Klachten over mijn tempo

Gestart door drummermaarheeze, sep 24, 2013, 19:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

drummermaarheeze

Af en toe krijg ik van bandleden/orkestleden een opmerking over mijn tempo. In de trant van: 'Het ging langzamer dan anders' of 'De refreinen gingen sneller dan de rest van het nummer'.
Nu zal het best zo zijn dat ik niet altijd even strak speel, maar dit probeer ik op te vangen door veelvuldig gebruik te maken van een metronoom. Die gebruik ik bijna altijd om het starttempo te pakken en bij sommige nummers laat ik het lampje constant knipperen ter referentie dat ik nog goed zit. Ik weet daardoor met zekerheid het tempo hetzelfde is als anders, en dat het tempo gedurende het nummer constant blijft.
Ik heb daardoor het idee dat de opmerkingen meer te maken hebben met de stemming, en de moeilijkheidsgraad van de partij, van degenen die ze maken.
Het leidt nooit tot echte discussies, vaak zeg ik iets van 'Oké, ik zal er op letten',  maar toch.... is dat niet helemaal bevredigend voor mij.

Hebben jullie deze ervaring ook?

Hoefnix

Gewoon een keer opnemen en terugluisteren (kan je de metronoom weer mee laten lopen). Dan weet je wat er gebeurt.

willem4130

Het zou ook nog eens zo kunnen zijn dat je weliswaar (gemiddeld) hetzelfde tempo speelt naar het nog steeds in tempo varieert. Dus dat je bijvoorbeeld in een refrein meer voorin gaat spelen/pusht, zonder de metronoom daadwerkelijk in te halen, waardoor de rest het ervaart als een versnelling.

Overigens heb ik deze discussie ook regelmatig (gehad, gelukkig), m.n. tijdens (of na) live-optredens. Veel mensen hebben de natuurlijke reflex nummers te snel te willen spelen, of te gaan jagen. In mijn ervaring vooral op het podium. Dan ervaren ze het alsof we als band vertragen, terwijl dat in feite niet aan de hand is.

Opnemen en terugluisteren is denk ik inderdaad een leerzame optie. En helemaal goed is het om dat samen met je bandleden te doen zodat zij ook hun bewustzijn vergroten. Niets werkt beter dan jezelf een spiegel voor te houden, naar mijn mening.

Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Black Page

#3
sep 25, 2013, 12:08 Last Edit: sep 25, 2013, 12:25 by Black Page
Mijn ervaringen sluiten grotendeels aan bij die van Willem.

Ik heb met Hans van Gennip (drumleraar) aardig wat gediscussieerd over tempo. we zijn het erover eens dat tempo een band verantwoordelijkheid is. Een gitarist die ineens een rifje versneld, houd je vaak gewoon niet tegen .... 

de drummer (ik) werd de tempo issues verweten, totdat ik alles ging opnemen op mijn Android en 's avonds luisterde ik het nog af of tijdens de pauzes. Met name de momenten waarbij werd geklaagd over vertragen /versnellen luisterde ik terug.

Ook vaak de opmerking gehoord dat bij derde keer refrein werd versneld, want de toetsenist kon het loopje maar moeilijk bijhouden. Dat kan je dan mooi terughoren. Oorzaak was eerder zijn conditie in de vingers. Ook moest ik vaak de gitarist tegenhouden tijdens solo's en juist dat tegenhouden leidde tot fluctueren.

En uiteraard kwam het wel eens een keer voor dat ik versnelde / of vertraagde. Het opnemen heeft erg bijgedragen aan het bewustzijn van mijn timing.

Om mezelf te "trainen" heb ik altijd de kwartnoot puls in mijn hoofd. Veel drummers knikken met hun hoofd de puls mee. Is ook een manier. Dan kan helpen om steady te blijven. Als je aftelt, heb je dat tempo nog zo precies in de hoofd als je halverwege bent? Of weet je het niet? Ik heb zelf ook nog een weg te gaan ....

Dingetjes die je met de metronoom kan oefenen is de metronoom op half tempo te zetten, of de tik van de metronoom komt op je afterbeat. Je wordt dan gedwongen zelf de puls te blijven voelen ipv dat je afgaat op de metronoom.

Ook over timing gesproken: Luister eens naar seven steps to heaven het origineel. Tony Williams voorin de tel, Miles davis hangt en de bassist (weet even niet wie) boven op de tel .... Dat kunnen ze, omdat ze allen goede timing hebben ... en clicktracks bestonden in die tijd nog niet ...


Nijlpaard

#4
sep 25, 2013, 13:24 Last Edit: sep 25, 2013, 13:25 by Nijlpaard
Bij het muziekteam in onze kerk is tempo ook altijd een issue. En altijd wordt er naar de drummer gewezen want hij is degene die het tempo maar moet controleren, waar ben je anders drummer voor.


Totdat ik in-ears ging gebruiken en een click mee liet lopen.


Een nummer is geschreven in tempo 88 maar het intro is met zang en gitaar of piano. Je tikt af op 88 en op het moment dat de vocalist inzet is het tempo al gezakt naar 70 of is het gestegen naar 100. Afhankelijk van de feel van het nummer.


Eigenwijs als je bent (jij bent immers de drummer toch en verantwoordelijk voor het tempo ?) kom je er in en begin je vervolgens als een gek aan het tempo te trekken of als een idioot te duwen om het tempo goed te krijgen.


De eerste keer dat je dat doet op een repetitie stopt iedereen en kijkt om met een blik van "wat ben jij aan het doen ?"


Daarna probeert iedereen krampachtig om mij bij te houden en ben ik in alles aan het meetikken, tappen, chicken en wat nog meer omdat iedereen moeite heeft om een vooraf bepaald tempo bij te houden


Nu we dat een tijdje gedaan hebben en we ervaren dat het eigenlijk meer negatieve dan positieve invloed heeft proberen we gezamenlijk een feel en tempo  te vinden die bij het nummer en onze stijl  past. Soms versnellen we inderdaad iets in bijvoorbeeld het refrein maar dat is dan omdat we gezamenlijk vinden dat het refrein dat nodig heeft.


Het geheel wordt daardoor wel wat minder strak maar de paradox daarin is dat dat juist een positief effect heeft op het geheel.


Ik blijf oefenen met de metronoom en op bepaalde momenten, zeker bij de wat snellere nummers blijft het voor mij een houvast. Het maakt je ook zeker een betere drummer als je strak tempo kan houden.
Maar af en toe is het ook goed om dat los te laten, naar mijn idee. We zijn immers geen computers
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

willem4130




Ik heb met Hans van Gennip (drumleraar) aardig wat gediscussieerd over tempo. we zijn het erover eens dat tempo een band verantwoordelijkheid is. Een gitarist die ineens een rifje versneld, houd je vaak gewoon niet tegen .... 

de drummer (ik) werd de tempo issues verweten, totdat ik alles ging opnemen op mijn Android en 's avonds luisterde ik het nog af of tijdens de pauzes. Met name de momenten waarbij werd geklaagd over vertragen /versnellen luisterde ik terug.

Ook vaak de opmerking gehoord dat bij derde keer refrein werd versneld, want de toetsenist kon het loopje maar moeilijk bijhouden. Dat kan je dan mooi terughoren. Oorzaak was eerder zijn conditie in de vingers. Ook moest ik vaak de gitarist tegenhouden tijdens solo's en juist dat tegenhouden leidde tot fluctueren.



Eens, en erg herkenbaar!
Het valt me ook op dat als ik met de bands speel waar ik invaldrummer ben (bestaande uit profmuzikanten) er nooit problemen zijn met het tempo. Als iedereen steady is wordt het inderdaad een stuk gemakkelijker. Bij sommigen van mijn eigen bandjes zit dat er gewoon niet bij iedereen in.

Wat ik daar eigenlijk doe, overeenkomstig met bovenstaande post, ervoor zorgen dat het geheel blijft swingen. Dat we dan tijdens het nummer een paar BPM versnellen of vertragen, heeft het gros publiek denk ik niet door en/of ervaart het als niet-storend.
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

djska

Wat je ook kan doen is op je telefoon een appje als LiveBPM (Android) aanzetten als spiekbriefje. Deze detecteert via de microfoon het gespeelde tempo. Kun je zien of je nog een beetje in de buurt zit.

Rick

Ik had er laatst ook een meningsverschil over met de leadzanger van de band. Hij stond er op dat ik met click zou spelen, einde discussie. Ik snapte opzich het punt dat hij wilde dat alles even snel zou zijn, maar mijn ervaring is juist dat wanneer het fout gaat en je een gitarist niet tegen kunt houden of de zanger die vooruit rent, je tussen twee vuren zit. Ga je met de click mee, of ga je achter de het versnellende of vertragende bandlid aan?

In mijn beleving is met click spelen niet verkeerd. Het is ontzettend leerzaam, maar niet echt nodig zolang je niet met een backingtrack of een loopje speelt. Ik ben er zelfs van overtuigd dat versnellen en vertragen iets dynamisch is tot op zekere hoogte en bij een goede organische vertolking van de muziek hoort (dit dan weer niet bij ieder genre).

Kortom waar het op neer kwam, ik heb tijdens de de gig de click aangezet, maar het volume ervan uitgedraaid. Hele gig gespeeld, ging erg goed. Na de gig gevraagd of hij het beter vond nu de click aan stond. Hij vond het super en 10x beter.

Kortom, het zit allemaal puur tussen de oren. Een temporef kan eventueel wel handig zijn. Probeer zoals Rene ook al zei het gevoel van de pulse altijd vast te houden in je hoofd (en met je linkervoet). Dan moet het goedkomen!

Kevin_Argument

Ik denk dat deze site al wel eens is langsgekomen op het forum: http://labs.echonest.com/click/?gallery=true

De site geeft weer hoe drummers fluctueren in bepaalde nummers.

Robert-Jan


Ik had er laatst ook een meningsverschil over met de leadzanger van de band. Hij stond er op dat ik met click zou spelen, einde discussie. Ik snapte opzich het punt dat hij wilde dat alles even snel zou zijn, maar mijn ervaring is juist dat wanneer het fout gaat en je een gitarist niet tegen kunt houden of de zanger die vooruit rent, je tussen twee vuren zit. Ga je met de click mee, of ga je achter de het versnellende of vertragende bandlid aan?


Mijn visie is, als er een klik is dan speel ik op de klik en iedereen volgt mij..ik ga achter niemand aan, ik ben dan de baas  *D


Citaat

Een temporef kan eventueel wel handig zijn.


Voor mij was het de oplossing  :Y ik heb zoveel inzicht gekregen in tempo door dat ding..en dus ook veel meer controle op het tempo en dus ook op de discussie ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

grohllebol

Ik drum nog niet zo lang, maar ik merkte in de band waar ik speel dat vaak geklaagd werd dat het tempo niet vast was. Ik ben met metronoom gaan oefenen en bij de band repetities speel ik (alleen) met de metronoom op m'n oren. Ik ben hierdoor een stuk tempo vaster geworden.

Maar ik merkte ook zoals hierboven ook is aangegeven, de gitarist ging ineens vertragen/ versnellen omdat hij niet zo tempo vast is. Nu tik ik het tempo voor een nummer af, we hebben een aantal songs waar de gitarist begint, en dan merk je in sommige gevallen als ik inval, 2 maten na stoppen van mijn tik, dat hij alweer van de click af is geraakt ;)

Echter, het verbetert langzamerhand wel, dat iedereen een stuk tempo vaster aan het worden is.

Temporef lijkt me een nuttige toevoeging, is er in .nl een leverancier?

Ter info: Avatar is Elan, de bard, uit Order of the Stick. Wil eigenlijk met drumkit de dungeons in, hide check -20...
Kit: Yamaha Tour Custom. Cymbals: Paiste 602 SE high hat, Masterwork Troy 16" en 18" crash, 20" ride, 15" Wuhan China

Harre

Normaal via het dealernetwerk van Patrick, maar daar zie ik hem op de website niet meer terug. Informeren bij een dealer kan altijd nog wel even natuurlijk...
http://patsticks.nl/dealers/

Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Robert-Jan

De beatbug is wat degelijker dan de temporef .. Ik heb de mijne uiteindelijk via eBay.com
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal

#13
sep 26, 2013, 21:13 Last Edit: sep 26, 2013, 21:14 by animal

Wat je ook kan doen is op je telefoon een appje als LiveBPM (Android) aanzetten als spiekbriefje. Deze detecteert via de microfoon het gespeelde tempo. Kun je zien of je nog een beetje in de buurt zit.


Wat een GEWELDIGE tip!!!!! *O*
De app is er ook voor de iPhone/iPad.
Ik heb hem net gedownload en hij werkt fantastisch, bij pop en rock weet ie feiloos de juiste BPM aan te geven, maar zelfs bij een stuk bestaande uit zang met piano begeleiding weet ie de correcte BPM te vinden.
Geloof me, vergeet de Tempo REF, dit is echt vele malen beter (en goedkoper als je al een ipad en/of iphone hebt)

+1 voor djska, verdient  :Y

Robert-Jan

#14
sep 26, 2013, 22:15 Last Edit: sep 26, 2013, 22:16 by Robert-Jan
Ja trekt de mic het op hoge volumes?

Ik ga het ook maar eens proberen dan.  :Y


en een temporef ad maken dan maar..  ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal

#15
sep 26, 2013, 23:11 Last Edit: sep 26, 2013, 23:19 by animal

Ja trekt de mic het op hoge volumes?



Of de mic geen (blijvende) schade ondervindt weet ik niet, maar vanwege je vraag heb ik net even akoestisch gedrumd en gaf de iPad geen krimp.
Het is echt ongelooflijk hoe accuraat hij het aantal BPM's weergeeft. De app raakt ook niet van slag bij het spelen van drukke patronen of ghostnotes, hetgeen bij de Temp Ref wel degelijk het geval is.

Ik ben razend enthousiast, voor € 3,59 zou dit zomaar DE aankoop van 2013 kunnen worden. *O*

mangoie

Waarom heb ik ook een windows phone gekocht... :F

djska


Wat een GEWELDIGE tip!!!!! *O*
De app is er ook voor de iPhone/iPad.
Ik heb hem net gedownload en hij werkt fantastisch, bij pop en rock weet ie feiloos de juiste BPM aan te geven, maar zelfs bij een stuk bestaande uit zang met piano begeleiding weet ie de correcte BPM te vinden.
Geloof me, vergeet de Tempo REF, dit is echt vele malen beter (en goedkoper als je al een ipad en/of iphone hebt)

+1 voor djska, verdient  :Y

Ik dacht al, waar blijft dat nou? :-)
Yep, je legt de telefoon ergens neer, onzichtbaar voor de anderen als je dat wilt en ziet de huidige BPM en een mooi, hopelijk enigzins vlak, grafiekje

richardcs65


Waarom heb ik ook een windows phone gekocht... :F

Ja waarom eigenlijk?  8)

Heb de app ook gedownload, ziet er simpel maar doeltreffend uit. Vanavond maar eens testen.
Pearl Masters Custom MRX / Roland TD3-KW

djska


Ja trekt de mic het op hoge volumes?

Ik ga het ook maar eens proberen dan.  :Y


en een temporef ad maken dan maar..  ;)

er zit meestal altijd een automatische regeling op zo'n microfoontje, en als deze fysiek gezien al beschadigd zou kunnen raken van hard geluid dan vrees ik het ergste voor je oren! :-)

Robert-Jan

Die microfoon gaat niet kapot, dat bedoel ik ook helemaal niet.
Maar als je met een iphone dicht bij je set zit en je speelt stevig, dan klinkt het nergens naar als je het opneemt...omdat de zaak dan overstuurt.
Met 'trekt de mic' het bedoel ik dus of de app met de microfoon in staat is om een tempo te halen uit een brei van cymbal snare en basdrum geweld.
Dat gaan we zo merken ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Fibesman




Kortom waar het op neer kwam, ik heb tijdens de de gig de click aangezet, maar het volume ervan uitgedraaid. Hele gig gespeeld, ging erg goed. Na de gig gevraagd of hij het beter vond nu de click aan stond. Hij vond het super en 10x beter.



Mooi verhaal. Jammer dat sommige muzikanten hun onzekerheid op de drummer willen afschuiven. Vooral tijdens optredens is de perceptie vaak onderhevig aan onzekerheid en emoties. Een click kan een soort tool zijn om dit soort gasten gerust te stellen. Heb al veel goede tips gelezen in deze thread hoe om te gaan met dit soort onredelijke agressie :-)
Die app ga ik zeker ook proberen.

richardcs65


Die microfoon gaat niet kapot, dat bedoel ik ook helemaal niet.
Maar als je met een iphone dicht bij je set zit en je speelt stevig, dan klinkt het nergens naar als je het opneemt...omdat de zaak dan overstuurt.
Met 'trekt de mic' het bedoel ik dus of de app met de microfoon in staat is om een tempo te halen uit een brei van cymbal snare en basdrum geweld.
Dat gaan we zo merken ;)


In de informatie bij de app staat: You can check and improve the detection by clapping loud to the beat. Also, results can be improveds by plugging in a suitable external microphone.

Ik wist niet eens dat die mogelijkheid bestond op bijv. een iPhone, maar ze worden verkocht.
http://www.thomann.de/nl/tascam_ixj2.htm?gclid=CNWZ85uQ67kCFcFc3godrEIALw
Maar dan wordt het toch weer "ietsje" duurder. Ben dan ook erg benieuwd naar de resultaten zonder extra mic.
Pearl Masters Custom MRX / Roland TD3-KW

Robert-Jan

Ik heb de app net uitgebreid getest en laat ik maar met de deur in huis vallen..de app werkt zeker maar is geen vervanging voor de temporef.
Het grote verschil zit in de snelheid waarmee je de verandering in tempo kan zien. Een temporef heeft een trigger die je op je snare plakt en de temporef meet de afstand tussen twee klappen op je snare. Stel ik speek een basic beat op tempo 120 dan geeft de tempo ref als indicatie 60 aan, omdat ik op de 2 en de 4 speel.. Speel ik een snare te laat ( ik vertraag) dan kan het zijn dat hij naar 58 springt..
De live bpm app zoekt naar beat en daar heeft het even voor nodig..dat is op zich logisch,maar dat betekent wel dat als je aan het spelen bent je niet direct ziet of je versnelt of dat tempo omlaag gaat..een verandering krijg je dan pas 3 of 4 maten verder..bij langzame tempi pakt het de timing van de hihat..speel ik een achtste groove op tempo 70 dan geeft de app tempo 130 precies omgekeerd tov de tempo ref..die geeft dan 35 aan..op hogere snelheid draait de app dat niet om, blijkbaar omdat het dan de snare/bas oppikt als signaal.

Al met al.. De app is wel bruikbaar dat zeker en als je naar de prijs kijkt is er een groot verschil (mits je een tablet/smartphone hebt) maar mijn temporef/beatbug gaat niet op mp. ;)


www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal

Vanavond op de repetitie ga ik het verder uitproberen, ik heb gisteren even kort live/akoestisch getest en mij is hetgeen wat jij beshrijft RJ niet opgevallen.
Morgen meer (ervaringen) dus .

PS: ook nog even naar het filmpje gekeken, maar zoals de app bij jou reageert herken ik niet.
Zoals gezegd, morgen meer.

Omhoog