Het beginpunt is een combinatie van smaak en luisteren naar de ketel.
Ik begin het vaakst met de grootste tom en werk mezelf naar de kleinere. Door de reso te dempen hoor ik alleen de slagvellen.
Ik heb voor mezelf een ezelsbruggetje, het Wilhelmus (zing "Wilhelmus") dat is mijn intonatie tussen de toms naar boven...
Ik heb de reso van de toms een beetje hoger als het slagvel, en ook op gelet dat die ook gelijk oplopen als de slagvellen, zodat overal dezelfde intonatie ontstaat.
Dit vind ik het mooist! Wat voor jou en jou ketels werkt moet je door veel doen zelf uitvinden.
Voor de Bass heb ik het slagvel net uit de kreuk, en de reso ook wat meer op stemming, maar ik weet niet hoeveel exact. Ik heb dit door luisteren naar mijn ketel tijdens het stemmen proefondervindelijk vastgesteld.
Dit ligt ook aan of je wel of geen gat in je reso zit, en hoe groot die is.
Ook mijn op mijn snare is de reso hoger.