Gong drum

Gestart door Nathan, aug 28, 2013, 23:19

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Nathan

Hoi drummerss!

Ik ben al lang opzoek naar gongdrums.
Maar ik kan nergens bv op Musicstore vinden
dat ze die verkopen.. Ik had al naar opties gekeken
zoals al het spul bij ST drums te bestellen alleen dat
word een duur grapje.. Weten jullie een zaak of leverancier
waar ik terecht kan voor zulke drums??

Rick


Hoi drummerss!

Ik ben al lang opzoek naar gongdrums.
Maar ik kan nergens bv op Musicstore vinden
dat ze die verkopen.. Ik had al naar opties gekeken
zoals al het spul bij ST drums te bestellen alleen dat
word een duur grapje.. Weten jullie een zaak of leverancier
waar ik terecht kan voor zulke drums??


Je zou voor zoiets kunnen gaan:

http://www.thomann.de/nl/thomann_bd2414_marching_bass_d_b_stock.htm

Robert-Jan

Eeh ja..en dan? :?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Rick


Eeh ja..en dan? :?


Zelf wat bouwen, anders moet je toch echt voor een dure gaan.

Hoefnix

#4
aug 29, 2013, 07:57 Last Edit: aug 29, 2013, 07:59 by Hoefnix
thomann heeft een DW voor 800+ eurootjes staan.

Ik ben het wel met Rick eens. Als je een bepaalde sound wil hebben loont het de moeite om eens te kijken of je niet met een basdrum of grote tom met een vel aan één kant kan werken. Een gong drum is niet veel meer of minder... monteer een ophanging of poten en gaan met de banaa...... gong drum.

Net even op youtube gekeken, bijna alle videos met gong drum in de titel hebben shells met lugs aan beide zijden én maar één vel....

Robert-Jan

#5
aug 29, 2013, 09:57 Last Edit: aug 29, 2013, 09:58 by Robert-Jan
Als je het zo doet dan is het hetzelfde als een hihat bekken als crash gebruiken..het kan maar het is niet tof..
Een gongdrum is een trommel met een kleinere ketel dan het vel..bijv 18 ketel met een 20 vel.
Daardoor resoneert het veel meer...pauken gebruiken dat principe ook.
Je ziet meer en meer merken die ook aan de  gongdrum moeten (omdat het hip is) en dat is vaak dus inderdaad een basdrum die op een stand staat..maar zo ' heurt het niet'  :N

Zo heurt het  :Y

www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

musiqman

#6
aug 29, 2013, 10:29 Last Edit: aug 29, 2013, 10:42 by musiqman
Nou ja, niet tof...

Je kan ook met een gesloten achtervel een lekkere gong sound krijgen, en het is makkelijker te doen (een normale/marching bass ombouwen tot gong)

De gongdrum is trouwens een afgeleide van de longdrum (welke ook vellen aan beide kanten had) en een orchestral bassdrum (ook met vellen aan beide kanten) is weer een afgeleide van de gongdrum (en maakt zo het cirkeltje weer rond)

Zelf bouwen kan het makkelijkst door of een bassdrum te gebruiken en daar tommounts op te bevestigen.  Je kan er dan voor kiezen het achtervel eraf te laten (of het onderste gedeelte te laten inkorten en zo een open achterkant te krijgen)

Wil je een overzised vel (21 op 20 is een veelgebruikte combi) dan zal je ook lugs moeten hebben die dit kunnen bewerkstelligen (vandaar dat Tama deze speciale lugs had) of dikke rubbers tussen de lugs moeten plaatsen om meer afstand ten aanzien van de ketel te genereren (DW doet dit bijv)

Ik heb er zelf ook altijd een willen hebben, maar het kost veel, je gebruikt het weinig en is dan ook eigenlijk alleen leuk als er al een bij een kit zit die je (2ehands) koopt of je er een voor weinig kan overnemen.

Maken kan toch behoorlijk in de kosten lopen.

Diverse gongdrums:

Craviotto




Speciale lugs van Pork-pie (deze gebruiken geen rim/rand maar haken direct op het vel)


Yamaha's enige ''echte'' PHX gongdrum gemaakt voor Russ Miller. gemaakt voor film soundtracks.


Tony Escapa's Birch 18'' gongdrum, dit is een omgebouwde bassdrum


Jermaine Parrish DW gongdrum, DW maakt zowel gongdrums met open, alswel gesloten achterkant.


Animal's DW met open achterkant.

Robert-Jan


Nou ja, niet tof...

Je kan ook met een gesloten achtervel een lekkere gong sound krijgen, en het is makkelijker te doen (een normale/marching bass ombouwen tot gong)



Dan krijg je niet de sound van een gong drum maar de sound van een basdrum ..zo simpel is het.

Citaat


De gongdrum is trouwens een afgeleide van de longdrum (welke ook vellen aan beide kanten had) en een orchestral bassdrum (ook met vellen aan beide kanten) is weer een afgeleide van de gongdrum (en maakt zo het cirkeltje weer rond)


Een long drum is een trommel met een klein diameter vel en een lange diepe ketel..dat is echt wat anders dan een gongdrum en een basdrum die uitgaat van juist een grote diameter van het slagvel.


Citaat

Wil je een overzised vel (21 op 20 is een veelgebruikte combi)


Dat is juist geen veel gebruikte combi omdat je nauwelijks 21" vellen hebt.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Rick




Dan krijg je niet de sound van een gong drum maar de sound van een basdrum ..zo simpel is het.


RJ, ik snap wat je bedoelt, maar hij geeft toch aan dat hij op zoek is naar een budgetoplossing? In zo'n geval kan er wat mij betreft wel wat water bij de wijn.

Robert-Jan

Ja maar het hele punt is dat zo n basdrum gewoon niet klinkt als je die naast je set zet en er met drumstokken op slaat.. Dan kan je beter een 18" floorttom nemen.
Als je het voor de looks doet.. Mja vind ik ook niet echt passen en zij voor mij de budget oplossing niets meer zijn dan weggegooid geld..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Dries

#10
aug 29, 2013, 15:16 Last Edit: aug 29, 2013, 20:42 by Dries
Tama bouwt/bouwde ze ook (met oversized vel) in de starclassic maple lijn.
Zal niet goedkoop zijn.
Animal heeft overigens ook een 'gong' zonder oversized vel bij zijn Pearl masters premium set.

De vraag is natuurlijk: (waarom) wil ik per se zo'n effecttrommel?
Je ziet ze zelden op het podium staan (lees: ik 1x, namelijk bij Simon Phillips met TOTO), laat staan bij hobbyisten. Dit is m.i. niet zonder reden. Het is duur, kost een hoop ruimte in je opstelling en het is een boel extra sjouwwerk.

Edit:
Dennis Chambers speelde er trouwens ook op tijdens een optreden van Carlos Santana op Bospop.
Hij heeft wel een oversized head. Het kan dus ook bij Pearl.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Kevin_Argument

Ik geloof dat de drummer van Journey er ook 1 gebruikt.

Nijlpaard

Ik heb Colin Leijenaar er ook een zien gebruiken
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Nathan

bedankt voor de reacties alvast! Ik heb hem vooral nodig voor hip-hop
en qua speelstijl past het erg bij mij na dat ik er een keer op speelde
het zo'n vet geluid want je hebt die nou ja gongdrum/concert bases
die klinken als een gewone lage tom ik wil juist echt dat ene dat mee
resoneert (dat soort rommelige geluid) En Collin gebruikt er inderdaad een
Nijlpaard.

animal

#14
aug 31, 2013, 13:02 Last Edit: aug 31, 2013, 13:07 by animal

En Collin gebruikt er inderdaad een Nijlpaard.


  :? Een Gongdrum toch, naar wij dachten?? ;)

Mijn persoonlijke ervaring is dat een grote trom met oversized vellen meer de typering "Gongdrum" waardig is dan een bassdrum met aan één kant een vel. Dat is mijn mening en die baseer ik op het feit dat een grote trom met oversized vel een langere toon ten gehore kan brengen dan een enkelvels Bassdrum. Die langere toon staat voor mij (persoonlijk) synoniem aan de aanduiding "Gong".

Robert-Jan

Je hoeft het niet eens als persoonlijke mening te verkondigen, het is precies wat het is.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Joris


Ik geloof dat de drummer van Journey er ook 1 gebruikt.


2 zelfs, vette kit!


Dries

Het nut van die plaatjes acryl/plexiglas ontgaat me nog steeds. Iemand suggesties?
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Joris

Minder bekkens in de zangmicrofoon, vooral als het een condensator is. Maar je zou zeggen dat het op van die gigantische podia wel wat meevalt, maar blijkbaar niet.

Nlz


Het nut van die plaatjes acryl/plexiglas ontgaat me nog steeds. Iemand suggesties?


Daar komen de te spelen stukken op langs...

Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Hoefnix

Zo'n prompter wordt gebruikt vooral voor speeches gebruikt. De plaatjes die je op de foto ziet is tegen overspraak van de bekkens (de drummer kan niet op de plaatjes kijken, ze zitten achter de  bekkens).

Technobeat


Daar komen de te spelen stukken op langs...


Soort van autocue maar dan anders . :)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Nlz


Zo'n prompter wordt gebruikt vooral voor speeches gebruikt. De plaatjes die je op de foto ziet is tegen overspraak van de bekkens (de drummer kan niet op de plaatjes kijken, ze zitten achter de  bekkens).


Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Hoefnix

....hmmmm...
hoor ik dat NLZ slecht tegen aanvullingen kan :).

Robert-Jan

Maakt wat los he zo 'n gongdrum.. :/
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Omhoog