Dat ik op dit bekken zachter zal moeten spelen was me al wel duidelijk.
Als je hiermee ook doelt op dat hard spelen een oorzaak was van het scheuren van de cymbal, dan wil ik nog even opmerken dat de techniek waarmee je het bekken aanslaat mijn inziens belangrijker is dan het volume (en dus, laten we zeggen, de kracht) waarmee je het bekken bespeelt.
Met andere woorden, dat bekkens scheuren is naar mijn mening meer een kwestie van de verkeerde techniek (zoals jij het zelf al beschreef) dan volume. Ik wil helemaal niet beweren dat ik een fantastische techniek heb maar in mijn begin jaren heb ik twee keer een bekken gescheurd terwijl ik zachter sloeg dan ik nu doe.
Nu al jaren geen scheurtje meer gehad terwijl ik minstens zoveel speel en een stuk steviger ben gaan slaan (maar weliswaar met een wat verbeterde techniek).
De reden dat ik hier even op in ga is omdat ik laatst op Facebook (jaja, je moet wat) wat bevriende drummers onderling zag 'opscheppen' over hoeveel bekkens ze hadden gescheurd. Allebei overigens prima gasten en geen onverdienstelijke drummers maar ze maakten er een soort competitie van; des te meer bekkens je gescheurd had, des te beter want des te harder de muziek, des te groter de kans dat de bekkens scheurde, meenden zij. Oh ja, "hoe harder de muziek hoe mannelijker je bent" was volgens mij het onderliggende motto wat zonder overleg al door beiden tot logische aanname was verheven.
Alsof bekkens scheuren inherent is aan stevig moeten spelen. Ik zie ergens wel een relatie maar ben van mening dat met de juiste techniek je het behoorlijk bont moet maken om je koperen vriendjes te beschadigen. Wat me denk ik met name irriteerde, want daar betrapte is mezelf op (ben verder een rustige jongen hoor
), was dat ze beide wel top of the bill bekkens hadden (weet niet exact welke serie maar categorie zildjian K zeg maar). Als ik zo'n ding zou scheuren, zou ik niet trots zijn maar bij wijze van in huilen uit kunnen barsten.
Ben daarom ook blij dat dit forum er is en fijn om te zien dat hier mensen iets doordachter handelen.
Anyway, sorry voor de omweg, kan op je techniek letten nooit kwaad. Zachter slaan zal de kans op schade in ieder geval niet vergroten maar is naar mijn mening niet de primaire veroorzaker van scheuren.
Mocht je bekken toch gescheurd zijn dan kan je inderdaad gaatjes boren maar dit zal ongetwijfeld invloed hebben op de klank.
Als je veel geluk hebt met de positie van het scheurtje dan zou je kunnen overwegen om het bekken te laten perforeren (uiteraard komt er dan 1 gat op de plek van het scheurtje). Dan krijg je een O-zone crash. Ik heb dit destijds een keer bij Johan vd Sijpe (helaas overleden) laten doen en het effect wat te gek. Kostte weliswaar een paar tientjes maar ik hoefde mijn voormalige 18" K custom dark crash niet in de prullenmand te gooien en had daarnaast een uniek en te gek klinkend bekken.
Ook zou je er altijd nog een klok van kunnen maken of een andere vorm van decoratie.