Stemmen doen we op gehoor en gevoel, nietwaar? Maar wat als je niet zo'n goed gehoor hebt, of je na een paar spanbouten niet meer hoort of je 'n tikkie omhoog of omlaag moet? Waardoor je de zin in experimenteren met verschillende velspanningen verliest?
Enter de Tune-bot. Volgens de
marketing, kan die behulpzaan zijn bij
- Lug pitch matching
- Measuring and adjusting overall tone
- Interval tuning of toms
- Returning to your drums' optimal sound every time
Omdat ik niet zo'n hele beste stemmer ben, wilde ik de Tune-bot 'ns proberen. Na wat on-line 'onderzoek' en de nodige aarzeling (€ 100,- is toch een heel bedrag; stemapparaatjes (à la Drum Dial etc.) werken vaak niet in de drummerspraktijk; ze gebruiken voelt 'n beetje als 'vals spelen'), nam ik de sprong in het diepe en bestelde er een. Na enig 'testen', is mijn conclusie dat de Tune-bot best een aardig hulpje
kan zijn.
Wat de Tune-bot doet:
- Het registreert de 'toon' (d.w.z. de frequentie; in Hz of als noot) die een drum (-vel) produceert wanneer je erop slaat.
- Dat kan de 'fundamental pitch' zijn, of de 'lug pitch', al naar gelang de drum vrij kan resoneren of is gedempt en waar je erop slaat.
- Boventonen (waarvan er natuurlijk nogal wat zijn) kunnen worden gefilterd.
- 'Ideale' frequenties kunnen worden opgeslagen voor verschillende drums.
Met behulp van deze features kreeg ik verschillende vellen vrij snel in stemming met zichzelf. De Tune-bot is gemakkelijk te bedienen en te begrijpen; de geregistreerde waarden leken meestal te 'kloppen' (al hadden de Tune-bot en ik onze meningsverschillen bij de snare- en basdrumreso's). 'Vetrouwend op de digits', hielden mijn oren 't langer vol: ik kon spelen met verschillende velspanningen zonder (psychologisch) toondoof te worden. Normaliter denk ik wel twee keer na voordat ik met een 'gestemde' drum ga klooien, alleen maar om te kijken of een andere reso-batter ratio misschien interessanter klinkt. Met de Tune-bot voelde ik me vrijer om te experimenteren.
Wat de Tune-bot niet doet:
- Al het--belangrijke--fysieke werk: stembouten op de 'juiste' manier aan- en losdraaien, consistent op de vellen tikken, etc.
- Besluiten of een drum beter of slechter klinkt, is aan jou.
- Hetzelfde geldt voor het bepalen van een 'stemstrategie', al biedt de Tune-bot website wel suggesties welke 'fundamental' en (corresponderende) 'lug pitches' je als uitgangspunt kunt nemen.
Voel je vrij me te kruisigen wegen 'vals spelen'. Vragen over of ervaringen met de Tune-bot ('stats'!) zijn natuurlijk ook welkom.