[...] tune-bot [...]
Daar ben ik mee bezig (geweest) (zie
dit topic). En met tips à la
En niet bang zijn om een vel strak op te spannen. Dat is heel vaak wat ik merk bij lui die niet goed kunnen stemmen, dat het vel veel te slap staat waardoor het nergens naar klinkt.
Wat bleek: 'strak opspannen' betekent: 'héél strak opspannen', zeker als 't gaat over je
snare reso. Ik durfde dat nooit, omdat ik dacht dat zo'n vel te breekbaar was en dat 't ten koste zou gaan van 't laag (zoals dat bij toms 't geval is). En 'strak' is natuurlijk een relatief begrip.
Via Gatzen en anderen kwam ik op ongeveer een 'A' als 'target note' (440 Hz) voor het ondervel. Da's fors 'strakker' dan ik gewend ben. Maar het werkt: mijn snare klinkt daardoor... ehhh... 'strakker' (minder 'boing') en 't snarenmatje spreekt lekkerder aan.
Met een dergelijke spanning op het ondervel, wordt je slagvel meer bepalend voor de 'toonhoogte' van je snare (denk ik). Ik kwam uit op +/- een 'E' (330 Hz). Als beide vellen met zichzelf 'in stemming' zijn, heb je in ieder geval minder storende boventonen.
Dat is een (van de) stemming(en) die voor mij werkt (een andere snaredrum/vellencombinatie vraagt wellicht om 'n andere aanpak). Let wel: 'in de context' (met andere herrieschoppers eromheen). Thuis klinkt dit alles een beetje 'timbale-achtig' en lijkt 't niet op het klankbeeld dat ik in m'n hoofd had. Kwestie van gewenning en ervaringen opdoen.