Toch ook nog maar even voorstellen:
HerintrederOp mijn 15e, bijna 30 jaar geleden zo'n 5 jaar lang fanatiek gespeeld, muziekschool (klassiek orkest, bigband etc.), bands etc. Blessure aan duim gekregen + band uit elkaar gevallen + lastig qua woonruimte hebben gemaakt dat ik daarna nooit meer gespeeld heb, erg jammer en nu ook wel spijt van.
ElectronischIn 2008 Roland TD-9KX gekocht en daar eigenlijk alleen maar wat met muziek meegespeeld en oude dingen uit boeken (bv. Funk Studies) weer op niveau krijgen. Juist toen ik begon te denken 'ik moet toch eens iets van een bandje gaan zoeken' bleek de lokale BigBand een opening te hebben waar ik echt auditie voor moest doen. Dus voorzichtig meer gaan oefenen, om mijn oude blessure niet weer op te laten komen, dat is goed gegaan en zowiezo is een BigBand natuurlijk een stuk rustiger dan meteen voluit in Funk of Rock of iets dergelijks te gaan. De BigBand is best aanpezen, een dikke map voor me krijgen en dan van paper af onbekende nummers te moeten spelen ging me niet echt makkelijk af. Zeker ook omdat ik hier voor mijn oude 4 delige akoestische setje weer tevoorschijn moest halen, en ik erg grote moeite met de overgang van electronisch naar akoestisch had.
Ik heb best moeite met het volume van mijn eigen drums, klinkt al snel te hard in mijn eigen oren, maar het mag juist best steviger in zo'n grote band.
Om de overgang telkens te vergemakkelijken heb ik mijn TD9 identiek opgesteld staan, heb de 10" snare pad vervangen door 12", 12" ride door 15" en velspanning van snare flink hoog. De 2e racktom heb ik er af gehaald om het bekken dichterbij te kunnen zetten, ik krijg anders last van mijn schouder.
Verder heb ik in de TD9 een kit gedefinieerd welke het geluid van mijn akoestische setje behoorlijk benaderd, dat klinkt toch realistische dan 1 of andere mega opgeblazen vette drumsound.
AkoestischTja, dit is dan het budget setje van vroeger, 10+14+20. Ik kan de neiging een betere set te kopen voorlopig nog onderdrukken, ga er vanuit dat de klankkwaliteit toch voor 90% in het stemmen zit.
DoelHeb nu ik wat jaartjes ouder ben, wel door, dat ik me niet op flashy fills e.d. moet richten, technisch ga ik natuurlijk echt geen inhaalslag meer maken, maar probeer gewoon te zorgen om beter in de basics te worden (zoals het eigenlijk in elke discipline wel werkt, sport etc). Mijn timing is absoluut beter dan toen, ik hoor fluctuaties ook beter en probeer me te concentreren op strakheid.