Ik ben in het bezit van 3 Asba kits, inderdaad ook wel de "franse Gretsch"genoemd.
Ik heb 2 stalen kits, ééntje is zwart gepoedercoat, de ander in bordeax rood.
Laatste staat op dit moment nog "in de steigers"om gerestaureerd te worden.
De set waar ik het meest op speel is een oranje (amber) acryl set, ongeveer 10 jaar geleden gekocht en ik heb een Asba kit in deze kleur nooit meer ergens te koop gesignaleerd.
Werden ook geleverd in het blauw, bruin, smokey grijs en geheel transparant.
De draagranden van de acryl drums waren in die tijd revolutionair, wellicht het beste wat er toen te koop was.
De metalen toms en snares hebben als draagrand een over de (scherpe )metalen rand aangebrachte rubber strip, waar dus het vel op rust.
Ziet er een beetje vreemd uit, maar het klinkt prima.
Verder zijn alle Asba trommels voorzien van gegoten spanranden.
Asba stond erom bekend niet wars te zijn van het gebruiken van (toen) niet alledaagse materialen en vindingen, zo leverden ze een kit die bekleed was met kurk,acryl sets, de metalen kits en hadden ze een "russian doll" set, waarbij je de bassdrum kon openmaken om daar de rest van de trommels in op te kunnen bergen.
Verder maakte Asba een met pedaal verstembare floortom, met een inwendig mechaniek wat het bovenvel strakker trok als je het pedaal induwde.
Pierre Courbois speelde hier een aantal jaren geleden mee, en wellicht nog steeds.
Naar mijn weten was Asba ook de eerste die een snarestand maakten die met één beweging de snare "vast"in het mandje zette, had Rogers niet ook zoiets?
Natuurlijk zaten er ook minpunten aan deze sets; de tomhouder op m'n acryl set is in één woord verschrikkelijk, al werkt het wel.
Om een goede speelhoogte te krijgen heb ik 2 stukken (getande) tomhouder aan elkaar moeten bevestigen,waarna er gepuzzeld kon worden om de tom goed "in stelling" te kunnen krijgen.
Nu zet ik er gewoon een snare stand onder, dat werkt wel zo makkelijk.
Op de stalen sets ( die van mij dus) zit een dubbele houder met 2 "pijpen" a la Pearl, maar dan bovenaan met een getand rondsel waaraan de tom direct wordt bevestigd.
Toen ik m'n zwarte stalen set kocht was deze nog helemaal origineel, en voorzien van demplinten (jaja...) in de toms die aan de uiteinden met rode huis-tuin-en keukenelastiekjes vast zaten....ik heb er maar eerst wat foto's van genomen voordat ik ze allemaal eruit sloopte, want als het ooit weer in elkaar gezet moet, ben ik een halve dag verder, vrees ik.
Asba leverde natuurlijk ook houten sets, maar die zouden heden ten dage (als het op houtsoort aankomt) in een tamelijk goedkope prijsklasse vallen. Ook de draagranden zijn niet allemaal even feilloos.
Dit heeft mij tot op heden ervan weerhouden om een houten kit van Asba aan te schaffen.
Let wel, het gaat hier om sets die ik zelf gezien heb, ik weet niet of Asba meerdere houtsoorten gebruikte, en in de diverse documentatie is over het soort hout niks te vinden.
Begin jaren '80 hield Asba op te bestaan,vanwege de toen opkomende (en véél goedkopere) concurrentie uit Azië.
Kortom, Asba drumstellen verdienen hun kwalificatie "franse Gretsch" naar mijn mening vooral door hun klassieke uiterlijk met gegoten draagranden en mooie spanbokjes en niet te vergeten de vent-holes waar je de stemsleutel in kon "parkeren" en niet zozeer door hun feilloze afwerking, al is hier niet echt veel op aan te merken, maar het blijft toch frans spul, en daarmee maak ik denk ik een hoop duidelijk