Aanslag Hihat

Gestart door Citizen Kane, dec 19, 2012, 19:08

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Citizen Kane

Graag jullie ervaring en meningen,...

Ik heb een Sabian HHX Stagehats setje en het onderbekken ziet er nog maagdelijk uit. Alleen het Bovenbekken begint na jaren gebruik een beetje een groene aanslag te ontwikkelen aan de bovenkant.

Enig idee hoe ik dit het beste weg kan krijgen? Werkt Cymbal cleaner hier tegen? En hebben alleen natural afgewerkte bekkens hier last van?

Machiel

Gewoon niet doen. Niet nodig.
Er zit namelijk een finnish op die door aanraking van vette vingers al kan beschadigen. Als je deze laag weg gaat poetsen kan je misschien wel voorstellen wat er gebeurd!

Er zijn poetsmiddeltjes op de markt, maar hier is dit zovaak besproken dat ik ondertussen met niet meer druk maak over hoe mijn bekkens er uit zien; ALS ZE MAAR GOED KLINKEN.

Heb je toch schoonmaakdrang, pak dan gewoon een licht vochtige doek en veek je hihat eens per maand af.
Neem mij vooral niet te serieus.

Kn@pestaart

Ik heb mijn bekkens regelmatig met afwasmiddel en een schuursponsje schoongemaakt. Ze knapten er flink van op. Dit heb ik ook gedaan op de brilliant AAXplosions die ik heb.
Als je wilt poetsen zonder schuurspons dan kun je gewoon koperpoets gebruiken.
Of een beetje Dreft met ammonia. Of groene zeep. Aan het eind van de rit blijft het een plaat veredeld metaal, dat kun je gewon poetsen zo vaak je wilt.
Handen wassen voor het spelen wil ook nog wel eens helpen ;)

Dries

Geeft zo'n schuurspons niet een hoop lelijke krassen?!
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Joris


Als je wilt poetsen zonder schuurspons dan kun je gewoon koperpoets gebruiken.


Dit moet je dus juist nooit doen!

Kn@pestaart

Waarom niet? Mijn Avedis zien er top uit, en heb ik jaren niet gepoetst. Het is maar een stuk brons hoor... :P
Als je je stoort aan het groen dan poets je het eraf. Het verschil in klank zul je niet horen en zowel, dan past je gehoor zich daar op aan. ;)

Kn@pestaart

#6
dec 19, 2012, 21:52 Last Edit: dec 19, 2012, 21:53 by Kn@pestaart

Geeft zo'n schuurspons niet een hoop lelijke krassen?!

Het is een natural finish zegt de TS en je poetst met de toongroeven mee. Dan zie je er niets van. ;)

Ik heb mijn 24" Avedis bewerkt met een slijptol, ziet er best leuk uit. Klankverschil? Neh...

Technobeat

Ik heb mijn 24" Avedis bewerkt met een slijptol, ziet er best leuk uit. Klankverschil? Neh...


Niet een beetje een érg drastische manier om alleen de groene aanslag er af te halen ? :+
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Hammar

Ketchup!

Kn@pestaart

Citaat van: Technobeat

Niet een beetje een érg drastische manier om alleen de groene aanslag er af te halen ? :+

Ik wilde de toongroeven minder diep... Soort van 'brilliant finish' maken...  8)

Kevin_Argument

#10
dec 20, 2012, 10:02 Last Edit: dec 20, 2012, 10:08 by Kevin_Argument

Ketchup!




of ben je meer fan van citroenen?

Nijlpaard

Die citroen ga ik eens proberen met mijn 2de hands paragon hihats. Die is echt vies en de paiste cymbalcleaner hielp niet echt.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Stokmans

Voor degenen die geen cymbalcleaner willen gebruiken omdat het coating aantast: gebruik dan ook geen ketchup of citroen, dat komt op hetzelfde neer (zuur tast de coating aan!)

Kevin_Argument


Voor degenen die geen cymbalcleaner willen gebruiken omdat het coating aantast: gebruik dan ook geen ketchup of citroen, dat komt op hetzelfde neer (zuur tast de coating aan!)

Absoluut waar. Ketchup zou een pH van ongeveer 4, en ik geloof dat citroen een pH heeft van ongeveer 2 à 3.
Maar ik denk dat je je bekkens vaak gaat moeten "wassen" voor dat je bekken van klank veranderd.

Nijlpaard

Ik vind dat het over het algemeen toch wel enigszins panisch wordt gedaan over het beschadigen van de coating.


Als je daar bang voor bent, pak je dan je cymbals ook alleen vast met handschoenen, je vingers bevatten namelijk ook allerlei stoffen die de coating aantasten.


Tuurlijk, als je 1 keer per week je cymbals poets met cleaner of een ander middel om ze schoon te maken zal je binnen de korste keren problemen krijgen met oxidatie van je cymbals.Maar zelfs daar zijn middelen voor om weer een tijdelijke coating aan te brengen.


Ik denk dat wanneer je met mate je cymbals poetst en ook alleen wanneer ze echt vies zijn, je cymbals daar niet extra onder lijden.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Rick

Lekker vies laten worden, die bekkens. 1) het zijn gebruiksvoorwerpen, geen museumstukken. 2) Hoe viezer ze worden, des te meer karakter er in je sound komt. Ze gaan er echt beter van klinken!

Paul

#16
dec 20, 2012, 17:37 Last Edit: dec 20, 2012, 17:39 by Paul

Lekker vies laten worden, die bekkens. 1) het zijn gebruiksvoorwerpen, geen museumstukken. 2) Hoe viezer ze worden, des te meer karakter er in je sound komt. Ze gaan er echt beter van klinken!

Zo denk ik er ook over. Gewoon met je blote (bezwete) handen vastpakken en in de tas doen. Ik vind brilliant finished ook niet mooi, maar dat is smaak natuurlijk.
Toen ik jaren geleden van mijn zuurverdiende centen een set Zildjian Z Customs had gekocht was ik ook zo "panisch" dat ik ze met handschoenen vastpakte. Na een half jaar was ik dat wel zat.

Maarja, net zo goed als ik niet van glimmende bekkens houd zijn er ook drummers die dat wel mooi vinden. Deze wel/niet-poetsen discussie ontstaat iedere keer zodra het over poetsen gaat. Laten we de discussie begraven en degene die wel willen poetsen zo goed mogelijk adviseren  ;)

Kn@pestaart


Ik vind dat het over het algemeen toch wel enigszins panisch wordt gedaan over het beschadigen van de coating.

Als je daar bang voor bent, pak je dan je cymbals ook alleen vast met handschoenen, je vingers bevatten namelijk ook allerlei stoffen die de coating aantasten.

*KNIP*

Ik denk dat wanneer je met mate je cymbals poetst en ook alleen wanneer ze echt vies zijn, je cymbals daar niet extra onder lijden.

+1

Air Piet


Lekker vies laten worden, die bekkens. 1) het zijn gebruiksvoorwerpen, geen museumstukken. 2) Hoe viezer ze worden, des te meer karakter er in je sound komt. Ze gaan er echt beter van klinken!


Hangt er natuurlijk ook vanaf van welke sound/finish je houdt.

Als je het mij vraagt wordt het dan een "Brilliant of traditional finish'' discussie. Als je voor een brilliant finish gaat wil je ze denk ik ook brilliant houden. Dus voor mensen die glimmende bekkens willen hebben, gewoon lekker poetsen.  :)


Technobeat


Toen ik jaren geleden van mijn zuurverdiende centen een set Zildjian Z Customs had gekocht was ik ook zo "panisch" dat ik ze met handschoenen vastpakte.


Toch ook wel weer begrijpelijk , je hebt er hard voor gewerkt en bent dan ( zeker in het begin ) super zuinig op je nieuwe aankoop .
Dus na elke oefensessie of gig maakte je de bekkens weer schoon na het choken ?
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Citizen Kane

Prima, zal ketchup proberen. Daarna misschien cymbal protector erop (als ik daar de centen aan wil spenderen.

Kan me ergens ook wel voorstellen dat er adepten zijn die de groene aanslag mooi vinden klinken. Heb zelf ook ergens een ride ter beschikking liggen die volledig grijsgroen is en toch wel mooi klinkt. Maar Ik weet niet hoe klonk toen hij nog "maagdelijk was".

Ik was al panisch bij een aanschaf van nieuwe K's maar ik denk dat ik die angst maar laat varen. Nooit meer je cymbals kunnen choken omdat je ze niet wil aanraken lijkt me ook niet de bedoeling.

Mensen zijn overigens net eksters, ze houden van glimmende dingen. Zo ook bekkens, kan ik wel begrijpen. Voor mij staat het klankmatige en practische aspect voorop. En dan telt klank nog steeds het zwaarst (voor mij).

Machiel


Mooi gezegd.
Neem mij vooral niet te serieus.

Nijlpaard

Resultaat van de citroenmethode. Matig  -O-
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Kn@pestaart

#23
dec 21, 2012, 13:28 Last Edit: dec 21, 2012, 13:29 by Kn@pestaart
Spizzichino gebruikt o.a. citroen voor een patina-look op zijn bekkens. ;)

Als ik mijn bekkens schoon zou willen maken, zou ik eerder een base gebruiken i.p.v. een zuur...
(Of een slijptol  8) )

Nlz


(Of een slijptol  8) )

Mijn favoriete bekkengeereedschap (naast af en toe een droge doek). Heb er eens een Paiste PST-3 crash wat levendiger mee gemaakt. Ook de ride geprobeerd, maar die is daarbij op een bepaald punt net ff te warm geworden en vervormd.
Scheelt dat ik toch al wist dat ze vervangen gingen worden, en was een leuk experimentje!
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Omhoog