Ik heb hem een tijd geleden online uit engeland gehaald en dacht dat ie wel brass zou zijn maar niet dus..
Tsja, voorzover ik begrijp heeft Pearl dat model 'n tijdje geproduceerd met zowel
brass ('Jupiter') als
steel ('Deluxe' en ook wel 'Rock', inderdaad) ketels, op 't oog nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Van de laatste kan ik er trouwens zo snel geen vinden met die 6,5" diep is (
VintageDrumGuide etc.). Dus bijzonder is de jouwe zeker! En wat nou precies 't klankverschil tussen
brass en
steel is... Eerste is wellicht ietsje 'warmer'.
De mijne is loodzwaar (snarenmechaniek is nog wat uitgebreider dan bij jou), ietwat lastig te stemmen (ligt ongetwijfeld ook aan mij) en spreekt niet zo snel aan. De snaren (Puresound PJ1416; speciaal voor dit model) zijn ook wat lastig af te stellen (moeilijk om de gulden middenweg te vinden tussen veel 'buzz' en 'choking'). Maar als ik 'm goed raak, zit er een mooi geluid in, vind ik. Een 'dikke buik' met de nodige boventonen.
Iets teveel, naar mijn smaak ('ring'). Daarom heb ik het gewone coated Ambassador slagvel (tijdelijk?) vervangen door een Emperor CS (de 'dubbele met dot'). Dat droogt 'm wat uit (zonder verdere demping), maar--zoals andere forummers al hebben voorspeld--een ideale snare batter is 't niet. De reso is een Ambassador hazy.