aanrechtblad of vlaktafel) en te controleren of de spanrand heen en weer kan wiebelen. Zo ja: niet goed. Ik had een geperste spanrand die een lichte deuk erin had, wat rare getallen opleverde. Even bijbuigen en het euvel was verholpen.