Wat gebeurd er nou fysiek gezien bij hameren en wat doet dat met het geluid , daar ben ik benieuwd naar.
Het geluid onstaat door trilling, dezelde trilling die het bekken (op den duur) kapot maken. Koper, het belangrijkste materiaal in de bekkenbronslegering, is helemaal niet sterk of flexibel. Buig een plaatje koper (of bijv. een elektriciteitsdraadje) een paar keer krom en het breekt. Daarom wordt er lood en tin toegevoegd, maakt het een stuk flexibeler. Die flexibiliteit heeft het materiaal nodig om de energie, die je zeer plaatselijk toebrengt met een slag van je drumstok, door het hele bekken te verplaatsen. Zie de slowmotion filmpjes van Mike Mangini op youtube. Datzelfde lood en tin maakt het bekken ook weer zachter, deze metalen zijn zeer makkelijk vormbaar. Door het bekken dus te hameren, lees de bekkenbronsmoleculen plaatselijk letterlijk "in elkaar te slaan" onstaat er een soort evenwicht tussen buigen of barsten! Op die hamerplekken is het bekkenbrons een stuk harder dan waar niet gehamerd is overigens. Hoe vaak en waar je dat moet doen op het bekken is het grote geheim van de (bekken)smit!
Het scheren van bekkens lijkt mij meer invloed te hebben op de helderheid van de klank, zie de gortdroge ongeschoren bekkens van o.a. de Jack deJohnette series van Sabian.
De dikte van de bekkens lijkt mij van belang voor de toepassing, crash of ride of allebij een beetje.
Just my two cents, als iemand aanvullende info heeft, graag!