Volgens mij moet er helemaal niks hoor..er zijn drummers die er van houden, er zijn muziekstijlen waar het prima past en geluidsmannen die er prima mee om kunnen gaan.
Genau, nuance.
Er is ook onderscheid tussen galm (de ruimte) en sustain. Zonder sustain heeft een drum geen toon, alleen maar de eerste aanslag en plok van het vel. Voor sommige situaties werkt dat goed, zoals voor kaboemba. Voor de ruimtes/settings waar ik speel werkt dat vrijwel niet.
Maar sustain en galm moeten ook op elkaar worden afgestemd. Veel sustain in een galmende ruimte resulteert in een ongedefineerde brei geluid, waar niets in te onderscheiden is. Daarom wordt er ook altijd gezegd dat je op locatie moet bijstemmen, omdat de ruimte een grote invloed heeft. Bijvoorbeeld: thuis een galmende galmende, drums lekker kort gestemd. Kom je aan in een akoestisch droge ruimte, is er alleen nog een doffe plok over. Of precies andersom.
russ miller zegt in een filmpje 'ik hou niet van moongel want dat veranderd de feel' ..?
er veranderd helemaal niks aan de 'feel' door moongel..
Dat ben ik niet met je eens. De rebound van het vel neemt behoorlijk af van moongel, omdat de trillingen sneller uitdempen. Naarmate de moongel naar het midden gaat, wordt dat effect sterker. Een halve moongel aan de rand geeft al een merkbaar verschil in de rebound.