Misschien heeft Willem nog iets interessants toe te voegen hierover, aangezien hij zijn Noble & Cooley naar mijn weten heel open stemt en er regelmatig mee optreedt?
Sorry voor de heel late reactie maar ik lees het nu pas en wil er nog wel even op reageren.
Ik stem mijn kit inderdaad wel behoorlijk open. Maar N&C klinken wel redelijk droog wat het, denk ik, voor geluidsmannen al makkelijker werken maakt. Daarnaast speel ik vrijwel altijd met een tom-setup van 8, 10, 14. Op de twee kleinste gebruik ik clear ambassadors, op de floor een clear emporer (klinkt nog wel steeds heel open). Kleine maten hebben sowieso een relatief korte sustain en op de floor gebruik ik dus een dubbellaags vel (omdat het anders wel heel veel sustain geeft).
Ik heb eigenlijk nooit gehad dat ik moest afplakken (alhoewel ik dit zelfs enkele keren heb aangeboden). Of er gegated wordt, weet ik eigenlijk niet. Meestal ga ik in de zaal staan en laat een bandlid drummen en ben eigenlijk altijd heel tevreden met de sound. Scheelt ook dat ik vaak met dezelfde geluidsmensen werk. Die weten wat ze kunnen verwachten en hoe ik wil dat het klinkt. Maar ik stel me wel dienstbaar op; als ik iets moet aanpassen doe ik dat eigenlijk zonder vragen. Maar dit is tot nu toe maar een paar keer voorgekomen (in een studentenbandje met amateurgeluidsman, met enkel equalizers, i.c.m. een akoestisch lastige ruimte (hoog hol podium met houten vloer, overal rechte hoeken). Toen kon ik ook zelf na uitproberen, wat me werd aangeboden door de geluidsman, geen goed resultaat bereiken met de aanwezige middelen. Toen was de sustain wegnemen d.m.v. tape de beste optie. Klonk simpelweg beter in de eindmix.
Ik kan wel eens vragen aan de geluidsmensen met wie ik het meest werk, of ze de sustain verkorten. Maar of ze dit nou doen of niet, voor mij is het heel simpel: het moet voor de geluidsman werk- en beheersbaar zijn en ik wil dat het goed klinkt in de eindmix. Vaak bereiken we dit vrij snel en ben ik dik tevreden. Of ze daarbij gaten, weet ik eigenlijk niet eens, maar mocht dat zo zijn dan vind ik (schijnbaar) de sustain nog steeds voldoende.
Zolang het maar organisch klinkt, ben ik blij.