smeren van de schroeven

Gestart door patrick76, jan 07, 2013, 10:13

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

patrick76

Hallo allemaal,

De schroeven van mijn tomhouders en 1 van mijn bekken standers gaan nogal behoorlijk stoer als ik ze los of vast wil draaien. Soms moet ik er een tang voor gebruiken.
Nu was ik van plan om ze te gaan smeren. Wat gebruiken jullie hiervoor?
Is kettingspray ook een optie?
Laat het maar even weten. Alvast bedankt.
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Nijlpaard

Als het vast zit en het moet los.......WD40
Als het los zit en het moet vast.......Ducktape


:Y
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Animal baars

Haha, eendjesplakband :P


Ducttape ;) of Gaffatape. Lijkt mij niet de bedoeling om schroeven met een tang te moeten behandelen.. Zit er veel oxidatie op je bouten/moeren? Of zitten je moeren er niet goed recht op? Want dan snap ik dat het zo stroef gaat. Wellicht een idee om de schroefdraden opnieuw te tappen of nieuwe bouten/moeren te kopen..

De WD40 van Nijlpaard is altijd een goeie eerste optie. Dat werkt 9/10x goed.

patrick76

Haha, op zich zit het wel goed vast, maar af en toe moet het toch een keer los heh.
T is ook een drumstel uit 1313  ;). Dus die treft geen blaam.
De bouten zitten er recht op. Geen oxidatie .Misschien dat ze TE vaak los en dicht gedraaid zijn. Dan is nieuw schroefdraad tappen het beste denk ik.
Maar misschien dat het ook "te droog" is??
Ik zal de WD40 even proberen.
En...euh....de "kwak-tape" doen we maar niet heh?  ;) :)
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Nijlpaard

Tipje. Als je vleugelmoeren echt vast zitten. Klem dan deze tussen 2 drumstokken om ze los te draaien kan je meer kracht zetten zonder de moeren te beschadigen. Een tang molt je vleugelmoeren.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Kevin_Argument


Tipje. Als je vleugelmoeren echt vast zitten. Klem dan deze tussen 2 drumstokken om ze los te draaien kan je meer kracht zetten zonder de moeren te beschadigen. Een tang molt je vleugelmoeren.


Die methode gebruik ik ook ;)

Stokmans

Heb je ze al eens goed schoon gemaakt? Vettige rommel kan er voor zorgen dat bouten/moeten stroef lopen.

stick tight

Vanuit de fabriek zit er vaak een vet-achtig smeermiddel op. Wellicht is teflon fiets-smeer een optie? Smeert wel maar plakt niet.

Ik zou sowieso eerst eens alles goed schoonmaken met wd40, waarschijnlijk zit het vol stof.

patrick76

Wat is zo'n forum toch handig heh.
De ene goeie tip naar de ander.  *)
Ik weet weer genoeg. Ik heb een poets en smeer dag voor de boeg.   :)
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Nijlpaard

Nog een tip. Als je alles heb schoongemaakt doe dan een drupje naaimachine olie op je schroefdraad. Smeert goed, voorkomt corrosie en blijft lang zitten. Niet te veel, klein drupje.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Animal baars

Alleen naaimachineolie trekt extreem veel stof aan.. Ik merk dat vooral heel goed bij m'n märklin treintjes...

patrick76

Zal het op het boodschappen briefje zetten.
Milieuvriendelijke stof afstotende naaimachine olie.  :)
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Paul

Ik smeer dat soort dingen altijd in met een pot dik vet die mijn vader heeft staan, soort kettingvet of zoiets. Werkt prima, blijft jaren zitten en het loopt niet overal tussen wat je bij spuitbussen wel hebt.

Nijlpaard

#13
jan 07, 2013, 14:19 Last Edit: jan 07, 2013, 14:20 by Nijlpaard

Alleen naaimachineolie trekt extreem veel stof aan.. Ik merk dat vooral heel goed bij m'n märklin treintjes...



Maar over het algemeen. Als je spaarzaam bent zit de schroefdraad waar het vet op zit omsloten door de bus dus dat zal dan meevallen.



Ik smeer dat soort dingen altijd in met een pot dik vet die mijn vader heeft staan, soort kettingvet of zoiets. Werkt prima, blijft jaren zitten en het loopt niet overal tussen wat je bij spuitbussen wel hebt.



Van dat witte goedje ? Werkt idd ook goed. Naaimachineolie zit overigens ook niet in een spuitbus :)
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

koko

Is je schroefdraad niet gewoon verrot?

patrick76


Is je schroefdraad niet gewoon verrot?


Nee hoor. Het schroefdraad is nog prima. Het was gewoon een kwestie van smeren.
Alles werkt weer zoals het hoort. :Y
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Hoefnix

Schroefdraad hoef je niet in te vetten als de draad goed is. Zelfs bij hele oude vintage spullen doe ik dat niet.
Met wd40 inspuiten en losdraaien. Draad controleren en eventueel herstellen.

Als er veel rommel en corrosie is kan je ze in azijn leggen (percentage niet te hoog evt. verdunnen) zeg maar een paar minuten. Dan afvegen en goed spoelen. Direct daarna in de autowas (ik heb zo'n spuitbus), dat smeert ook wel een beetje maar is vooral om de kale ontvette onderdelen niet direct te laten te laten corroderen.

Probeer azijn altijd vooraf even ;)

koko


Nee hoor. Het schroefdraad is nog prima. Het was gewoon een kwestie van smeren.
Alles werkt weer zoals het hoort. :Y


Mooi!

ppm5261

Ik heb toen ik deze set kocht, echt alles uit elkaar gehad, om schoon te maken en te poetsen/polijsten/waxen etc. Bij het in elkaar zetten heb ik elk schroefje even in een potje 'consistentvet' gedrukt. Dat er een beetje vet aan het begin van de schroefdraad zit, dit verdeelt zich dan wel in het busje waar de schroef in gaat.
Het spul komt van CFS - Goes, tel 01100 31944 en is roestwerend. Het wordt ook gebruikt bij een combinatie van staal met aluminium, wat anders na een tijdje vast gaat zitten.
Succes!

Met vriendelijke roffel,
Paul

Technobeat


Ik heb toen ik deze set kocht, echt alles uit elkaar gehad, om schoon te maken en te poetsen/polijsten/waxen etc.



:) Een man met het Drumhart op de juiste plaats . :Y
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

ppm5261

 :) Dankjewel Technobeat!!! :w

Omhoog