Arjen van der Linden uit Amersfoort handelt al behoorlijk lang Marktplaats en is daar ondertussen redelijk bekend. Hij handelt ook via zijn eigen website (Arjenvanderlindendrums). Wat mij betreft mag hij dan ook in de rij van online winkels.
Hierbij gelijk een verslag van mijn mindere ervaring met hem. Ik laat me niet snel openbaar negatief uit over iemand maar in dit geval heeft hij het voor mij dusdanig verpest dat ik het wil delen. (En sorry voor het lange verhaal.)
De aanleiding
Ik was op zoek naar een ondiepe metalen snare, de keuze was gevallen op een Sonor D454. Op Marktplaats zag ik dat Arjen een aantal Sonor snares te koop aanbood, onder het type 'D405'. Dat type bestaat niet maar de bijbehorende foto leek heel sterk op een D454. Hij had er twee te koop staan, een van 129 euro en een van 149. Daarop heb ik hem gebeld met de vraag wat het verschil tussen die twee was: de goedkope had Imperial lugs en de originele strainer, de duurdere had Sonor-lugs en een luxe strainer. Nog even gevraagd naar de staat van de vellen van die goedkopere; net een nieuw ondervel en matje, slagvel was nog in goede staat. Prima, stuur die maar op. Geld overgemaakt, pakketje verstuurd.
Verrassing 1
De snare komt netjes veprakt bij mij aan. Ik haal 'm uit de doos, en tot mijn verrassing is de snare in slechtere staat dan ik had verwacht. Het is een snare van begin jaren '70 dus puntgaaf had ik al niet verwacht, maar er zat behoorlijk wat pitting op de ketel en met name de slaghoop had behoorlijke roestplekken. Dat had hij niet gezegd. Arjen hierop een mail gestuurd dat ik het niet netjes van hem vond dat hij dat niet had gezegd, maar dat ik er geen probleem van zou maken aangezien ik het wel leuk vind om zo'n oude snare weer op te knappen. Zijn reactie hierop was dat ik er niet naar had gevraagd en hij er daarom vanuit ging dat het mij, net als hem, niet om de staat maar om de klank ging.
Verrassing 2
Inmiddels lag de hele snare al uit elkaar en na een avond werk was alles tot aan de schroefdraad toe schoongemaakt, in de chroompoets gezet en voorzien van nieuw vet. Tijdens het schoonmaken viel me ook op dat de ketel niet naadloos was zoals bij een D454 wel is. Met behulp van Sonormuseum.com uitgezocht dat dit een D453 was. Geen probleem, het was natuurlijk ook een gok van mijn kant welk type het precies was, en ook de D453 leek een leuke snare.
Tijd om 'm weer in elkaar te zetten. Het ondervel ging er nogal moeizaam op, de kraag van het vel klemde echt om de ketel. Zoiets meende ik met eraf halen ook al te merken, maar toen geen aandacht aan geschonken omdat ik het poetswerk die avond af wilde krijgen. Wat bleek, de ketel was ovaal!
De oplossing
Arjen daarover gemaild dat ik het hem kwalijk nam dat hij dit niet heeft gemeld aan de telefoon, aangezien hij dat ook gemerkt moet hebben tijdens het vervangen van het ondervel. En dat zoiets niet zomaar gebeurt tijdens transport met gespannen vellen. Dat de snare in deze staat geen 129 euro waard is en dat ik graag een oplossing van hem hoor. Zijn reactie bestond letterlijk uit één zin. Geen verontschuldiging of ontkenning.
"Dan stel ik voor dat je hem omruilt voor die andere sonor snare die 20 euro duurder is en betaal je 20 erbij."
Gereageerd dat dat niet mijn eerste gedachte was en dat ik eerst goede foto's wilde van die andere snare. Foto's gekregen, zag er prima uit. Naar alle waarschijnlijkheid was dit wel een D454 met Dunnet R-type strainer. Mijn voorstel: we betalen ieder de verzendkosten om de snares om te ruilen en daar laten we het bij, aangezien hij me - getuige zijn reactie moedwillig - heeft geprobeerd een ovale snare te verkopen en die snare best wel is opgeknapt van mijn poetsbeurt. Nee, dat ging niet. Het verschil middelen naar 10 wilde hij nog wel doen. En nogmaals het argument dat ik niet naar de staat heb gevraagd. Uiteindelijk maar ermee akkoord gegaan.
De tweede snare is nu binnen en die is wel in goede staat. Daarmee is het opgelost, maar van harte ging het niet. Van mijn kant was de correspondentie beleefd en ben ik voorzichtig geweest met harde beschuldigingen. Van zijn kant was zijn enige verweer dat ik er zelf naar had moeten vragen, geen verontschuldigingen. Verder werd er niet gereageerd op het verzoek om de andere snare op tijd te verzenden zodat ik 'm voor het weekend zou hebben. Voor mij bevestigd dat dat Arjen zich niet schuldig voelt dat hij mij een "defecte" snare heeft geprobeerd te verkopen. Daarnaast heb ik bij beide pakketjes ook nog drie tot vier keer moeten vragen om de Track 'n Trace-code, heel irritant.
Al met al is het mijn geluk geweest dat ik die snare meteen heb gedemonteerd en er zo achter kwam.
Mijn vorige ervaring met hem, bij hem thuis, was al ook gemengd. Inruilen was geen probleem, maar een standaard was ineens 5 euro duurder was hij via de mail had gezegd. Na deze ervaring ben ik er klaar mee.
Zijn prijzen zijn meestal aantrekkelijk maar zo blijkt kan er dus een adder(tje) onder het gras zitten. Mijn advies is, zeker voor bekkens/snares/ketels, om bij hem langs te gaan en het goed te onderzoeken op mogelijke mankementen/defecten. Arjen is naar mijn idee een gewiekste handelaar dus wees op je hoede.