Tsja, wat ik mijzelf in de de loop der tijd heb aangeleerd is langzaam te beginnen met een groove of slag. Snelheid is in het begin dan juist datgeen dat averechts werkt; wil je sneller spelen dan eigenlijk goed is voor het ritme, leer je het nooit goed aan, sterker nog "ik leer het helemaal niet aan'! Rustig aan beginnen, langzaam totdat je de slag 'door en door' in je heb zitten De zgn. muscle memory. Ieder slag of/en trap moet raak zijn, moet ik voelen: ik speel er desnoods expres een versnelling lager voor; Iedere klap, trap zo je wilt, moet raak zijn zowel in geluid en voor mijn fysiek gevoel. Zolang dat niet 'door& door' ivoor min gevoel lekker aanvoelt en goed klinkt blijf ik hameren op de juiste dynamiek en techniek; hoe langzaam dan ook ( en kan soms weken duren) Eénmaal onder de knie probeer ik snelheid op te bouwen maar blijft ondergeschikt aan de juiste techniek die ik ervoor gebruik. En al duurt 't een half jaar of nog langer, het zal me een worst wezen.
Voorbeeld waar ik de laatste maanden aan gewerkt heb..(en nog steeds): Lijkt heel simpel maar om het hele nummer op juiste snelheid en dynamiek te spelen.. .
Zo heb ik er ook nog éen voor de basdrum; zodra h'm gevonden heb zet ik h'm erbij.