Te hard?

Gestart door Kevin_Argument, aug 30, 2012, 15:22

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Anserini

Ik heb alleen ooit een 14" Paiste Alpha kapot geslagen, kleine scheurtjes vanuit het midden, was dan ook mijn allereerste crash.
Verder ondanks stevige muziek hangen een aantal A Customs er al een jaar of 10+ bij, verder ook Z Customs, K's en K Customs in bezit of gehad, maar nooit scheuren.

Misschien mep ik gewoon als een mietje...

Kevin_Argument

Na een gaatje geboord te hebben op het einde van de scheur, het verhangen van mijn cymbals(lager en gedraaid richting in het midden) en het anders slaan(niet meer recht naar beneden) is hij toch verder aan het scheuren vanuit het geboorde gaatje :(

Ik zal er nu een halve cirkel proberen uit te halen met mijn vader.

harmen 18

Zat het gaatje wel echt aan het einde van de scheur dan? Met het midden op het eind zeg maar zodat je een compleet "schoon" uiteinde van de scheur hebt.

Zorg ook dat er geen braampjes aan het gaatje meer zitten. gewoon even met een schuurpapiertje langs gaan bijv.

Kevin_Argument

het gaatje was te klein om met een schuurpapiertje aan te kunnen. Hoe groot moet zo'n gat dan zijn?

Anserini

Meestal zitten er toch al haarscheurtjes verder door die je met het blote oog niet ziet.

harmen 18

Er boven overheen wel.

Gewoon een scherp boortje gebruiken iig en niet te enthousiast boren.

groovemaker

Ik heb nog eens even naar het filmpje gekeken(van je band).

Misschien wat laat, maar wat mij opvalt is dat je vaak achter elkaar op de bekkens slaat.
Dit heeft als gevolg dat je tegen de trilling van je paiste inslaat en deze dus onderbreekt.

Je stuurt een trilling tegen een andere trilling in, en dat is waarom bij mij menig cymbaal is gaan scheuren. Dit geeft ook de scheuren haaks op je bekken. Door te hard slaan gaan de bekkens meestal met de groef mee scheuren.

Misschien dat het eerste geval ook bij jouw op toepassing is?
If it's too Loud you're too old!

Kevin_Argument

Ik gebruikte die paiste regelmatig als crash ride (bv: het refrein van The pretender van de foo fighters etc.) Dat is toch niet abnormaal en wordt toch door meerdere drummers gedaan?

Mijn Zildjian Rezo is ooit gescheurd rond de bel, deze paiste aan de rand naar het midden toe.

stick tight


Ik heb nog eens even naar het filmpje gekeken(van je band).

Misschien wat laat, maar wat mij opvalt is dat je vaak achter elkaar op de bekkens slaat.
Dit heeft als gevolg dat je tegen de trilling van je paiste inslaat en deze dus onderbreekt.

Je stuurt een trilling tegen een andere trilling in, en dat is waarom bij mij menig cymbaal is gaan scheuren. Dit geeft ook de scheuren haaks op je bekken. Door te hard slaan gaan de bekkens meestal met de groef mee scheuren.

Misschien dat het eerste geval ook bij jouw op toepassing is?


Tot grote ergernis van een aantal mede drummers gebruik ik zelf nooit een ride als ride maar altijd als crashride. Ook crashes gebruik ik in grooves, net zoveel als een hihat. Dus heel veel 8e en kwartnoten achter elkaar. De laatste keer dat bij mij een crash van de rand naar binnen is gescheurd is zeker 4 jaar geleden en ik speel nu meer dan ooit....

De truc is niet te kleine bekkens (18'' minimaal) en niet te dikke bekkens zodat de energie opgenomen word.

Als bekkens naar binnen scheuren is er vaak sprake van verkeerd vervoer (deukjes in de rand door bv. vervoer in tassen) worden altijd scheurtjes.

dunDaan


De truc is niet te kleine bekkens (18'' minimaal) en niet te dikke bekkens zodat de energie opgenomen word.

Toch is ook dat niet eens noodzakelijk. Als ik voor mezelf wat zit te meppen heb ik vaak Symfonische metal (Ayreon, After Forever, Within Temptation etc) op staan en in dat soort muziek wordt heel vaak de crash als surrogaat hi-hat gebruikt. Dan mep ik er vrolijk op los op 14" of 16" crashes maar nog nooit heb ik op die manier een crash om zeep weten te helpen. Zoals lang je er met beleid mee omgaat kom je een heel eind, dat is denk ik de truc.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Kevin_Argument

@Dundaan: Sla je dan fiks door op die crash? Speel je recht op de rand, of maak je eerder een zweepbeweging?

dunDaan

Zweepbeweging. En dan kun je inderdaad nog steeds behoorlijk doormeppen zonder dat het schadelijk is voor het bekken.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Kevin_Argument

Als ik 4des speel lukt dit meestal nog wel. Bij achste noten tegen een hoger tempo wordt het moeilijker om die beweging te maken, maar dan sla ik natuurlijk minder hard omdat m'n stok minder hoog komt.

Hopelijk leeft het volgende bekken langer.

Ik las hierboven ook nog iets over vervoer; is een bekkentas dan geen goede manier om bekkens te vervoeren?

NathanR

Ik heb een 14'' inch crash.. en daar heb ik 2 jaar behoorlijk opgebeukt, nooit een scheur in gehad of iets dergelijks :)

Sla ook altijd met zweepbeweging

dunDaan

@Kevin: Zweepbeweging hoeft ook niet te zijn dat je echt elke keer van links naar rechts over het bekken aait, maar zolang je niet recht op het bekken mept (zeg maar, in het verlengde van de cup) maak je automatisch een soort van zweepbeweging die langs het bekken gaat, ook al sla je zelf rechtuit.

Ongeveer zo dus:

Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Kevin_Argument

Oke! Dankjewel!

groovemaker

Kun je dat ook doen met evenveel brute power als wanneer je op de rand inbeukt?
If it's too Loud you're too old!

dunDaan

Ik sla gewoon op de rand van het bekken, echter de richting is niet recht richting de cup maar meer erlangs. Op die manier kan het bekken de kracht veel beter absorberen, en ja, dan kun je redelijk hard meppen zonder dat dat schadelijk is voor een bekken.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Joris

Voor de weet ik veel hoeveelste keer, een gaatje boren is totaal nutteloos, hij scheurt een dag later net zo hard verder. Gewoon wegdonderen en een nieuw bekken kopen.

Harre

Het is naar mijn idee ook uitstel van executie inderdaad, maar ja... Als je het geld voor een nieuw bekken niet hebt of het er gewoon op dat moment niet voor over hebt moet je toch iets.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Kevin_Argument

Mijn plan is nu om het proberen te redden, wie weet waar kan het nog voor dienen. In de tussentijd ben ik opzoek naar een ander bekken. Heeft iemand een 17" Paiste 2002 thuis liggen waar hij vanaf wil? :p

Anserini

Kun je toch echt beter een stuk eruit halen en ruim om de scheur heen, maar dan moet je het wel goed afronden e.d.

Kevin_Argument


Kun je toch echt beter een stuk eruit halen en ruim om de scheur heen, maar dan moet je het wel goed afronden e.d.


Dat is werk voor na mijn herexamen.

Joris


Kun je toch echt beter een stuk eruit halen en ruim om de scheur heen, maar dan moet je het wel goed afronden e.d.


Heb ik ook geprobeerd werkt ook niet, is wel beter dan uitboren trouwens.

Paul

#49
sep 04, 2012, 23:22 Last Edit: sep 04, 2012, 23:23 by Paul

Voor de weet ik veel hoeveelste keer, een gaatje boren is totaal nutteloos, hij scheurt een dag later net zo hard verder. Gewoon wegdonderen en een nieuw bekken kopen.

Nouja, weggooien hoeft niet altijd. Een dunner bekken kan je vaak door de scheur uit te zagen nog goed gebruiken in rustige akoestische settings, al dan niet met rivets erin.

Maar inderdaad, eenmaal een scheurtje dan is het afgelopen met het gebruikelijk gebeuk.

Omhoog