Wat is een tutti ?

Gestart door Nijlpaard, jan 06, 2013, 14:05

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Nijlpaard

Vraag ook al eens gesteld aan een drumleraar maar niet echt een eenduidig antwoord op gekregen.


In het boek "Working the inner clock" van Phil Maturano wordt regelmatig gesproken over ensemblefiguren of tuttis.


Een voorbeeld kan je vinden op Amazon


http://www.amazon.com/Working-Inner-Clock-Drumset-Maturano/dp/0793571235


Kijk bijvoorbeeld in het hoofdstuk Ionosphere Spring.


Kan iemand me uitleggen wat hier precies mee wordt bedoelt ?

Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Kevin_Argument

Tutti betekent allen, iedereen.

Als je een stuk speelt met bijvoorbeeld solo voor trompet (ik zeg maar wat) dan kunnen ze op de partituur tutti schrijven op de plaatsen dat het hele concert speelt en solo daar waar de solo is.

Of is dit niet wat je bedoelt?

Nijlpaard

Ok, maar hoe vertaal ik dat dan naar deze oefeningen ?
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Kevin_Argument

Ik zie nergens het woord tutti staan. Maar ik denk dat de ritme's die daar staan zullen gespeeld worden door de rest van de band/orkest. Het zal dus de bedoeling zijn (maar dit is discutabel) dat je hier de nadruk op legt door bijvoorbeeld de noten mee te geven met een crash of iets dergelijks.

Nijlpaard

Tutti wordt genoemd in de nederlandse vertaling van het boek
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Robert-Jan

Ik bekijk het even vanuit een bigband setting.
Daarin heb je verschillende secties..trombone saxen en trompetten.
Een bigband partij voor de drummer kan er uit zien als het voorbeeld, alleen maar accenten van secties en jij speelt in principe een swingpatroon plus de invulling van die accenten...maar die invulling is dus afhankelijk van welke sectie de accenten spelen,
Stel je speelt zo n schema een aantal keer en de eerste keer is het alleen de trombone sectie die die accenten..die klinken laag, niet scherp en meestal is het volume dan nog laag..dan kiest de drummer meestal voor de bassdrum als ondersteuning van die accenten. Het tweede rondje komen de saxen erbij, dan wordt het dus al scherper en zou je bijvoorbeeld je snare kunnen kiezen met misschien een lichte cymbalhit..
Maar dan gaat het de derde keer loos ..tutti! Dus iedereen en met de trompetten erbij..dan is het alle hands aan dek de accenten vol met de cymbal crahses en daarbij als drummer moet je die accenten ook voorbereiden..je maakt dus een fill voor die accenten zodat alle blazaers in time die accenten spelen..

De secties en tuttis zijn dus voornamelijk van belang qua keuzes die je maakt in de dynamiek en de hoeveelheid fills die je speelt..

Luister hier maar eens naar..dan hoor je hoe een stuk opgebouwd kan worden

www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Robert-Jan

En anders kijken we ook nog even naar Phill zelf.. *)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Dries

Hoe groot is die Sabian Omni ride?
Klinkt wel lekker namelijk.
Goede uitleg, RJ, mooi voorbeeld ook.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Nijlpaard

Cool :-)

Heb het boek al een tijdje en had in het begin al eens gezocht maar heb toen die filmpjes van Phil zelf nog niet kunnen vinden.
Gaaf.

Bedankt ook voor de duidelijke uitleg RJ :Y
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Harre

Thanks RJ!  :)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Technobeat

DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Omhoog