Alhoewel dit over stokken gaat, open ik dit topic bewust in de technieksectie omdat ik niet zozeer advies nodig heb over stokken maar over een probleem wat ik met stokken heb waarvan ik vermoed dat techniek aan de grondslag van het probleem ligt. Here we go.
Ik breek vrijwel nooit stokken. Althans, niet binnen afzienbare tijd (uiteindelijk heeft iedere stok zijn breekpunt). Echter heb ik er wel last van dat de tips van mijn drumstokken relatief snel slijten. Dat heeft natuurlijk invloed op sound en speelgevoel omdat de tip niet meer zijn oorspronkelijke vorm heeft. Omdat ik dat vervelend vind, koop ik regelmatig nieuwe stokken terwijl, op de tip na, de rest van de stok nog in goede conditie is.
Ik heb heel lang met het oude model Weckl stokken van VF gespeeld omdat ik deze het fijnst vond in vrijwel alle opzichten. Echter sleet de tip hiervan zo ontzettend snel, dat ik maar weer ben overgestapt op de normale 5a van VF waarbij ik dit probleem in mindere mate heb. Bij de Weckls ontstonden er vaak scherpe randjes aan de tip. Bij de 5a's heb ik meer last van het afvlakken van de tip.
Herkennen jullie dit probleem? Wat zouden oorzaken kunnen zijn van het snel slijten van de tip (en dan doel ik op speeltechnische oorzaken, niet zozeer op de eigenschappen van de stok). Of verwacht ik simpelweg te veel van de levensduur van de stok?
Met nylon tips heb je dit probleem natuurlijk niet maar ik vind nylon niet lekker klinken op mijn hihat en ride. Vandaar dat ik de oplossing zoek in mijn techniek.