Lesboek: Méthode de batterie

Gestart door vandeflosch, aug 06, 2012, 12:55

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

vandeflosch

Ik heb een vraagje i.v.m. het lesboek 'Méthode de batterie' (Volume IV) van Dante Agostini

Ik snap de structuur van het boek niet goed (en mijn leraar stelt er zich ook vragen bij , vandaar hier)

Op pagina 3 is duidelijk een drieledige feel van toepassing
Maar op pagina 4 wordt een andere notatie gebruikt. Deze notatie kan op zowel twee- als drieledig slaan, maar ik vind het vreemd dat men een andere notatie zou gebruiken voor drieledige feel dan wat ze de pagina ervoor gebruiken...

Door het boek heen worden beide notaties door elkaar gebruikt.. De structuur is me dus geheel onduidelijk.

Kan iemand mij helpen? Staat er eventueel een handleiding op internet dat iemand weet? (Het is een frans boek denk ik)

Robert-Jan

Kan je een scan maken van de betreffende pagina?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

vandeflosch

ik ga dit vanavond doen ! ben nu druk bezig  :)

vandeflosch

#3
aug 09, 2012, 13:25 Last Edit: aug 09, 2012, 13:26 by vandeflosch

http://img19.imageshack.us/img19/1961/methodedebatterieivvb.jpg

Dit is dus zo'n voorbeeld. Maar over heel het boek worden dus beide notaties door elkaar gebruikt. Dat maakt het zo verwarrend voor mij.

Iemand die kan helpen?

Kevin_Argument

Ik zou zeggen dat de eerste pagina gewoon binair is ( 1 vierde, 2 achtsten, 1 vierde, 2 achtsen, ...). Op de 2de pagina worden de achtste noten vervangen door een hopfiguur( 4 zestienden waarvan je de 2 middelste niet speelt). Het verschil is dus dat op de rechterpagina 2 nootjes een zestiende later gespeeld worden dan op de linkerpagina.

Nijlpaard

Misschien is dit heel bot maar als je leraar dit verschil niet ziet en daar vragen bij stelt moet je misschien vragen gaan stellen bij je leraar.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

vandeflosch

Dat is inderdaad heel bot, vooral omdat mijn leraar waarschijnlijk beter speelt dan jou.

Mijn leraar ziet wel het verschil tussen pagina 3 en pagina 4. Zoals iedereen. Alleen is de vraag wat de logica achter in het boek is. Ik zie de structuur niet... Pagina 3 doet een drieledige interpretatie vermoeden, pagina 4 een tweeledige.

Lees eerst mijn vraag, als je er een antwoord op weet. Laat het dan weten (graag zelfs), en als je geen antwoord weet, reageer dan gewoon niet. Of toch niet op deze manier...

Nijlpaard

Blijkbaar begrijp je mijn opmerking op de meest verkeerde manier.
Ik zeg er nog 1 ding over. Dat iemand goed kan spelen maakt hem niet automatisch een goede leraar.

Veel succes verder
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Robert-Jan

Wat je bedoel je met 2 en 3 ledig?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Fibesman

Dante Agostini? Oh the horror, kreeg ik ook in het stenen tijdperk op de muziekschool. Pfft.

Hans


Dante Agostini? Oh the horror, kreeg ik ook in het stenen tijdperk op de muziekschool. Pfft.

Heb ik ook mee leren drummen... Gelig boek, heb het nog, ligt helemaal uit elkaar.

vandeflosch


Wat je bedoel je met 2 en 3 ledig?


Met 2-ledig bedoel ik een straight interpretatie; alle achtsten staan even ver van elkaar en je speelt het ook zo.

Met 3-ledig bedoel ik een swing-interpretatie; alle achtsten staan in de notatie even ver van elkaar maar je speelt ze als een gebroken triool (de 1e en 3e achtste van het triool worden gespeeld, de 2e is een rust)

dunDaan

Ik moet zeggen, ik erger me ook soms groen en geel aan de diverse methodes waarop muziek genoteerd wordt; niet alleen drums, maar ook bv melodisch gedoe. Zelfs binnen 1 partituur zie ik vaak verschillende notaties; om gek van te worden.
Je moet er op een gegeven moment mee leren leven, want blijkbaar ontbreekt het aan een echte standaard.

Wat betreft straight of swing: zolang het er niet bij staat speel je het zoals het er staat, 8e = 8e, 16e = 16e (alhoewel er bij een hoog tempo vaak automatisch in swing gespeeld wordt). Maar je bent zelf natuurlijk vrij om het op stuk op beide manieren te spelen.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Robert-Jan

#13
aug 10, 2012, 13:29 Last Edit: aug 10, 2012, 13:30 by Robert-Jan

Met 2-ledig bedoel ik een straight interpretatie; alle achtsten staan even ver van elkaar en je speelt het ook zo.

Met 3-ledig bedoel ik een swing-interpretatie; alle achtsten staan in de notatie even ver van elkaar maar je speelt ze als een gebroken triool (de 1e en 3e achtste van het triool worden gespeeld, de 2e is een rust)


Ah ok..
In dit geval bedoeld de schrijver denk ik ook echt wat hij schrijft..
Dus deze recht gespeeld en deze met swing..je kan daar zelf een draai aangeven door ze alletwee op beide manieren te doen..win win  *O*
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Dribbel

Als jij en je leraar en moeilijk mee kunnen werken, wie legt je dan dit boek op......?
Yamaha recording & sabian

vandeflosch


Ah ok..
In dit geval bedoeld de schrijver denk ik ook echt wat hij schrijft..
Dus deze recht gespeeld en deze met swing..je kan daar zelf een draai aangeven door ze alletwee op beide manieren te doen..win win  *O*


waarschijnlijk zal het zo zijn :) ik blijf het vreemd vinden, maar ja :) ...

vandeflosch


Als jij en je leraar en moeilijk mee kunnen werken, wie legt je dan dit boek op......?


mijn leraar en ik zoeken gewoon de logica en de structuur in het boek.

Waarschijnlijk is het meeste gewoon voor interpretatie vatbaar en dus doen we ermee wat we willen.
We overlopen dit boek niet van A tot Z maar pikken er flardes uit.

We kunnen er dus perfect mee werken, maar stellen ons gewoon vragen bij de structuur en de logica :)

dunDaan


We kunnen er dus perfect mee werken, maar stellen ons gewoon vragen bij de structuur en de logica :)

Zoals ik al eerder aangaf: die is bij muzieknotaties vaak ver te zoeken ......
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

vandeflosch


Zoals ik al eerder aangaf: die is bij muzieknotaties vaak ver te zoeken ......


klopt, maar ik zou verwachten van een auteur dat hij wel eenzelfde notatie gebruikt in zijn eigen geschreven boek.

Robert-Jan

hij gebruikt ook een en dezelfde notatie..alleen wordt het niet altijd begrepen.. ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hoefnix

Sja, en je speelt toch niet perse wat in het boek staat, maar wat je wil/moet leren?
De notatie is gewoon het notenschrift, no problemo, alleen er staat wat anders dan je denkt (zoals hierboven uitgelegd). Speel het eerst eens straight, als je dat kan/snapt kan je het ook in swing proberen.

Linkerpagina bevat alleen 8-sten en rechts ook nog 16-en. C'est ca

Omhoog