Welke drummer kun jij je aan ergeren?

Gestart door Anserini, sep 29, 2011, 13:39

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Hoefnix

#225
aug 13, 2014, 08:19 Last Edit: aug 13, 2014, 08:21 by Hoefnix
Inderdaad, een quote van Sebastiaan's bio:
"Dutch drummer/composer Sebastiaan Cornelissen studied
at The Conservatory of Amsterdam where he formed the
group Isotope, along with pianist Rob van Bavel."

Ik heb les gehad van een aantal hele goede autodidacten en twee hele goede cons drummers... Van allen heb ik veel geleerd, maar de echte stappen heb ik gemaakt bij de conservatorium geschoold drumleraren :). Dat is mijn ervaring. Goed kunnen drummen is iets anders dan iemand goed leren drummen.

Ton Dijkman heeft me niets bijgeleerd tijdens een masterclass (die wel heel leuk was). Oh ja toch: nooit meer dan 2 snares meenemen naar een studio voor opname, anders ben je bezig met het kiezen van snare ipv muziek.

Stokmans


Inderdaad, een quote van Sebastiaan's bio:
"Dutch drummer/composer Sebastiaan Cornelissen studied
at The Conservatory of Amsterdam where he formed the
group Isotope, along with pianist Rob van Bavel."


Als je er gestudeerd hebt, betekent dat niet dat je die studie ook afgerond hebt. Er zijn ook producten die volgens hun labeltje "TÜV gekeurd" zijn, en je raadt het waarschijnlijk al, niet goedgekeurd. Kortom, bio's (en andere verkooppraatjes) zijn vaak multi-interpretabel  ;)

Black Page

#227
aug 13, 2014, 09:48 Last Edit: aug 13, 2014, 10:49 by Black Page

Ik heb anders samen met Sebastiaan het conservatorium van Amsterdam doorlopen ;)


Ik zal de swk er nog op nalopen, maar het staat me toch erg bij dat hij voortijdig was gestopt..... Iets met te eigenzinnig en zo.....

Robert-Jan

Hij begon een jaar later dan ik, we hebben samen 3 jaar opgetrokken.
Ik stond erbij en keek ernaar..vaak met mn bek open;)
Hij heeft het niet makkelijk gehad en of hij officieel zn diploma heeft weet ik niet meer..maar hij heeft daar lang genoeg rondgelopen om niet onder het kopje 'geen conservatorium jongen' te vallen.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hoefnix

Anyway; het doelloos indelen van conservatorium gediplomeerden als leraren en niet als muzikanten is gewoon een rare discussie.

Iemand met conservatorium heeft op zijn minst een proeve van bekwaamheid op didactiek, theorie & praktijk drummen afgelegd. Een leraar die geen conservatorium heeft moet je op zijn blauwe ogen geloven.

Dat neemt niet weg dat er ook goed leraren kunnen zijn zonder conservatorium opleiding.

Wat ik nog veel belangrijker vind is of je een klik hebt met een leraar en je elkaar kan versterken.

Black Page

#230
aug 13, 2014, 11:13 Last Edit: aug 13, 2014, 11:19 by Black Page

:) ook dat.


Ik was ff niet wakker. Het is niet Steve Gadd, ook niet meneerSteve Gadd, maar dr. Steve Gadd ;) http://www.drstevegadd.com/

Ik zou Sebastiaan idd ook niet willen scharen als autodidact.....

Drum@ict


Anyway; het doelloos indelen van conservatorium gediplomeerden als leraren en niet als muzikanten is gewoon een rare discussie.

Iemand met conservatorium heeft op zijn minst een proeve van bekwaamheid op didactiek, theorie & praktijk drummen afgelegd. Een leraar die geen conservatorium heeft moet je op zijn blauwe ogen geloven.

Dat neemt niet weg dat er ook goed leraren kunnen zijn zonder conservatorium opleiding.

Wat ik nog veel belangrijker vind is of je een klik hebt met een leraar en je elkaar kan versterken.

Volledig met bovenstaand eens!

Overigens een heerlijke discussie. Goed te lezen over hoe iedereen hier in staat.

dunDaan

Er wordt in deze discussie mijns inziens te weinig onderscheid gemaakt tussen de 2 vaardigheden die nodig zijn om een goede drumleraar te zijn:
- didactische kwaliteiten
- muzikale kwaliteiten

Wanneer je 1 van deze onderdelen te weinig onder de knie hebt kun je op het andere onderdeel nog zo goed zijn, maar word je per definitie geen goede leraar.
Je mag er denk ik van uitgaan dat iemand met een afgeronde conservatorium opleiding op beide onderdelen goed genoeg scoort, maar dan nog heb je geen garantie op succes aangezien de gegeven lesmethode je ook moet aanstaan. Als je bv. heel veel notenpapier voorgeschoteld krijgt terwijl jij zelf meer van de praktijk(voorbeelden) bent, dan schiet je nog niet ver op.
En ik ken (gelukkig) ook genoeg voorbeelden van drummers zonder papiertje die toch best aannemelijk les geven.
Maar, zo zijn er ook genoeg (top-) drummers die voor geen meter les kunnen geven. (Ooit eens een filmpje gezien van Collaiuta die iets "probeert" uit te leggen maar daar hopeloos in faalt (totdat 'ie weer achter zijn kit kruipt en het dan voor doet, wat dan wel weer geniaal is)).
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Hans

Back on topic :

NEIL PEART !

Appelflap. Zit geen grammetje groove in die man. Computer. Ik verdenk hem ervan dat hij een opdraaiknop op zijn rug heeft, of dat er zo'n vel papier met gaatjes uit zijn achterste komt zoals bij een draaiorgel.

Zit net een column van Michael Schack te lezen, die de spijker op de kop slaat. Terwijl ik me een paar bladzijdes daarvoor nog zat op te winden over weer zo'n Neil Peart product (een signature Ride).

Zooooo, da's eruit.

Robert-Jan

 hihi..:P
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

stefan

Michael Schack... Vind het heel knap wat hij doet, maar niet echt muzikaal.
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Hans

Hmmm, had wel een kleine rel verwacht (en Robert Jan ook volgens mij ;) ).

Hammar

 Check Counterparts - Animate en recupereer svp.

Nijlpaard

Ieder het zijne Hans ;-) hoewel ik me dan wel weer afvraag waarom je je er aan ergert. Lijkt me ook zonde van je tijd :)
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Robert-Jan


Hmmm, had wel een kleine rel verwacht (en Robert Jan ook volgens mij ;) ).


Ik kan er geen relletje over beginnen ..want ik eehm zou niet t zo zeggen misschien maar eehm..ik snap wel wat je zegt.  ;)
Alle respect hoor voor de man en binnen rush heb ik er minder moeite mee, maar bijv die opnames met de Buddy Rich band..qua swing is het gewoon echt niet ok.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hans

@ Hammar : ik heb de album versie en een live versie beluisterd en ben nog niet overtuigd. Meer....

@ Nijlpaard : je ergens aan ergeren is altijd zonde van je tijd... moet je niet doen, heb je gelijk in. Maar kom zo'n forum is al snel zonde van je tijd hè ;)

Het is eigenlijk ook niet zozeer de schuld van Neil Peart zelf denk ik, maar van alle verzamel dozen met snares en cymbals van Rush. Alsof hij een half god is ofzo...

Dan zie ik dit :

http://youtu.be/meJ55HPJ3xs ....

En snap ik die ophef niet.

Misschien wordt die nieuwe DVD van Benny Greb iets voor Neil ?

acapolypse

moet zeggen dat ik bovenstaande filmpje ook niet zo erg vet vind,

maarrrrr (vanaf 3:28 ongeveer)


bij deze solo van neil peart vind ik juist dat ie nog best n leuk geluid maakt met de tonen van z'n toms, ook al is het vooral 'n 'ik raak snel veel toms'. Of bijvoorbeeld hoe die z'n koebellen te lijf gaat. Zit best wat denkwerk achter om 't zo te laten klinken denk ik.
Dat marimba/xylofoon achtige vind ik dan weer heel stuk minder, 'n grappig melodietje, en dan verder met puur slagwerk (zonder melodie, mostly snare), vind ik maar niks

Hammar



maar bijv die opnames met de Buddy Rich band..qua swing is het gewoon echt niet ok.
Eensch, swingt als een looie deur!

Nijlpaard

#243
aug 20, 2014, 09:13 Last Edit: aug 20, 2014, 09:18 by Nijlpaard



@ Nijlpaard : je ergens aan ergeren is altijd zonde van je tijd... moet je niet doen, heb je gelijk in. Maar kom zo'n forum is al snel zonde van je tijd hè ;)

:P


Citaat

Het is eigenlijk ook niet zozeer de schuld van Neil Peart zelf denk ik, maar van alle verzamel dozen met snares en cymbals van Rush. Alsof hij een half god is ofzo...



Sommigen zien hem ook zo. En hij heeft daar zelf een vrij sterke mening over die er op neerkomt dat ie dat maar niets vind.

Eerlijk, technisch gezien snap ik hem ook niet altijd. Zijn solo's zijn voor mij soms niet te volgen en regelmatig snap ik niet wat hij nu precies wil. Zijn solo van "show of hands" was wat mij betreft zijn mooiste. Grappige vind ik wel dat hij een solo heeft waar hij over de jaren heen steeds aan verder bouwt maar waar ook herkenbare zaken in terugkomen. Kan je allemaal horen op zijn DVD "Anatomy of a drum solo" .

Als ik kijk naar het totaalplaatje vind ik hem briljant. Hij is misschien technisch niet de meest begaafde drummer en qua techniek laat een Benny Greb hem bijvoorbeeld alle hoeken van het podium zien maar hij heeft voor een groot deel Rush gemaakt tot wat het is.


Als je luistert naar de eerste cd hoor je veel simpele teksten en een zware led-zeppelin invloed. Alex en Geddy zijn geweldige muzikanten maar qua teksten e.d. komen ze toch een hoop tekort.

Neil bracht fantasy, scifi, heftige politieke onderwerpen en beschreef dat alles op
een geweldige manier (vind ik)

Muziek gaat er wat mij betreft om dat het een snaar raakt. En bij de een trilt die snaar op een irriterende manier terwijl een ander dat prachtig vind. Rush raakt(e) bij mij alle juiste snaren. De tekst en muziek waren een fantastich geheel en Neil was daar een belangrijk onderdeel van. Hij was een inspiratie om te gaan
drummen maar niet omdat hij technisch zo fantastisch was. Maar meer de manier
waarop hij als drummer in zijn positie stond :)

En als ik dan La Villa Strangiato weer eens hoor dan heb ik kippenvel van boven tot aan
mijn onderste teen
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

dunDaan


Hij is misschien technisch niet de meest begaafde drummer

Misschien niet de meest begaafde, maar hij doet het niet verkeerd hoor.
Toen ik voor het eerst de solo op "Exit stage left" hoorde was ik helemaal verkocht. Daarop laat hij m.i. toch horen dat hij wel wat techniek te verspijkeren heeft.

Het robot-achtige van de man (elke liedje elke keer precies hetzelfde spelen) is ook niet mijn ding, maar aan de andere kant vind ik het ook wel weer knap dat hij een liedje op een dusdanige manier speelt dat hij vind dat er niets meer aan te verbeteren valt.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Drum@ict

Ga ook niet voorbij aan de tijdsgeest en vergeet niet dat Peart z'n roots al zo'n 40/50 jaar geleden heeft liggen. Andere voorbeelden en ander materiaal. Peart was zeker toen ongelofelijk vernieuwend!
Ik heb thuis nog een Rush tribute CD liggen waarop diverse muzikanten nummers van Rush spelen met o.a. Portnoy op drums. Hier hoor je pas wat voor een gevoel Peart in z'n drumwerk legt vergeleken met het koude, kille slagwerk van Portnoy.

Misschien is Peart niet meer van deze tijd, misschien maar goed ook. Neemt niet weg dat de man een legende is en een voorbeeld voor vele generaties nieuwe drummers. Zo iemand mag van mij best z'n naam op een signature ridebekkentje hebben staan.

Kevin_Argument

Nu het toch over Schack zijn column gaat:

Citaat
De geen-vier-maten-achtereen-strak-spelende Lars Ulrich


Ik vind metallica goed klinken op album, maar hoe ze het al zo lang met Lars weten uit te houden...


Robert-Jan


Nu het toch over Schack zijn column gaat:

Ik vind metallica goed klinken op album, maar hoe ze het al zo lang met Lars weten uit te houden...


Nou ja eigenlijk zit de hele band op t zelfde niveau..zie dit filmpje

so you think you can play? (Kirk Hammett & Steve Lukather)



www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

dunDaan

Moewahahahahaha
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Kevin_Argument

Dus ze kunnen enkel schrijven  8)7

Omhoog