Hoe komen Jullie aan optredens

Gestart door FoREVer, okt 25, 2012, 17:08

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

FoREVer

okt 25, 2012, 17:08 Last Edit: okt 25, 2012, 18:06 by AEDrumsA7x
Ok, ik heb geen idee waar ik het moet zetten. ( Mods feel free to change :P )

Omdat ik met mijn bandje nu steeds meer nummers krijg en het toch een hele serieuze bezigheid aan het worden is vroeg ik me af hoe jullie aan optredens komen.
Bij voorbaat dank  ;)
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

Kevin_Argument

Door je naam te laten vallen bij mensen die je kent.
Je hebt zowizo wel vrienden in een jeugdbeweging, of je kent misschien mensen die dingen organiseren in het plaatselijk jeugdhuis.
En goede contacten onderhouden met andere bands is ook altijd mooi, dan kan je misschien samen eens iets organiseren.

FoREVer


Door je naam te laten vallen bij mensen die je kent.
Je hebt zowizo wel vrienden in een jeugdbeweging, of je kent misschien mensen die dingen organiseren in het plaatselijk jeugdhuis.
En goede contacten onderhouden met andere bands is ook altijd mooi, dan kan je misschien samen eens iets organiseren.


Maar je kan dus ook wel is brutaal zijn en zeggen bij bijvoorbeeld een signeersessie, Joh wij spelen in een band wil je die is bekijken of heeft dat tegenwoordig weinig nut?

En btw Thx voor de supersnelle reactie!
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

timmie

je moet het natuurlijk wel een beetje realistisch aanpakken, zomaar coole band aanschrijven als je zelf in een beginnend stadium zit werkt natuurlijk niet. Probeer op bandavonden te spelen en dan indruk te maken. Op die manier ben ik voor voorprogramma's van grotere bandjes gevraagd.
En probeer je netwerk aan te spreken, mond tot mond reclame werkt toch het beste....

FoREVer


je moet het natuurlijk wel een beetje realistisch aanpakken, zomaar coole band aanschrijven als je zelf in een beginnend stadium zit werkt natuurlijk niet. Probeer op bandavonden te spelen en dan indruk te maken. Op die manier ben ik voor voorprogramma's van grotere bandjes gevraagd.
En probeer je netwerk aan te spreken, mond tot mond reclame werkt toch het beste....


Kijk dat is nog een fijne tip, Bandavonden. dankje
met netwerk bedoel je dus Jongeren, andere bands en festivalbegeleiders?
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

Erik

Gewoon optreden en een goede performance weggeven, daarmee maak je indruk! En dat kan resulteren in meer optredens doordat artiesten graag met jouw band gezien worden.

Maar vergeet niet dat het om kwaliteit gaat en niet om kwantiteit. Dus beter wachten tot je band alle nummers tot in de puntjes beheerst voordat je de planken op gaat. It is worth the wait!
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

FoREVer


Gewoon optreden en een goede performance weggeven, daarmee maak je indruk! En dat kan resulteren in meer optredens doordat artiesten graag met jouw band gezien worden.

Maar vergeet niet dat het om kwaliteit gaat en niet om kwantiteit. Dus beter wachten tot je band alle nummers tot in de puntjes beheerst voordat je de planken op gaat. It is worth the wait!


Oké bedankt :)
En ja over het algemeen beheersen we onze eigen nummers alleen hebben we weer net een nieuwe song dus moeten we veel repeteren :) ( moet aleen de rest ook willen :P )
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

drumlarsos

Maar aan de andere kant, leer je op de planken weer het meest... 8)7 ;)
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

Stokmans

Bandcompetities. Kan je ervaring opdoen en krijg je ook nog eens kritiek/advies op je show en nummers. Leerzaam!

Kevin_Argument


Maar je kan dus ook wel is brutaal zijn en zeggen bij bijvoorbeeld een signeersessie, Joh wij spelen in een band wil je die is bekijken of heeft dat tegenwoordig weinig nut?

En btw Thx voor de supersnelle reactie!


Je mag best jezelf promoten, hierin kan je best een gulden middenweg zoeken. Te = te, zoals de meeste dingen in het leven  ;)

en zoals hierboven staat: inderdaad goed repeteren, maar live leer je toch nog net iets meer. En bandcompetities zijn ook zeer leuk.

Misschien kan je ook een jeugdhuis/muziekcentrum vinden die een open repetitie zien zitten, een soort van repeteren voor publiek. Interessant voor de band, en een oefening voor nieuwe geluidsmensen.

FoREVer


Je mag best jezelf promoten, hierin kan je best een gulden middenweg zoeken. Te = te, zoals de meeste dingen in het leven  ;)

en zoals hierboven staat: inderdaad goed repeteren, maar live leer je toch nog net iets meer. En bandcompetities zijn ook zeer leuk.

Misschien kan je ook een jeugdhuis/muziekcentrum vinden die een open repetitie zien zitten, een soort van repeteren voor publiek. Interessant voor de band, en een oefening voor nieuwe geluidsmensen.


Ik zit momenteel bij Popcorner is ook een jeugdcultuurcentrum en die regelen 1x per half jaar een optreden

dat ist m ook juist ik wil veel meer live optreden ( soort van verslaving van me xD )
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

Erik


Bandcompetities. Kan je ervaring opdoen en krijg je ook nog eens kritiek/advies op je show en nummers. Leerzaam!


Soms...vaak is het ook een kwestie van wie brengt de meeste vriendjes mee.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Stokmans

Ja, dat wordt meestal de winnaar, maar kritieken van de jury kunnen je enorm helpen om als band te groeien. Ik zeg ook niet dat je moet meedoen met de illusie dat je wint ;) (ik weet wel beter...)

FoREVer

ik ben het helemaal met Stokmans eens!
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

Erik

ik ook. kritiek is altijd welkom.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Dribbel

Maar je kunt het slecht gebruiken als een manier om meer optredens te krijgen is mijn ervaring.
Ja het is weer 1 optreden... maar wij hebben er eigenlijk nooit meer optredens door gekregen.
Ervaring  wel, en je leert er altijd van natuurlijk.
Yamaha recording & sabian

Sander?

Vragen of je mag openen met bijvoorbeeld jam-avonden, bevriende muzikanten aanspreken, kroegen en jeugdcentra vragen of ze een bandavond hebben en of je daar voor onkosten (benzine, cola, bier) mag komen spelen.
Ook is het meedoen met bandcontests altijd goed voor de ervaring. Ik ben het met Stokmans eens dat de winnaar ook vaak de meeste vrienden in de zaal hebben staan. Dat was altijd voor mij een reden om niet mee te doen met wedstrijden die geen westrijd zijn.
Wanneer je 'naam'  maakt zul je zien dat je makkelijker optredens krijgt, of je wordt gevraagd voor gigs.
Oh ja, een (goede) demo wil ook nog wel eens helpen, laat mensen een idee krijgen van wat en hoe je speelt. Vroeger namen wij alles ineens op op minidisc, zodat het geluid acceptabel was en gingen ermee de boer op.

NathanR

Organiseer zelf een show.. het is wat werk, maar als je het goed doet.. kan je daar nog flink winst op maken.

Huur een locatie, huur PA, en vraag misschien nog 1/2 andere bands of ze komen spelen.
Wat je als deal kan doen met die andere 2 bands, zeg dat ze zoveel bijvoorbeeld 50 cent per verkocht ticket verdienen. Dan gaan ze als een gek spammen, en zorgen dat er meer mensen komen.
Sta je ook nog mooi voor een volle zaal.

En dan zorgen dat je een strakke show neer zet en dat de mensen jullie gaan opzoeken op Facebook oid. :)

(Het werkt.. spreek uit ervaring. ;) )

Fibesman

#18
okt 26, 2012, 10:46 Last Edit: okt 26, 2012, 11:19 by Fibesman
Als je jong bent en nog op school zit of studeert werkt dat perfect idd  :)
Ook een manier is met een andere band regelen dat je hun voorprogramma doet bij hun in de buurt en hun bij jou in de omgeving. Iedere band kan wel minimaal 1 optreden regelen en zo heb je er dan weer 2.

NathanR

En die optie was ik inderdaad vergeten er aan toe te voegen.
Dat zijn maniertjes hoe je toch makkelijk aan shows komt, én vrienden word met andere bands :)

jozwf

Tegenwoordig is het ook erg belangrijk volgens mij om als beginnende band goed vindbaar te zijn op internet. Dus zorg voor:

* een goede website
* een bandpagina op de verschillende social media.

Wij worden nu in ongeveer de helft van onze gigs gevraagd (door zaaltjes, festivals, andere bands), de andere helft regelen we zelf. En dat doen wij op verschillende manieren, zoals, maar het komt vooral op het volgende neer:

Bevriende bands benaderen met de vraag of het ze leuk lijkt weer eens samen te spelen. Zeggen ze ja, dan is het zaaltjes contacten tot er een of meerdere happen (meeste doen we via e-mail). Sommige zaaltjes vinden het fijn dat ze dan gelijk een complete package kunnen boeken.

En ga ook naar andere kleinere, maar iets bekendere bandjes dan die van jezelf kijken en knoop eens een praatje aan met die bandleden.

Maar het draait echt vooral om te blijven netwerken tot je er bij neer valt.

Wat voor muziek maak je eigenlijk en waar kan ik wat vinden? (kijk ik ook even of ik iets voor je kan betekenen)

grohllebol

Ik heb gewoon een paar kroegen gebeld die vaker bands hebben die optreden, ook in onze genre, en gevraagd of we een keer kunnen komen spelen, tegen onkosten en een paar consumptiebonnen :)

Idee van Nathan is ook wel aardig, je moet er wel rekening mee houden dat je financiële risico's kan lopen. Hoewel je vaak zalen achteraf kan afrekenen, op een borg storting na ;)


Ter info: Avatar is Elan, de bard, uit Order of the Stick. Wil eigenlijk met drumkit de dungeons in, hide check -20...
Kit: Yamaha Tour Custom. Cymbals: Paiste 602 SE high hat, Masterwork Troy 16" en 18" crash, 20" ride, 15" Wuhan China

NathanR

Het kán zijn dat het inderdaad iets minder loopt, maar het kan ook zo zijn dat je opeens dikke winst hebt gemaakt.
Among This All heeft zo een keer een ruime 1500 euro winst gemaakt met een eigen showtje. :)

FoREVer


Tegenwoordig is het ook erg belangrijk volgens mij om als beginnende band goed vindbaar te zijn op internet. Dus zorg voor:

* een goede website
* een bandpagina op de verschillende social media.

Wij worden nu in ongeveer de helft van onze gigs gevraagd (door zaaltjes, festivals, andere bands), de andere helft regelen we zelf. En dat doen wij op verschillende manieren, zoals, maar het komt vooral op het volgende neer:

Bevriende bands benaderen met de vraag of het ze leuk lijkt weer eens samen te spelen. Zeggen ze ja, dan is het zaaltjes contacten tot er een of meerdere happen (meeste doen we via e-mail). Sommige zaaltjes vinden het fijn dat ze dan gelijk een complete package kunnen boeken.

En ga ook naar andere kleinere, maar iets bekendere bandjes dan die van jezelf kijken en knoop eens een praatje aan met die bandleden.

Maar het draait echt vooral om te blijven netwerken tot je er bij neer valt.

Wat voor muziek maak je eigenlijk en waar kan ik wat vinden? (kijk ik ook even of ik iets voor je kan betekenen)


ik weet niet of het mag
www.rightinbetween.com

vooral punk/rock, en bedankt voor je tips!
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

NathanR

#24
okt 26, 2012, 14:27 Last Edit: okt 26, 2012, 14:29 by NathanReinds
Bij mij.. (Opera) werkt de website niet!
(Opera is dan ook wel een prut browser..)

EDIT;
Na een tijdje deed hij het, maar.. als ik jullie liedjes zo hoor. Zal ik als ik jullie was proberen contact te krijgen met bands als Make It Count, Destine, Only Seven Left... wie weet kan je er wat uithalen :)

Omhoog