Dat was bij PaQ toch de muziekheuvel ofzo, achter zijn huis?? Staat mij iets bij van Merford deuren ter waarde van een riant maandsalaris (voor mij).
Voor demping heb je, zoals gezegd, massa nodig. Matrassen dempen nauwelijks op zichzelf. Waar je wel profijt van kan hebben (en dat ga ik zelf nog doen bij m'n eigen studio), is massa toevoegen door dubbele lagen gipsplaten toe te voegen. Dus:
15mm Gips
15mm Gips
X mm dempend materiaal
15mm Gips
15mm Gips
Maar, alles waar je dan die opbouw doorbreekt, zul je maatregelen moeten treffen om geen geluidslekken te hebben. Bij elk wandcontact een of andere pasta gebruiken om het dicht te maken, deuren dubbel uitvoeren, plafond zelfde verhaal voor spotjes, als je airco hebt in de ruimte moet je een suskast bouwen om toch verse lucht aan te kunnen zuigen terwijl je speelt. Zo kun je nog wel ff door gaan...
Er staan op Youtube een paar voorbeelden van gasten die een eigen home-studio hebben gemaakt, ik heb daar zelf veel ideeën vanaf gehaald en die toegepast in m'n eigen studio. Bijvoorbeeld van Sweetwater Audio's Mitch Gallagher.
Veel succes!