Ik zou op verzoek van een aantal leden nog een topic wijden aan mijn kofferdrums, dus bij dezen!
De achtergrondOmdat ik op kamers woon zocht ik manier om te kunnen drummen thuis. Een akoestisch drumstel is vanwege ruimte maar vooral vanwege geluidsoverlast niet te doen helaas. Eerst heb ik een tijdje met een Yamaha DTXpress elektronische set gespeeld, maar dat beviel me echt niet. Ik herinnerde me een filmpje wat ik ooit had gezien van een drummer die een reiskoffer gebruikte als bassdrum. Zo ontstond het idee om daar zelf ook aan te beginnen.
De koffer zoekenKoffers zijn gemaakt om te reizen, vandaar dat ik vond dat dit "drumkitje" ook mobiel moest zijn - als student betekent dat ook met het OV. Oftewel, nagenoeg alles moest erin passen. Ik had al een oude 18" crash die ik bij dit setje wilde gebruiken als ride. Voorwaarde aan de afmetingen van de koffer was dus dat die erin pastte samen met een bassdrumpedaal, snarestandaard, kruk en stokken. De snare kon ik dan eventueel los dragen in de hoes.
Tweede eis die ik had was dat de koffer ook charme moest hebben, ik wilde niet zo'n saaie plastic rolkoffer. Na een tijdje Marktplaats in de gaten houden kwam ik een mooie oude houten koffer tegen en voor het gigantische bedrag van 25 euro inclusief verzendkosten had ik de koffer in huis!
ResultaatToen ik koffer in huis had kon het echte passen en meten pas beginnen. De koffer had een aantal tussenschotten, die heb ik eruit gehaald omdat die in de weg zaten met inpakken. In eerste instantie wilde ik ook een bekkenstandaard aan de koffer vastmaken, maar achteraf bleek het toch praktischer om een klein lichtgewicht standaardje mee te nemen i.v.m. de stevigheid.
Zo staat-ie nu thuis:
VervoerenAls ik ermee op pad ga laat ik de hi-hat thuis. In plaats daarvan doe ik twee shakers in mijn linkerschoen.
Dit moet er dan allemaal mee (+ de krukzitting en stokken):
Ingepakt ziet dat er zo uit. De 18" crash past precies in het deksel van de Gewa snaretas en de zitting van de kruk deed ik in mijn rugzak.
De koffer bleek behoorlijk zwaar te zijn! Uiteindelijk heb ik onderweg de snare eruit gehaald en los gedragen. Nu gebruik ik een andere manier van inpakken. De zitting van de kruk en de hardware, behalve het bassdrumpedaal, gaan in een kleine weekendtas. De snare, bassdrumpedaal en stokken + shakers gaan in de koffer. Op die manier ben ik met één tas aan mijn schouder en een koffer in de hand behoorlijk mobiel.
De klankTot mijn verbazing - en ook die van medemuzikanten - komt er een behoorlijk "volwassen" basklank uit. Natuurlijk een hele korte klank, behoorlijk droog maar wel vol en krachtig. En ook nog een behoorlijk volume; in akoestische settings met akoestische gitaar en zang moet ik zelfs opletten dat ik niet te hard speel.
Ik woon in een heel gehorig rijtjeshuis dus het is alsnog goed te horen als ik erop speel. Het is in ieder geval vele malen zachter dan een normaal drumstel en gelukkig ervaren mijn buren en huisgenoten het niet als overlast.
Nog te doenHet zou niet zo'n gek idee zijn om er wieltjes onder te maken, de koffer blijft toch redelijk onhandig om te dragen. En bij een te zware belasting ben ik bang dat het handvat afbreekt, het is toch al een behoorlijk oude koffer.
Op gladde vloeren glijdt de koffer nog wel weg, daar moet ik nog iets kleins voor verzinnen.