Volgens mij kan je dan toch beter een Hipgig aanschaffen (twee tassen wel zwaarder) of alleen kick snare hihat.
HipGig is een leuk apparaat, maar ligt iets boven budget als try-out. Kick/Snare/Hihat is een overweging maar ik ga toch nog 1 extra tom-geluid missen (die ik op de Cajon wel heb
).
Anders (nog meer) verdiepen in cajon spel. Je kan er te gekke dingen mee en ook zingen is geen probleem.
Ik ben het niet eens met 'zingen is geen probleem'. Voor sommige wellicht niet, maar ik heb mijn middenrif-steun wel degelijk nodig en als je enigszins in elkaar gedruk zit, kun je dat niet meer gebruiken. ;-)
Je zou ook kunnen overwegen een minimale set samen te stellen, zodat je niet speciaal iets hoeft te kopen. Bikini setup noemen amerikanen dat. Gewoon een bassdrum, snaredrum, hihat, 1 bekken als crash-ride.
Zie boven. Verder is het uiteindelijk veel gesjouw, ondanks lichtgewicht hardware.
Ik heb zelf ook een cajon maar vind het ook nogal minimaal en die pijnlijke handen herken ik.
Afgelopen weekend tot bloeden toe gespeeld :o
Op North Sea Jazz zag ik de mooiste combi ever:
Cajon als kruk en met een basdrumpedaal achterstevoren (met een hele grote zwarte klopper, denk van oude sokken )
Ludwig snare
Oude Mes floortom
En superkleine bekkens 8-10" hihat en de rest aan elkaar geklonken Gescheurde bekkens.
Opruimen en opbouwen is het probleem niet (alhoewel, dat moet ook zo snel mogelijk). Het moet enorm mobiel zijn.
Even een idee wat ik mag doen volgend weekend. Op vrijdagavond, zaterdag de hele dag incl avond en zondag de hele dag gaan wij in Appingedam (of all places) of in een bar, op een podium, in een tent spelen. Wij spelen elke keer een half uur met een 15 minuten totale opbouwtijd. Na de show mogen we verkassen naar de volgende locatie en dat dus de hele dag door
Als band hebben wij al 2 draagbare versterkers bij (1 voor gitaar, zang en 1 voor basgitaar en mijn zang), een gitaar en basgitaar, microfoonstandaarden en microfonen, pedalen voor de gitarist en een grote kist vol met CD's en kabels om alles aan te sluiten. Hier moet dus 1 ding bij waarop ik moet spelen omdat er simpelweg maar 1 persoon is die de drumspullen kan vervoeren.
Een snare/hihat/bassdrum combo is al teveel voor 1 persoon om na een 30 min spelen zomaar even te verhuizen. Een cajon is ideaal hier, maar even los van het feit dat het zingen problematisch wordt, hou ik het ook niet een X-aantal uur vol en om nou de pijn weg te drinken zie ik ook niet zitten
Bijkomend voordeel van een cocktail voor mij is dat ik ook in een Rock 'n Roll / Rockabilly bandje speel waardoor dat totaalplaatje er dus wel mooi uit komt te zien (contrabas, cocktail drumset en een gretsch gitaar is Straycats all over zeg maar
).
Ik waardeer alle tips hoor en heb over heel veel opties nagedacht
. Sterker nog, een stagg snaredrum hardcase maakt best een mooi bassdrum geluid, zie hier de zanger op een geïmproveerde bassdrum..