À propos stemmen. Dat doe je volgens een bepaald ritueel, toch?
Wel, ik kom van alles en nog wat tegen (op YouTube filmpjes etc.):
* Wel/niet beginnen met de spanbouten 'vingervast' te draaien. (Mijn voorkeur: wel doen; lijkt me gewoon beter.)
* Direct een flink aantal slingers aan iedere bout geven/rustig opbouwen. (Mijn voorkeur: liever in kleine omwentelingen en dan maar wat vaker de hoepel rond. Daarmee blijft bij mij de hoepel beter in balans en krijg ik een gelijkere spanning op de bouten.)
* Werken we de bouten naast elkaar af, of 'kruislings' in een 'sterpatroon'? (Dat laatste is mijn gewoonte. Wel kom je verschillende 'sterpatronen' tegen. En dus ook mensen die gewoon de drum rondgaan.)
* Werken we met één of met twee sleutels? (Bij het initiële op spanning brengen van het vel vind ik twee sleutels eigenlijk wel handig/sneller.)
* Waarmee tikken we op het vel om te horen of er bij iedere bout dezelfde toon uitkomt? Sleutel (die je toch al in je hand hebt), vinger (idem), drumstok, mallet? (Stok voor mij.)
* Als we een nieuw vel monteren, 'masseren' we dat dan (na redelijk strak, gelijkmatig stemmen even het midden met de handpalm induwen)?
* Dempen we het fijn te stemmen vel (en/of het tegenoverliggende vel) af? Hoe? (Ik vind dat wel fijn. Maar 'met de hand' werkt voor mij niet (motorisch niet in staat om steeds precies dezelfde druk uit te oefenen). Moongelletje dan maar? Het tegenoverliggende vel hoor ik er liever niet de hele tijd bij: kussen/drumkruk.)
* Stemmen we naar een bepaalde noot/toonhoogte, of op klankgevoel?
Wat doen/vinden jullie zoal?