Vandaag was het dan zover: het bezoek aan de Sonor fabriek. De enige fabriek in europa waar nog drums geproduceerd worden. Hierbij alvast een kleine impressie, een volledig verslag komt in de volgende slagwerkkrant.
In Duitslang worden alleen de high-end series SQ2 en Pro-Lite gemaakt, en dat is wel begrijpelijk, want met alle handwerk wat hierbij komt kijken is het niet echt voor de kleine portemonnee bestemd.
Een mooie impressie van de te leveren finishes werd gegeven door dit rack, waar een 35-tal finish-fineers stonden uitgestald.
Er worden natuurlijk heel veel ketels gemaakt, van 8 tot 24 inch
De drums worden tussen de 10 en 15 minuten op 100 graden gebakken
Zoals gezegd, heel veel handwerk. De bearing edges worden met de hand gefreesd en geschuurd
Ga weg met alle computers, dit is het belangrijkste staatje van de hele fabriek: hierop staat de lengte van elk laag van de ketel per ketel diameter: de binnenste is natuurlijk net iets korter dan de buitenste.
Tsja, uiteindelijk lukte het me toch niet om niet verliefd te worden; wat een mooie finish
Hier nog een overzicht van alle finishes in de goedkopere lijn (die ook vanuit Duitsland gedistribueerd wordt binnen europa)
Tot slot nog een ienie mienie set voor de kleinere drummer:
En toen was ik zo slim om van de sets zelf uiteindelijk geen foto's te nemen .......
Wat mij persoonlijk verder opviel was dat Sonor (met name in de US) een grote speler is op het gebied van Concert slagwerk (Xylofoons, klokkenspellen etc). Meer dan 80.000 stuks worden per jaar verkocht !!