Drumboeken

Gestart door grohllebol, jan 05, 2012, 23:34

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

djska


John Riley is gewoon een koning!
Art of bop drumming is echt een geweldig boek, waarin alle facetten van jazz voorbij komen, zowel de comping exc. waarmee je meer vrijheid in je spel kan creëren , als solo/breaks ideeën. Ook komen de voor de hand liggende latin ritmes voorbij+ deze in een swing feel, en ook nog allemaal voorgespeeld op de cd.

De play-alongs zijn ook erg leuk idd!
[ Invalid YouTube link ]

Nog bedankt voor deze tip, het is een geweldig boek met heel veel bruikbare info, heel muzikaal en echt op samenspel gericht. Ik werk nu met een gedownloade versie, maar ga hem alsnog kopen.
Als je maar 1 boek op Jazz-gebied zou mogen hebben dan moet het deze zijn in mijn optiek.

Otje


Vicky

Hallo iedereen

Ik ben sinds een maand beginnen drummen en ik moet zeggen dat dit vrij vlot lukt. Omdat ik het belangrijk vind om partituren te kunnen lezen heb Voor de methode van real time drums gekozen. Ik heb me eerst lang bezig gehouden met het leren lezen en heb nu de basisritmes wat onder de knie. Omdat ik wat meer fills zocht, kwam ik terecht bij de filmpjes van Jared Falk, maar toen stootte ik op volgend probleem: ik merk een ietwat andere notatie op dan degene die ik via rtd aanleerde! Ik heb begrepen dat de standaard methode die van rtd is, toch zit ik een beetje vast nu. Ik wil graag de noten kunnen lezen dus gewoon wat naspelen vind ik geen optie, iemand suggesties over hoe ik het best deze verwarring kan oplossen?

Grts

kasper169


Hallo iedereen

Ik ben sinds een maand beginnen drummen en ik moet zeggen dat dit vrij vlot lukt. Omdat ik het belangrijk vind om partituren te kunnen lezen heb Voor de methode van real time drums gekozen. Ik heb me eerst lang bezig gehouden met het leren lezen en heb nu de basisritmes wat onder de knie. Omdat ik wat meer fills zocht, kwam ik terecht bij de filmpjes van Jared Falk, maar toen stootte ik op volgend probleem: ik merk een ietwat andere notatie op dan degene die ik via rtd aanleerde! Ik heb begrepen dat de standaard methode die van rtd is, toch zit ik een beetje vast nu. Ik wil graag de noten kunnen lezen dus gewoon wat naspelen vind ik geen optie, iemand suggesties over hoe ik het best deze verwarring kan oplossen?

Grts

Je kan ze allebei aanleren, wel zo handig.

Er zijn genoeg andere Kanalen(waarvan ik de meeste beter vind dan jared falk) waar het anders staat. Misschien een ander kanaal zoeken een optie?

Vicky

Voorlopig gebruik ik inderdaad beide manieren, maar ik speel wel meer fouten! Ik vind het verwarrend... Ondanks de manier uit RTB de standaard wordt genoemd, heb ik het gevoel dat het internet overheerst wordt door de andere manier, is dit juist of verkeerd gevoel? Welke methode wordt het vaakst gebruikt? Tips voor andere kanalen zijn welkom!
GRTS


Kevin_Argument

Wat is er juist anders aan de twee? Ik kan partituren lezen, maar ik zou niet weten op welke "noot" elk instrument staat. De hihat/ride zijn meestal kruisjes bovenaan, de bassdrum onderaan, de snare ergens in het midden. Een hogere tom is dan weer hoger genoteerd dan een lagere maar dat doet er op zich zo niet toe. De ritmes juist lezen is het belangrijkst, en dat is wel universeel!

Vicky

Bij de standaard methode staat de floortom op de onderste lijn van de notenbalk, bij de andere staat daar de kickdrum, op de tweede lijn staat normaal de lage tom maar op de andere manier is dat dan de floortom. Heel verwarrend dus, zeker voor een beginner als ik! Ritme en cymbalen komen wel overeen, toch struikel ik over die enkele noten. Ik vraag me af op welke methode ik best verder ga...



GRTS

Paul

Tja, waar precies de bass, snare en toms worden geschreven is volgens mij wisselend (maar daarom niet minder vervelend voor jou). Het helpt om niet te kijken naar de precieze plek op de notenbalk, maar naar de relatieve positie. De laagste is de bassdrum, de noot daarboven de floortom, de volgende de snare en volgens mij worden de twee toms hoger dan de snare geschreven.

In een normaal ritme kan je er vanuit gaan dat de laagste de bassdrum is en de middelste de snare, een normaal ritme wordt immers niet op de floor en hoogste tom gespeeld. Voor fills kan je van tevoren even kijken op welke lijn de bassdrum en snaredrum staan, zodat je de positie van de toms kan herkennen en fills gemakkelijk kan lezen.

Otje

Ik weet nie beter dan dat de basdrum altijd op de onderste lijn wordt aangegeven. wat de toms betreft, die staan van hoog naar laag gestemd ook zo op de notenbalk aangegeven; van boven naar beneden; ongeacht de positie aan het drumstel. (Sommige drummers hebben de  hoogst gestemde tom in het midden hangen) Ennuh.., de beste methode? Die je het eerste heb aangeleerd misschien? Soms schrijf ik zelf de noten over : van scherm naar schrift, kan ik indien nodig een andere kleur gebruiken voor de 'snare' -of percussie als die rbij zit.

Vicky

De relatieve positie van de noten bekijken... Ik denk dat ik daarmee wel verder kan! Bedankt voor de tips

Robert-Jan

Er is geen standaard..je zult moeten wennen aan tig verschillende manieren.
Dit komt ondermeer omdat een drumstel geen tonen heeft..je snare is geen c je bas is geen bes..;)
En dan heb je ook nog arrangeurs die geen idee hebben ( meestal niet drummers) en zelf wat verzinnen.
RTD heeft wel de meest duidelijke,maar nogmaals dat kan je niet een standaard noemen,al was het maar omdat er ook veel op die manier geschreven werd voordat die boeken uitkwamen.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

67Deadman

Daar had ik in het begin moeite mee. Na 30 jaar achter de piano gezeten te hebben vroeg ik mij in het begin af hoe ik een C moest slaan. Of die G noot waar ik die moest slaan. Of hoe ik een verlengde noot nu langer aan kon houden op het drumstel want hoe moet je die slag nu langer laten doorklinken ?  8)7

Maar nu eenmaal gewend aan de manier waarop het geschreven wordt zie ik dat niet meer. Vooraf bekijk ik wel, als ik bladmuziek heb, hoe de drumpartij in elkaar zit en waar alles voor staat en lees een keer met de muziek mee voordat ik begin. Maar goed, iedereen zijn eigen manier denk ik.

Black Page

#62
okt 17, 2014, 21:39 Last Edit: okt 18, 2014, 00:09 by Black Page
Drumnotatie is gebaseerd op de hoogte van iedere losse trommel / bekken in een setup. Bassdrum en hihat op de onderste regels want ze worden vanaf de grond bespeeld, snare in het midden, floortom onder de snare,  toms boven de snare en weer daar boven de hihat en cymbals.

Als je bewust bent van dat principe is het een stuk makkelijker schakelen tussen de verschillende notaties, want het genoemde uitgangspunt houden ze gemeen. De verschillen in notaties zijn natuurlijk mede ingegeven dat iedere drummer zijn eigen setup heeft. Dubbele bassdrum, 2 tot 6 toms, cow bell.... Er zijn nogal wat variaties bij drums  die wel worden genoteerd  tov piano.

Hoe Terry bozzio zijn partijen uitschrijft geen idee, want drumnotaties hebben wel beperkingen  :+




kasper169


Drumnotatie is gebaseerd op de hoogte van iedere losse trommel / bekken in een setup. Bassdrum en hihat op de onderste regels want ze worden vanaf de grond bespeeld, snare in het midden, floortom onder de snare,  toms boven de snare en weer daar boven de hihat en cymbals.

Als je bewust bent van dat principe is het een stuk makkelijker schakelen tussen de verschillende notaties, want het genoemde uitgangspunt houden ze gemeen. De verschillen in notaties zijn natuurlijk mede ingegeven dat iedere drummer zijn eigen setup heeft. Dubbele bassdrum, 2 tot 6 toms, cow bell.... Er zijn nogal wat variaties bij drums  die wel worden genoteerd  tov piano.

Hoe Terry bozzio zijn partijen uitschrijft geen idee, want drumnotaties hebben wel beperkingen  :+



Ik heb nog nooit een hihat onder aan zien staan.

Robert-Jan

Als de hihat met de voet gespeeld moet worden zet je het kruisje op dezelfde hoogte als de basdrum...dus onderaan
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jazz

Geloof dat dat voor mij niet echt overzichtelijk zou zijn  8)7
Ik ken iemand die met de pedaal de koebel speelt. Deze staat langs de pedaal van de Hi hat.
Zal vast niet nieuw zijn maar ik had t nog niet eerder gezien.
There is no music without jazz

Robert-Jan

nee het is niet nieuw, denk aan jazz bossa's etc daar waar je veel je hihat met je voet speelt.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Nijlpaard


Drumnotatie is gebaseerd op de hoogte van iedere losse trommel / bekken in een setup. Bassdrum en hihat op de onderste regels want ze worden vanaf de grond bespeeld, snare in het midden, floortom onder de snare,  toms boven de snare en weer daar boven de hihat en cymbals.

Als je bewust bent van dat principe is het een stuk makkelijker schakelen tussen de verschillende notaties, want het genoemde uitgangspunt houden ze gemeen. De verschillen in notaties zijn natuurlijk mede ingegeven dat iedere drummer zijn eigen setup heeft. Dubbele bassdrum, 2 tot 6 toms, cow bell.... Er zijn nogal wat variaties bij drums  die wel worden genoteerd  tov piano.

Hoe Terry bozzio zijn partijen uitschrijft geen idee, want drumnotaties hebben wel beperkingen  :+




Voor zover ik begrijp is Terry's drumstel op noten gestemd en is het dus
voor hem meer het spelen van piano met 4 ledematen dan drummen. Hij kan dus ook het normale notenschrift in plaats van de standaard drumnotatie gebruiken.
Maar hoe hij het in werkelijkheid doet ....................
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Robert-Jan

Niet alles is op toon, alleen die linkerhoek zover ik weet..
En het natuurlijk niet zo dat hij Bach leest en speelt ofzo op z'n set.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Nijlpaard

#69
okt 18, 2014, 14:52 Last Edit: okt 18, 2014, 14:56 by Nijlpaard
Wat ik begrijp uit een rolling stone interview benadert hij zijn drumset als een piano. Links de basnoten, rechts de melodie. Met daarin zijn bassdrums als de "witte toetsen" .


Citaat

So, what I do, is my drums are tuned to chromatic and diatonic pitches and I have, I guess, I have two and a half, three octaves or so of notes to play on the toms. And then I have the eight different white notes of the piano as my bass drums. So I'm able to accompany myself much the same way a pianist would -- with his left hand playing the bass notes and the right hand soloing against it. And that's how I approach the drum-set. It's very melodic, it's compositional -- it's also improvisational -- but I improvise in a compositional matter, it's not just patterns and shredding and crap that you go, "Man, this guy does that perfectly. If on only if it meant something, you know?" L.A., it seems, has a glut of those kind of players that are just really enviable in their technique but don't really say much, or maybe they don't want to something that would make a producer not hire them for a session. So, for myself, it's a pretty much a complete musical statement on the drums, and it doesn't lose the primitive and the bashing and that fiery rock stuff that happens on the drum set. Otherwise, I'd just be a pianist or a marimba player.


http://www.rollingstone.com/music/features/zappa-drum-legend-terry-bozzio-on-touring-the-worlds-largest-tuned-kit-20140826#ixzz3GV6Gh200

Maar goed, zoals gezegd, geen idee hoe hij dat live doet. Misschien improviseert hij het allemaal ter plekke :P
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

kasper169


nee het is niet nieuw, denk aan jazz bossa's etc daar waar je veel je hihat met je voet speelt.

Owja, dat is waar ook. Ik was niet helemaal wakker :p

Jazz

Geen punt
There is no music without jazz

Jazz

Ik ben op internet op zoek naar tranquillize van the Killers
Featuring Lou Reed.
Weet iemand waar ik dat kan vinden ?
There is no music without jazz

Otje



Sinds kort heb dit boek in bezit en me dien te gevolgen daar in gaan verdiepen. Geweldige beats maar moelilijk! Héel anders dan al dat 'recht toe recht aan'-werk wat je in de meeste boeken tegenkomt. Veel Latijns/Zuid Amerikaanse invloeden as je 't mij vraagt. Dus heel wat anders  dan wat ik tot nog toe gewend bent. Maar des te groter de uitdaging. Kijken wat 't wordt..want uhh, David Garibaldi met de Tower of Power, niet vaak genoemd hier, is volgens mij een klasse apart. Uit eindelijk hoop ik zo iets* ter gehore te kunnen brengen...
 *

djska

Yeah, helemaal mijn ding. En ja over die beats heb ik ook lang gedaan. 'Soul Vaccination' is te gek!

Omhoog