Vreemd?

Gestart door Sander?, jan 19, 2014, 17:04

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Sander?

Ha, ik drum inmiddels een slordige 15 jaar en ben volledig autodidact. Dat wil zeggen dat ik veel dingen heb geleerd door te luisteren en zaken gewoon te doen/ te herhalen. Nu is het zo dat ik linkshandig ben, maar ik heb mezelf aangeleerd om rechtshandig te drummen. Verder doe ik echt alles met links.
Ikzelf heb nooit echt hinder ondervonden, totdat ik voor het eerst in een studio ging drummen. Ik begin alle fills met mijn linkerhand en kom daardoor soms niet helemaal uit...zo lijkt het tenminste. Is dat mogelijk of zit het tussen mijn oren?

Robert-Jan

Het zou kunnen dat je,omdat je wel een rechtshandige set up hebt ,naar je de één wil spelen op je rechterhand. Dan kan je niet lekker uitkomen als je links zet inderdaad.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Sander?

logisch ja....toch maar of rechts leren inzetten of mezelf links leren spelen. Ff kijken wat handiger is... :F

Kevin_Argument

Het is toch niet omdat je links inzet op een rechtse kit dat dat niet moet uitkomen? Soms is links inzetten handiger, de andere keer rechts.

Robert-Jan


logisch ja....toch maar of rechts leren inzetten of mezelf links leren spelen. Ff kijken wat handiger is... :F


Paradiddels oefenen en goed nadenken over je sticking, dat lijkt me het handigst.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Robert-Jan


Het is toch niet omdat je links inzet op een rechtse kit dat dat niet moet uitkomen? Soms is links inzetten handiger, de andere keer rechts.


Als je ter plekke improviseert speel je meestal naar je leidende hand,bij hem is dat ws stiekem toch links.
Je hebt gelijk soms de ene hand handiger dan de ander maar daar kom je pas achter als je bewust naar je sticking gaat kijken.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Sander?

klopt, het zou niets moeten uitmaken, vandaar dat ik ook dacht dat het tussen mijn oren zat. Maar toch als ik een simpele (pannekoeken  ;)) fill doe vanaf de hi-hat (lrlr lrlr lrlr lrlr) dan is die rechterhand later bij de hi-hat dan wanneer ik het met rechts zou inzetten en mis ik een tel...of ben ik nu kippig....

animal

pannekoeken = RRLL of LLRR

En vwb je voorbeeld. Als je linkshandig inzet en je wilt met rechts op de eerste tel verder zul je rechts een dubbele slag moeten maken, wat inderdaad minder handig is.

Robert-Jan


klopt, het zou niets moeten uitmaken, vandaar dat ik ook dacht dat het tussen mijn oren zat. Maar toch als ik een simpele (pannekoeken  ;)) fill doe vanaf de hi-hat (lrlr lrlr lrlr lrlr) dan is die rechterhand later bij de hi-hat dan wanneer ik het met rechts zou inzetten en mis ik een tel...of ben ik nu kippig....


Nee je mist geen tel dan mits je 4x rlrl speelt
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Robert-Jan


pannekoeken = RRLL of LLRR



Nee hoor, pannekoeken is een woordritme wat een groepje van vier noten benoemd, vaak dus de 16e
Soms wordt het gebruikt als rr ll maar anderen gebruiken daar weer expliciet papa-mama voor.
Anything goes.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Sander?

als ik met rechts eindig op de floortom (lrlr) en ik wil gelijk weer door op de hi-hat met mijn rechter hand, moet ik sneller zijn dan wanneer ik met links eindig. Vooral wanneer de muziek snel gaat is dat lastig te overbruggen. Zoals gezegd niet handig..... :/. Ik ga er morgen nog eens even goed voor zitten, misschien is het een mindblock.

Kevin_Argument

Sander, als je die simpele fill waar je over spreekt speelt en je speelt 4 zestiende noten per tom...
Dan moeten je armen kruisen, dat kan toch niet gemakkelijk spelen?

animal

#12
jan 19, 2014, 23:01 Last Edit: jan 19, 2014, 23:07 by animal

als ik met rechts eindig op de floortom (lrlr) en ik wil gelijk weer door op de hi-hat met mijn rechter hand, moet ik sneller zijn dan wanneer ik met links eindig.


Precies, en daar had ik het over.

Voor wat betreft de opmerking van RJ over 'pannenkoeken', ik heb even gegoogled en kom alléén maar RRLL (LLRR) tegen. Als ik 'Daddy Mama'/'Daddy Mommy' in type ook.

Robert-Jan

Prima , dan gebruik jij 'pannenkoeken' voor rrll.. :z
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Harre


klopt, het zou niets moeten uitmaken, vandaar dat ik ook dacht dat het tussen mijn oren zat. Maar toch als ik een simpele (pannekoeken  ;)) fill doe vanaf de hi-hat (lrlr lrlr lrlr lrlr) dan is die rechterhand later bij de hi-hat dan wanneer ik het met rechts zou inzetten en mis ik een tel...of ben ik nu kippig....

Als er na die fill een crash komt kun je die met je linker hand pakken en ook nog aan de linkerkant van je set. Je draait dan immers al een beetje richting de hihat, je mist niks door de soort van vloeiende beweging die dan ontstaat en je handen gewoon in het ritme door kunnen spelen.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Sander?

ik ben wel een paar pannenkoeken tegengekomen met rlrl, maar uiteindelijk maakt het niets uit hoe pannenkoeken worden gebakken.....smaken/klinken doen ze toch wel!


Harre

Als het om welk groepje van vier gaat maakt het eigenlijk niet uit hoe je het noem. Elk woord van vier lettergrepen mag en als je het berenboten (ja, van vroeger) wilt noemen is dat volgens mij ook prima :)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Robert-Jan


Als er na die fill een crash komt kun je die met je linker hand pakken en ook nog aan de linkerkant van je set. Je draait dan immers al een beetje richting de hihat, je mist niks door de soort van vloeiende beweging die dan ontstaat en je handen gewoon in het ritme door kunnen spelen.


Mja helemaal handig is dat ook weer niet als je 'normaal' rechts handig speelt. Je linkerhand is dan hoger dan je  rechter als je op de crash hebt geslagen en dat is ook niet prettig.
Wil je expliciet deze fill goed uit laten komen dan moet je simpelweg een tijdje bewust op rechts inzetten.
Ik kan me wel voorstellen dat je als linkshandige gewoon soms onbewust met links in zet, oefen er eens op dat je de laatste r ( als je met L hebt ingezet natuurlijk) vervangt met een bassdrum (lrlB) , dan heb je een escape en het klinkt nog vet ook ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Joris

Bij Dave Lombardo gaat dat ook prima, die is ook links, speelt op een rechtshandige kit (niet open handed) en zet z'n fills ook met links in.

groovemaker

Ik ben links en speel zowel open als close handed, met de ride aan de recherkant.
Ik heb eigenlijk noot last hiervan gehad, omdat ik altijd heel instinctief te werk ben gegaan.

Als jij niet uitkomt met je fills, hoe zou jij het dan instinctief anders spelen? Als je dat weet kun je dat gaan oefenen.
If it's too Loud you're too old!

Omhoog