Ik bekijk het even vanuit een bigband setting.
Daarin heb je verschillende secties..trombone saxen en trompetten.
Een bigband partij voor de drummer kan er uit zien als het voorbeeld, alleen maar accenten van secties en jij speelt in principe een swingpatroon plus de invulling van die accenten...maar die invulling is dus afhankelijk van welke sectie de accenten spelen,
Stel je speelt zo n schema een aantal keer en de eerste keer is het alleen de trombone sectie die die accenten..die klinken laag, niet scherp en meestal is het volume dan nog laag..dan kiest de drummer meestal voor de bassdrum als ondersteuning van die accenten. Het tweede rondje komen de saxen erbij, dan wordt het dus al scherper en zou je bijvoorbeeld je snare kunnen kiezen met misschien een lichte cymbalhit..
Maar dan gaat het de derde keer loos ..tutti! Dus iedereen en met de trompetten erbij..dan is het alle hands aan dek de accenten vol met de cymbal crahses en daarbij als drummer moet je die accenten ook voorbereiden..je maakt dus een fill voor die accenten zodat alle blazaers in time die accenten spelen..
De secties en tuttis zijn dus voornamelijk van belang qua keuzes die je maakt in de dynamiek en de hoeveelheid fills die je speelt..
Luister hier maar eens naar..dan hoor je hoe een stuk opgebouwd kan worden