Aangezien blijkbaar niemand anders gebruikservaring heeft heb ik die zelf maar opgedaan.
Om maar met de conclusie te beginnen: duurder hoeft niet altijd beter te zijn.
Ik had via MP reeds een DW9900 standaard op de kop weten te tikken, dus besloot ik om er nog een DW3900 standaard bij te bestellen (die ik desnoods altijd nog zou kunnen ruilen).
Zoals op de website van DW staat zijn de tomophangingen bij beide standaards identiek. Naast 2 toms is er nog een klem aanwezig waar een bekkenarm of iets dergelijks in kan. Groot pluspunt, dat scheelt weer een multiklem.
Het enige daadwerkelijke verschil is dat buizen van de DW9900 een 1/4 inch groter zijn: de bovenste (het uitschuivende gedeelte zeg maar) is 1 inch, de onderste is 1 1/4 inch, terwijl bij de DW3900 de bovenste 3/4 inch is en de onderste 1 inch.
En juist daardoor is de DW9900 minder handig dan de DW3900, want als je een bekkenarm in de klem bevestigd komt deze bij de DW9900 niet langs de memory lock als je de bekkenarm ver naar onder schuift.
Bij de DW3900 is dat geen probleem. En IMHO is de constructie van de DW3900 meer dan stevig genoeg om een set zware toms + bekkenarm te dragen. Ik heb er momenteel 13" en 15" toms en een 16" crash aanhangen en het staat zo vast als een huis.
Om dus mijn eerdere vraag maar zelf te beantwoorden: nee, ik vind de meerprijs van de DW9900 tov. de DW3900 niet waard. Sterker nog, de DW3900 is handiger ...