Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Berichten - Dennis Boxem

1
Overige merken / Re: Kat Pro
apr 05, 2014, 12:53
Ik heb zelf helaas niet de kans gehad die 2Box triggers uit te proberen, maar er komt een setje deze kant op zodra ze leverbaar zijn.

Ze zagen er wel redelijk solide uit, dus ik ben ook benieuwd naar de uiteindelijke prijs. Behalve Roland en ddrum is er momenteel niet veel op het gebied van stevige en tourproof triggers, en ddrum gebruikt nog steeds die onhandige driepolige xlr-aansluiting.

Die Adam module was op de Namm slechts een leeg kastje, dus die was zeker niet af, maar ook de interface om de pads aan je computer te hangen was nog niet helemaal voor elkaar. Daar was een stap tussen gehobby't die er uiteindelijk nog tussenuit moet. Maar zoals gezegd, de know how hebben ze daar wel, dus dat komt zeker goed. Ik hoop alleen dat het niet veel te lang duurt. 2box heeft er ook twee, drie jaar over gedaan een werkend model uit te leveren. En de Israeliërs van e-piccolo werken eerder achteruit dan dat ze vooruitgang boeken.
2
Overige merken / Re: Kat Pro
apr 05, 2014, 02:31
Ik heb op de NAMM even achter die KAT Pro gezeten, en die was echt nog wel een heel eind van 'af'. Feitelijk hebben ze pads, een behuizing en iets waar geluid uit komt maar dat laatste was nog niet representatief voor wat het gaat worden. Ik denk dat het dus nog wel even gaat duren.

Die KT-3 die ze nu uit hebben ziet er dan toch al weer een stuk aantrekkelijker uit dan die KT-1 en KT-2. Er lijkt ook wat meer eigen know-how in te zitten. Beetje jammer van het hihatpedaal, maar voor dat geld (ongeveer 700 euro winkelprijs) krijg je toch heel wat elektronische drums en ze speelden niet eens beroerd.  Het is natuurlijk afwachten hoe die beurssets zich verhouden tot de sets in de winkel, want dat wil nog wel eens verschillen.

Kat (of liever Alternate Mode) heeft natuurlijk absoluut de know how om een fatsoenlijk product in elkaar te zetten. De DrumKat, MalletKat en Trapkat waren hun tijd ver vooruit in de jaren '90 en worden in min of meer ongewijzigde vorm nog steeds gemaakt. Het is alleen de vraag of ze daar van Fender ook de kans voor krijgen. Alternate Mode heeft net als veel elektronica-producenten meerdere malen de eigen hand overspeeld, en heeft een paar jaar van het ene halve faillissement in het andere gehuppeld. Maar ik hoop het van harte, want die Kat Pro beloofd iets compleet nieuws te zijn op triggergebied, en die branche verdient wel weer eens een schopje onder de kont.

OT: hadden jullie al gezien dat 2Box ook akoestische triggers maakt nu?
3
cymbals / Re: nieuw bekken, terugsturen?
dec 26, 2013, 00:07
Ja wacht even, ik zei inderdaad dat de bekkens machinaal gehamerd worden, maar dat betekent niet dat alle bekkens op dezelfde manier worden gehamerd. Zoals ik het begrepen heb wordt er computergestuurd gehamerd, en wordt er een soort random-programma gebruikt waarbij alle bekkens in dezelfde stijl worden gehamerd, terwijl er wel duidelijke verschillen zitten in de hamerpatronen, maar dat zie je alleen als je twee bekkens met elkaar vergelijkt.

Eerlijk gezegd, als het bekken goed klinkt, dan is er niets aan de hand. Wil ik wel bij zeggen dat ik persoonlijk nooit en te nimmer een bekken via postorder zou kopen. Klankverschillen binnen hetzelfde model zijn gigantisch, en je kunt ook niet vergelijken met de rest van je bekkenset. Een drumkit en hardware zou ik zeker aandurven, maar bekkens zeker niet. Bijkomend voordeel is dan dat je als je het bekken niet mooi genoeg er uit vind zien, je voor een andere kunt kiezen. Ben je misschien een paar tientjes meer kwijt dan bij Thomann, maar dan heb je wel een bekken dat naar je zin is. Zoals gezegd, het gaat wel om een hoop geld.
4
cymbals / Re: nieuw bekken, terugsturen?
dec 24, 2013, 23:10
Om het echt met zekerheid te zeggen moet ik dit bekken in het echt zien, maar dit lijken gewoon diepere hamerafdrukken waarbij het oppervlak niet helemaal weggeschoren is. Dit zie je vaker. Overigens kan ik je uit de droom helpen, aan deze bekkens is niets met de hand gehamerd. Zildjian gebruikt op de K series ook gewoon machinale hamering, maar dat gebeurt op een andere manier dan bij bijvoorbeeld de A en A custom series. Ik hoop ooit nog eens bij Zildjian een reportage te kunnen doen, maar ze staan daar vooralsnog niet heel erg voor open. Zildjian is de enige grote bekkenfabrikant waar we met Slagwerkkrant in de afgelopen 10 jaar niet zijn geweest.

In ieder geval lijkt dit bekken gewoon oké. Die stokafdrukken is misschien wat minder netjes, maar om daar nou een bekken voor terug te sturen. Klinkt hij naar je zin? Dan zou ik 'm zeker houden, want de kans dat een vervangend exemplaar exact hetzelfde klinkt is vrijwel nul.

grtz!

Dennis
5
Ik zou gewoon voor de DW tomhouder gaan. De Optimount-constructie die hier gesuggereerd wordt is leuk, maar je hangt zoals RJ al zegt veel gewicht op vier kleine lug-inserts. Daar komt nog eens bij dat je vier spanbokken moet vervangen voor snaredrummodellen, dat daar vervolgens een hogere onderligger op moet en dat er een groot stuk Pearl Hardware op je bassdrum komt te zitten. Dat wordt gewoon heel erg lelijk en vooral ook heel erg groot.

Ook die Ludwig Atlas Mount gaan hem wat dat betreft niet worden. Die hebben echt een heel specifieke look, en dat past ook niet bij de rest van de kit. Tanco, dat je al een kapot model op een rental kit bent tegen gekomen verbaast me, want er kan eigenlijk niet veel meer aan kapot dan een normale spanbok/rozet. Maar goed, met grof geweld krijg je alles stuk natuurlijk, en met rentals wordt niet altijd even netjes omgesprongen.

grtz!

Dennis
6
drumkits & snaredrums / Re: Sonor drums
nov 21, 2012, 01:22

Sonor tuning safe is geen optie, want ik heb geen schroefdraad meer om te borgen  8)7


Ik stem mijn vellen op 't hoogst vandaar. Dus zal toch vioolhars moeten worden, want hij ontstemd nog steeds na schoonmaken.

Iedereen bedankt voor het meedenken.


Deze snare heeft de verkeerde spanbouten. Het zijn wel Sonors, maar de originele hebben schroefdraad over de gehele lengte. Met de originele bouten heb je overigens ook minder problemen met loslopen. Ze roesten namelijk als een dolle :)

grtz!

Dennis
7
drumkits & snaredrums / Re: Sonor drums
nov 21, 2012, 01:19

Wat je zegt is volgens mij niet helemaal juist. Die finishes zijn geen wrap (een kunststof bekleding) maar wél een houtfineer. Die fineer is echter geen "échte" houtfineer (gemaakt dus van exotische boomsoorten) maar wel een zogenaamd "reconstituted veneer". Het Italiaanse bedrijf Alpi bv. verwerkt, versnijdt en verlijmd goedkopere houtsoorten op zo'n wijze dat ze een nieuw fineer creëren. Ze stapelen dus eigenlijk dunne laagjes gekleurd fineer op elkaar in een bepaald houtpatroon en zagen dat dan overlangs door in dunne fineerlaagjes. Het is dus eigenlijk fineerhout gemaakt van bv. populier dat eruit ziet als rosewood of birdseye maple.


Jongens, ik ben met twee Sonor verhalen bezig en ik kwam deze oude post tegen. Toevallig heb ik het hier uitvoerig met Karl Heinz Menzel over gehad, dus ik schop deze nog maar eens naar boven. Hier lopen twee verhalen door elkaar. De reconstituted veneers die Sonor gebruikt zijn onder andere de hele weirde finishes zoals Earth, Stratawood en Red tribal. De naturel fineer zoals Bubinga, ebony etc, zijn gestoken fineer en zijn wel de echte houtsoort. Dat wordt gemaakt door een blok hout laagje voor laagje af te schaven. De laagjes die zo ontstaan worden zo aan elkaar gemaakt dat je van de nerf niets meer ziet. Dit is veel duurder dan een zogenaamd gepeld fineer waarbij een boomstronk feitelijk met een soort dunschiller wordt bewerkt. Weer andere finishes ontstaan door het hout tegen de nerf in te steken waardoor weer een andere tekening ontstaat. Maar het is dus absoluut niet zo dat Sonor goedkope fineer gebruikt. Sterker nog, het Sonor fineer is juist van een gigantisch hoge kwaliteit. Ze gebruiken dezelfde fabrikant als Mercedes. Een  van de Artist snaredrums heeft een zelfs een finish die bij het Dashboard van de Maybach past. Op de een of andere manier zijn er een aantal mensen die denken alles beter te weten.
Zo is er ook jarenlang iemand die op elk mogelijk forum heeft lopen roepen dat de Delite, S-class en S-classix uit Taiwan kwamen, en er waren vervolgens ook genoeg mensen die dat vrolijk gingen geloven.

Grappig genoeg trekt Sonor zelf zich weinig aan van de onzinverhalen. Ze weten zelf dat het niet waar is en dat vinden ze kennelijk wel prima. Zo gaat er ook al jaren het verhaal dat Sonor geen naadloze metalen ketels meer maakt omdat het apparaat waarmee ze dat doen stuk is. De waarheid is echter dat ze problemen hebben met de grondstoffen. Ferromanganees staal is in Europa alleen te bestellen met 100 ton of meer. En als je ziet hoe klein de Sonor fabriek is, dan snap je dat daar geen ruimte voor is.
8


ze hadden er JUIST een rototom achtig ding van moeten maken ;)


Daar zijn we het zeker over eens.

Ik vroeg Remo Belli ooit waar hij het meest trots op was. Hij vertelde mij dat het de uitvinding van de Rototom was. Juist omdat het een compleet nieuw muziekinstrument was met nieuwe klankmogelijkheden.

Feitelijk zijn de Gen-16's Zildjians rototoms. Ze hebben dat alleen zelf nog niet helemaal in de gaten :)

Dat ze die VST onder dezelfde naam op de markt brengen was ook een forse vergissing (naar mijn mening). Het zaaide alleen maar verwarring over wat die Gen-16 bekkens nou deden en konden en tegelijkertijd was het ook gewoon een compleet ander product. Maar goed.  Wat weet ik er nou helemaal van. Ik heb ook geen marketing opleiding.  :)
9

en dat is nou precies waarom dit niet klopt...

de gen16 VST's schijnen (van horen zeggen) heel erg goed te zijn! en dan kom je met de 'echte' gens op de markt, en dan is het helemaal 'kut'.
Had er dan iets van gemaakt om allerlei freaky sounds akoestisch te triggeren, dan zou ik nog kunnen denken... hmmm... OK... apart, maar wel uniek

rototoms duiken ook weer overal op. Er is blijkbaar toch ook weer 'vraag' naar retro / anders klinkende instrumenten.


Maar heeft dat dan niet met perceptie te maken? We zijn altijd erg geneigd om in hokjes te denken (heb ik ook last van). Iedereen probeert die Gen-16's in een bestaand hokje te plakken: akoestisch of elektrisch terwijl het in dit geval beide is of zelfs geen van beide.

Ik moet eerlijk bekennen dat het kwartje bij mij ook heel laat viel. Ik had de vorige Gen-16 testset ruim een maand in huis voordat ik begreep wat je er wel mee kon. Dat was ook omdat ik ze eerst probeerde te zien als akoestische bekkens, vervolgens als elektronische bekkens en uiteindelijk pas als  elektrisch versterkte bekkens.

Neemt natuurlijk niet weg dat iedereen recht heeft op z'n eigen mening. En met de sounds die er nu in zitten verwacht ik ook niet dat er grote groepen akoestische of elektronische drummers zullen zijn die er gebruik van gaan maken. Maar in sommige situaties...

Die terugkeer van de Rototom... daar heb ik dan weer een beetje moeite mee. Voor mij klinken de frames van die dingen altijd nog beter dan het trommeltje.

Overigens probeer ik hier niemand te overtuigen van het nut of bestaansrecht van die Gen-16's hoor. Dat mogen ze bij Zildjian lekker zelf doen. Ik vind dit echter wel een interessante discussie, juist omdat het een onderwerp betreft dat niet echt lekker in een hokje past.
10

Ik bljnf eigenwijs, natuurlijk is de marketing die ze nu zoen niet slim, maar het concept is het ook gewoon niet.
Nogmaals, je gaat een semi akoestisch iets in een digitale omgeving zetten..daar gaat het wat mij betreft al mis. Je hebt in acoustische bekkens een heel scala aan weirdo sounds tegenwoordig en op het digitale vlak is het niet anders,juist daar kan je editten tot je er gek van wordt.
Zildjian zou er veel slimmer aan doen om meer in te zetten op de sample banks..ontwerp er desnoods een pad bij die er cool uit ziet en fijn speelt maar gewoon stil is.


Ik snap jouw bezwaar wat betreft een semi-akoestisch instrument in een digitale omgeving niet zo goed. Is dat gebaseerd op thuisgebruik? Ze maken wel meer herrie dan pads, maar op een podium zal dat geen enkel probleem zijn.

Overigens heeft Zildjian een heel pakket aan samples uitgebracht in de afgelopen twee jaar. Superkwaliteit en gigantisch groot, qua bekkensamples misschien wel het beste wat ik tot nu toe hoorde. Maar die raakten ze aan de straatstenen niet kwijt en voor ieder sample-pakket dat werd verkocht werden er een paar honderd gewownload, of iets in die strekking. Dus dat project staat voor zover ik nu weet in de ijskast.
11
@Tanco
Dat is precies mijn punt. De dingen hebben hun functie.
Vergelijk het met een elektronische drumkit. Hoeveel drummers hebben er niet zo'n ding thuis staan. En toch zijn er maar heel weinig die er mee het podium opstappen. Waarom? Volgens mij omdat een akoestisch drumstel in de meeste gevallen beter functioneert.

Als je in een jazz-trio speelt kies je ook niet voor Zildjian Z3's of Paiste 2000 powercrashes. Dit is net zo iets.

Overigens kun je vanaf nu de klanken in de DSP wel editen. Ik moet zeggen dat er veel meer uit te halen is dan wat Zildjian er tot nu toe mee gedaan heeft. Als een normaal akoestisch bekken gaat dit nooit klinken, maar je kunt er wel een paar hele hippe bekkensounds mee maken.

Zou ik het zelf kopen? Als ik wat meer elektronische muziek maakte zeker. Maar ik speel momenteel alleen in een rock-coverband en als ik er daarmee aan zou komen zou ik (terecht) vlotjes buitenstaan.

Het blijft een beetje een marketing probleem. Ze hebben bij Zildjian een mooi product gemaakt dat behoorlijk vernieuwend is, een bijzondere klank heeft en er prachtig uitziet. Dat zou voldoende moeten zijn, maar kennelijk is er dan toch de behoefte om het voor te stellen als meer dan het eigenlijk is, namelijk een reeks akoestische bekkens met een elektrisch versterkte klank.
12
De ontwikkelaars van de Gen-16 hebben me juist bij de introductie op het hart gedrukt dat de Gen-16's ook qua sounds iets totaal nieuws zouden moeten zijn. ik krijg alleen het idee dat juist dat besef nog niet in alle lagen van de organisatie is doorgedrongen. :)

13
Waar Zildjian US volgens mij de plank misslaat is met het hele marketing verhaal. Net als dat filmpje dat Robert Jan plaatste waarbij Miller de klanken zit te vergelijken met bestaande Zildjian bekkens. Iedereen met een paar oren aan zijn hoofd hoort dat die bekkens totaal niet op normale bekkens lijken.

Maar naar mijn idee moet je de Gen-16's ook niet zo zien. Vergelijk het met de elektrische gitaar ten opzichte van de akoestische. Dezelfde speelmethode, compleet andere sound. Als je veel elektronische muziek speelt dan zijn de Gen-16's te gek. Heb ze zelf met een Drum 'n Bass projectje gebruikt en dat werkte prima, eigenlijk beter dan gewone akoestische bekkens. Maar met een jazz-trio of een akoestische popact... Ik denk het niet. Het concept is wel wat interessanter geworden nu je zelf de presets in de module kunt editen want de presets laten echt niet alles horen wat je met het systeem kunt. Maar meer daar over in de (spamalert!) komende Slagwerkkrant. :)
14
Rick, we hebben er hier vast nog wel ergens een liggen. Mail me je adres maar even...

grtz!

Dennis
15
Nou heb ik toevallig redelijk wat ervaring met zowel acryl (drums) en autolak (in mijn vrije tijd restaureer ik oldtimers) en mijn advies is, begin er niet aan. Het acryl is zeer waarschijnlijk uitgebeten door de kunststofprimer en ook als er een ets-primer is gebruikt is het acryl waarschijnlijk niet meer helemaal helder.
Als er een standaard primer is gebruikt, die niet geschikt is voor kunststof, dan heb je binnen een paar jaar een ander probleem, want dan begint de verf vanzelf van de ketel te vallen.

De verfafbijtmiddelen die geschikt zijn om 2k autolak op te lossen zijn veel te aggressief en lossen ook je ketel op. Als er watergedragen lak is gebruikt zou je het met een beetje thinner kunnen proberen. Je zou het op een klein stukje aan de onderkant van de ketel kunnen proberen. Gewoon even een wattenstaafje in de thinner, even uit laten wasemen en even poetsen. Lost de verf op, dan kun je meteen zien hoe de ketel er aan toe is.

Je kunt een acryl ketel polijsten, maar dat is nog geen simpel klusje, want zodra er teveel warmte in komt begint de ketel te smelten. Een laklaag laat zich wat dat betreft beter polijsten.

De set ziet er netjes uit nu, en als de klank je aanstaat dan zal hij ook net zo goed blijven klinken, maar of hij er zo uit blijft zien... Ik vind het link.

grtz!

Dennis
16
@ repelsteeltje. een kier van 2mm hoeft niet desastreus te zijn. Grote vraag is echter of hij glooiend verloopt, dus heel geleidelijk naar en van een diepste punt toe gaat, of dat er redelijk abrupt een deuk in je draagrand zit.

Mijn (toch wel vrij omvangrijke) ervaring is dat een tom met niet helemaal vlakke randen nog wel redelijk goed te stemmen is, maar zodra een draagrand echt vrij abrupt een stukje lager is, dan is het al snel einde verhaal. Natuurlijk is een écht vlakke en scherpe draagrand altijd beter.

Mapex is zo'n beetje een van de meest makkelijk stembare drumkits, omdat de ketels net iets kleiner zijn dan gemiddeld. Net als Sonor overigens. Dat betekent ook dat je geen enkel probleem zou moeten hebben om de kreukels uit het vel te draaien. Misschien is er dus toch iets anders aan de hand. Misschien dat een paar fotootjes uitkomst bieden?

grtz!

Dennis
17
@ repelsteeltje. Voordat je met je halve set naar een drumbouwer vertrekt kun je een aantal dingen zelf doen om te checken of je draagrand nog in orde is. Begin in ieder geval met het verwijderen van de vellen. Als je echt grote problemen met de draagrand hebt dan kun je dat meestal met het blote oog al wel zien, maar zelfs al zie je zo niets kan het natuurlijk zijn dat de draagrand niet helemaal vlak is.

Ga in je huis op zoek naar een zo vlak mogelijk oppervlak. Als je een houten of een stenen aanrechblad hebt is dat perfect, maar je kunt ook even een spiegel van de muur pakken. Zet de trommel op het gladde oppervlak en schijn er met een lamp in. Kan een zaklamp zijn, maar een bureauspotje kan ook. Kijk nu aan de buitenkant van de ketel naar de draagrand die tegen het oppervlak ligt. Zie je ergens (veel) licht onder de ketel vandaan komen dan is het tijd om je draagranden te laten vernieuwen.

Check ook of je spanrand nog netjes vlak en rond is. Hij is vlak (genoeg) als je hem omgekeerd op het vlakke oppervlak legt en hij overal netjes aansluit.

Als dit allemaal goed is wordt het tijd om het vel weer op te leggen. Krijg je weer de rare kreukel in het vel, draai het vel dan los en draai het een stukje. Stem vervolgens weer omhoog. krijg je dan weer een kreukel op dezelfde plek op het vel, dan is er iets met het vel aan de hand. Kreukelt hij op dezelfde plek op de ketel of heel ergens anders, dan is het hoogstwaarschijnlijk je stemtechniek, want de ketel heb je al gecheckt.

Laat maar weten hoever je zo komt.

grtz!

Dennis
18
over drummers / Re: Voorsteltopic!
apr 17, 2012, 00:39
Hallo Drum-Forumers, even een berichtje om te laten weten dat ik ook weer hier op het forum ben te vinden. De meesten van jullie kennen mij al, maar voor wie mij niet kent, ik ben Dennis Boxem, een van de drie hoofdredacteuren van Slagwerkkrant en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor zo'n beetje alle spullen gerelateerde content zoals de tests, maar ook fabrieksbezoeken, beursverslagen en dat soort dingen.

Naast journalist ben ik ook fotograaf en ik heb natuurlijk een ongezonde fascinatie met alles wat met drums te maken heeft.
Ik zal hier af en toe zelf wat posten, maar ik ben er ook vooral om vragen te beantwoorden en tips te geven.

grtz!

Dennis