Toon bijdragen
Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.
Berichten - Erik_V
1
Hoi Thijs,
Over het algemeen vindt men het geluid prima. De criticie in het publiek vinden het wel wat anders klinken, maar ook wat anders eruit zien. Dus of het nu ligt aan het geluid of de looks....
2
Ik heb ook even zitten zoeken en ook de roland en nano setjes overwogen. Uiteindelijk een mackie th15a meegenomen en geprobeerd. Zeer goed geluid in de repetitieruimte, alleen kan ie niet hard genoeg, schoot continue in clipping, wat je ook doet.
Uiteindelijk blijkt zo n mackie ook maar 150watt laag te hebben. Nu heb ik een Behringer Eurolive B815 neo. Die levert 800watt rms laag. Helaas heb je dat vermogen wel nodig. Wij spelen op een redelijk bescheiden volume, maar afgelopen repetitie heb ik eens een normale snare bij m'n edrum gezet. Resultaat, de Behringer moest ik op 3/4 zetten om dat nog bij te houden. Onderschat dus niet het vermogen dat je nodig hebt. 500w laag en 50w hoog is het minimum.
3
iPad, automatische correcties....
4
Een jaartje later, maar ik wil jullie mij keuze en uiteindelijke ervaringen niet onthouden.
Het is een Roland TD-4K geworden met mest heads. Die mest heads spelen echt heerlijk tov de rubberen pads. Ook de V-cymbals spelen fijn.
Het ding neem ik nu iedere keer mee naar de repetitieruimte en daar is de band vooral erg te spreken over het geluidniveau, we hebben nu allemaal een volumeknop
Omdat ik iedere repetitie m'n drum aan de pa van de repetitieruimte moest knopen en die niet echt gebouwd zijn op versterken van de bassdrum heb ik nog een losse box bijgekocht. Geloof me, een Jackie thump Th-15a is ONVOLDOENDE. Zelfs op het volume waar wij op repeteren schiet ie continu in clipping. Vervangen voor een Behringer Eurolive B815 neo en dat schiet tenminste op!
En dan nu het belangrijkste, hoe gaat dat op het podium? Goed, goed geluid en ook een geluidsband kan er goed mee uit de voeten, tip m alleen wel dat de gate uit moet.
Reactie uit het publiek: tja het is toch anders, men denkt wat te horen, etc.etc. Om die reden ben ik nog aan het zoeken naar een idiote manier om m'n drums neer te zetten (wel bespeelbaar) zodat de associatie met normale drums weg is...
6
Piebe, welk drumstel gebruik je dan op et podium naast je hi hat. En hoe ervaar jij, je band, de geluidsman en de zaal die opstelling?
7
Het probleem van de mix kan ik mij wel voorstellen. Normaal krijgt de geluidsman je drumstel op verschillende kanalen binnen. Hij moet deze dan ook stuk voor stuk equalizen. Daar zit m ook de kunst van de geluidsman in, door bepaalde frequentiebereiken weg te draaien wordt het geluid er beter en voller op.
Bij een ekit heb je vaak enkel een stereo out (of je moet voor de top modellen gaan). Het geluid komt er vaak ook nog gekleurd uit, met een equalizer en ambiance soms eroverheen. Minder beinvloedbaar voor de geluidsman dus. Dan vraag ik mij wel af, hoe kun je dat oplossen?
1. Meerdere outputs gebruiken uit je edrum en die droog uitsturen
2. Gewoon een stereo out droog, en die laten voorzien van goede equalizing en ambiance door de geluidsman, wel een vak apart omdat je het over het totaalbeeld zet (je zou nog bijv. toms en bass over links en de bekens en snare over rechts kunnen doen, maar daar houdt het wel mee op)
3. Stereo out gooien en zelf (evt samen met de geluidsman) op je edrum kit equalizen en ambiance inregelen (wel lastig omdat je drumkit op het podium staat en het geluid in de zaal is).
8
Van DDrum had ik nog nooit gehoord als fatsoenlijk edrum merk. Ik kende ze alleen van wat goedkopere setjes bij de Feedback. Na even googlen kwam ik ook geen DDrum 3 of 4 meer tegen, ze maken ze ook niet meer blijkbaar. Goed beschouwd is de beste edrum bouwer met het beste geluid er dus mee gestopt....
Jammer, maar er is nog wel wat in de wereld en gezien de reactie van kaboemba (ben benieuwd wat je zelf gebruikt op het podium). Zelf speel ik ook in een top-100 band waar ik dus binnenkort mee op het podium wil en daarnaast in een popkoor, daar is het wel wenselijk dat het af en toe zachter kan
en zo'n edrum is dan wel handig
9
Erg interessant allemaal, wat voor soort triggers welke interface etc, etc. En met al die kennis en ervaring zou ik zeggen dat iemand vast wel eens zijn setje op het podium heeft gezet. Wat was de ervaring (van drummer, band, zaal, geluidsman)?
10
Vroeg mij inderdaad ook af waarom yamaha zo onderbelicht blijft.
Ik denk dat een edrum op het podium altijd bij het publiek het idee geeft dat het het net niet is. Een afwijkend ontwerp (als je geen edrum ziet verwacht je een ander geluid) kan schelen voor de klank (beleving) in de zaal. Is daarom niet alleen yamaha maar ook de multi 12 (of roland spd30) onderbelicht, of zit ik er helemaal naast.. ?
11
Vaak in en uit elkaar zetten is inderdaad ook van belang, het moet wel heel blijven
Ben benieuwd of iedereen een minder hoge pet op heeft van de 2box, ik houd alle opties open namelijk.
Over het idioot uitzien van een DTX Multi12 op podium heb ik ook nagedacht. En kan paQ geen ongelijk geven
Ik zit wel te denken om de Multi 12 dan bijv op een bassdrum te zetten (en die gelijk ook met een trigger te gebruiken). Op zo'n manier zou je iets van een apart compact drumstel kunnen creeren. Maar daarvoor moet de Multi12 wel een geluid geven dat goed klinkt door een PA in een zaal....?
12
De videotjes van de dtxm12 zien er inderdaad goed uit. De acoustische kit klinkt goed en het apparaat lijkt ook redelijk goed bespeelbaar, maar is er iemand die dit wel eens als kit op het podium heeft gebruikt en hoe klonk het, konde geluidsman er mee overweg met enkel een stereo out.
Een duurder apparaatje als 2box, of de 900 van yamaha heeft meerdere outputs maar die kosten ook stukken meer. Als dat nodig is is het nodig, maar ik vergooi mn geld liever niet natuurlijk.
13
Hoi paq, looks maakt niet uit, het gaat mij echt alleen om het geluid.
14
Hoi, ik hoop hier op dit forum van mede drummers een antwoord te krijgen op een vraag die ik al googelend niet beantwoord kon krijgen.
Welke e-drum kit is goed genoeg voor op het podium?
Het belangrijkste hierbij is voor mij dat de kit vooral goed klinkt in de zaal en snel op te stellen is en weer in te pakken.
Na wat zoeken ben ik er al een aantal tegen gekomen maar ben benieuwd of er iemand al podium ervaring heeft met een van deze kits:
- Roland TD4
- Yamah DTX Multi 12 met 2 footcontrollers
- Yamaha variant van de TD4
Voordeel van Yamaha tov Roland lijkt mij nog dat Roland het geluid berekend en Yamaha samples gebruikt. Voordeel van samples lijkt mij dat je ze makkelijker kunt vinden en vervangen en ze 'echter' klinken. Maar goed, dat is de theorie.
Ik ben dus benieuwd naar jullie praktijk ervaringen.