Wat je zegt is volgens mij niet helemaal juist. Die finishes zijn geen wrap (een kunststof bekleding) maar wél een houtfineer. Die fineer is echter geen "échte" houtfineer (gemaakt dus van exotische boomsoorten) maar wel een zogenaamd "reconstituted veneer". Het Italiaanse bedrijf Alpi bv. verwerkt, versnijdt en verlijmd goedkopere houtsoorten op zo'n wijze dat ze een nieuw fineer creëren. Ze stapelen dus eigenlijk dunne laagjes gekleurd fineer op elkaar in een bepaald houtpatroon en zagen dat dan overlangs door in dunne fineerlaagjes. Het is dus eigenlijk fineerhout gemaakt van bv. populier dat eruit ziet als rosewood of birdseye maple.
Jongens, ik ben met twee Sonor verhalen bezig en ik kwam deze oude post tegen. Toevallig heb ik het hier uitvoerig met Karl Heinz Menzel over gehad, dus ik schop deze nog maar eens naar boven. Hier lopen twee verhalen door elkaar. De reconstituted veneers die Sonor gebruikt zijn onder andere de hele weirde finishes zoals Earth, Stratawood en Red tribal. De naturel fineer zoals Bubinga, ebony etc, zijn gestoken fineer en zijn wel de echte houtsoort. Dat wordt gemaakt door een blok hout laagje voor laagje af te schaven. De laagjes die zo ontstaan worden zo aan elkaar gemaakt dat je van de nerf niets meer ziet. Dit is veel duurder dan een zogenaamd gepeld fineer waarbij een boomstronk feitelijk met een soort dunschiller wordt bewerkt. Weer andere finishes ontstaan door het hout tegen de nerf in te steken waardoor weer een andere tekening ontstaat. Maar het is dus absoluut niet zo dat Sonor goedkope fineer gebruikt. Sterker nog, het Sonor fineer is juist van een gigantisch hoge kwaliteit. Ze gebruiken dezelfde fabrikant als Mercedes. Een van de Artist snaredrums heeft een zelfs een finish die bij het Dashboard van de Maybach past. Op de een of andere manier zijn er een aantal mensen die denken alles beter te weten.
Zo is er ook jarenlang iemand die op elk mogelijk forum heeft lopen roepen dat de Delite, S-class en S-classix uit Taiwan kwamen, en er waren vervolgens ook genoeg mensen die dat vrolijk gingen geloven.
Grappig genoeg trekt Sonor zelf zich weinig aan van de onzinverhalen. Ze weten zelf dat het niet waar is en dat vinden ze kennelijk wel prima. Zo gaat er ook al jaren het verhaal dat Sonor geen naadloze metalen ketels meer maakt omdat het apparaat waarmee ze dat doen stuk is. De waarheid is echter dat ze problemen hebben met de grondstoffen. Ferromanganees staal is in Europa alleen te bestellen met 100 ton of meer. En als je ziet hoe klein de Sonor fabriek is, dan snap je dat daar geen ruimte voor is.