Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Berichten - Asbadrums

1
Citaat
Waarom zo mysterieus? Er zijn wellicht meer forumleden die daar interesse in hebben.

Of is het:"Hij, die niet genoemd mag worden"?


Als ik een privé mailtje krijg vind het enigszins ongepast om direct (zonder toestemming te hebben gevraagd) zijn naam hier op het forum te noemen, maar hij maakte zich al snel zelf bekend...geen probleem dus :)
2
@Dr.Funkensteyn

Bedankt voor je heldere uitleg, en ik denk dat je hier wel een punt hebt.
Anderzijds ga ik met deze kit bijna altijd versterkt spelen, en dan zijn geluidsmensen helemaal niet zo blij met een "open" dreun van de kick. Dus er gaat wel enige demping in aangebracht worden, en maakt het naar mijn mening niet zoveel meer uit als er iets van het geluid door toms en houder opgeslokt wordt.

En over de Yamaha recording ; ...versterkt klinkt de BD fantastisch, maar in een akoestische setting vind ik deze bassdrums maar zozo...als ze ook in maple werden gebouwd, had ik er al lang eentje gehad. Ik heb touwens destijds de tomhouder van de RC al zoveel mogelijk geisoleerd van de ketel met verschillende lagen rubber, maar iets verschil blijf je inderdaad wel horen.

Ik las zojuist een mailtje wat ik kreeg van een mede-forumer, hij stelt voor om voor m'n kit een soort van zwevende plaat te maken, waar dan de DW tommount op gemonteerd wordt.
Qua looks beetje het idee van de Sonor Designer bassdrums.
De plaat wordt ónder de bovenste 4 lugs ( 2 aan frontzijde, 2 aan slagzijde)  bevestigd en maakt dus ook alleen op die punten contact met de ketel.
Vanaf de lugs wordt de plaat zo gevormd dat 'ie iets boven de bassdrum "zweeft".
Als daarna de tommount nog met wat rubberen ringen ertussen gemonteerd wordt, denk ik dat je een behoorlijk gedeelte van het "opvreten" van geluid elimineert.
Bijkomend voordeel is dat de BD altijd weer geheel in originele virgin staat teruggebracht kan worden.
Iets om over na te denken dus..:)

3
@ drum1964

Dat was dus ook mijn vraag (scroll up...), ik was al jaren op zoek naar een (2e hands)  DW die me aanstond, en qua Collector series ben ik nog geen kit tegengekomen waar een tommmount  gemonteerd is.
De set die ik gekocht heb was de goede kleur, en ook nog voor een redelijke prijs, tsja en dan word ik heel hebberig, virgin BD of niet... 8)

Er staat trouwens wel een video op youtube van Sheila E bij David Letterman ( ik heb exact dezelfde glitter-kit gekocht :) )waar Sheila op een Collectors mét DW drummmount speelt...maar of die nou 'af fabriek' erop zat....ik heb nu begrepen dat het in ieder geval een optie is bij DW, dus het zal wel.
4
Sinds een paar maanden VF Akira Jimbo signature sticks.
Voelen in het begin een beetje vreemd aan, want ze zijn iets opgeruwd, maar dat went snel....dit zijn de beste stokken die ik in jaren heb gehad..!
Ik ben altijd (nou ja, heel lang in ieder geval) een VF 7a gebruiker geweest, maar de AJ's spelen lekkerder en gaan ook nog heel wat langer mee :)
5
drumkits & snaredrums / Re: Asba Drums .
okt 24, 2013, 14:14
Oja, die was ik nog vergeten...de koperen sets :) prachtig...!
Er heeft destijds jarenlang bij Piet Klaassen in Badhoevedorp zo'n kit op het zoldertje gestaan...helaas kon ik 'm destijds niet betalen :'(
6
Wauw Nijlpaard.....zie het nu pas, een door Emanuelle Caplette gesigneerd frontvel , en ook nog 3 kusjes... :F   
Eén van mijn favoriete drumsters...heeft ze pas geleden op die kit gespeeld bij Adams in Ittervoort?

Srry, off topic, maar dit moest ff...  :P
7
drumkits & snaredrums / Re: Asba Drums .
okt 24, 2013, 02:51
Ik ben in het bezit van 3 Asba kits, inderdaad ook wel de "franse Gretsch"genoemd.
Ik heb 2 stalen kits, ééntje is zwart gepoedercoat, de ander in bordeax rood.
Laatste staat op dit moment nog "in de steigers"om gerestaureerd te worden.

De set waar ik het meest op speel is een oranje (amber) acryl set, ongeveer 10 jaar geleden gekocht en ik heb een Asba kit in deze kleur nooit meer ergens te koop gesignaleerd.
Werden ook geleverd in het blauw, bruin, smokey grijs en geheel transparant.
De draagranden van de acryl drums waren in die tijd revolutionair, wellicht het beste wat er toen te koop was.

De metalen toms en snares hebben als draagrand een over de (scherpe )metalen rand aangebrachte rubber strip, waar dus het vel op rust.
Ziet er een beetje vreemd uit, maar het klinkt prima.
Verder zijn alle Asba trommels voorzien van gegoten spanranden.

Asba stond erom bekend niet wars te zijn van het gebruiken van (toen) niet alledaagse materialen en vindingen, zo leverden ze een kit die bekleed was met kurk,acryl sets, de metalen kits  en hadden ze een "russian doll" set, waarbij je de bassdrum kon openmaken om daar de rest van de trommels in op te kunnen bergen.
Verder maakte Asba een met pedaal verstembare floortom, met een inwendig mechaniek wat het bovenvel strakker trok als je het pedaal induwde.
Pierre Courbois speelde hier een aantal jaren geleden mee, en wellicht nog steeds.

Naar mijn weten was Asba ook de eerste die een snarestand maakten die met één beweging de snare "vast"in het mandje zette, had Rogers niet ook zoiets?

Natuurlijk zaten er ook minpunten aan deze sets; de tomhouder op m'n acryl set is in één woord verschrikkelijk, al werkt het wel.
Om een goede speelhoogte te krijgen heb ik 2 stukken (getande) tomhouder aan elkaar moeten bevestigen,waarna er gepuzzeld kon worden om de tom goed "in stelling" te kunnen krijgen.
Nu zet ik er gewoon een snare stand onder, dat werkt wel zo makkelijk.
Op de stalen sets ( die van mij dus) zit een dubbele houder met 2 "pijpen" a la Pearl, maar dan bovenaan met een getand rondsel waaraan de tom direct wordt bevestigd.

Toen ik m'n zwarte stalen set kocht was deze nog helemaal origineel, en voorzien van demplinten (jaja...) in de toms die aan de uiteinden met rode huis-tuin-en keukenelastiekjes vast zaten....ik heb er maar eerst wat foto's van genomen voordat ik ze allemaal eruit sloopte, want als het ooit weer in elkaar gezet moet, ben ik een halve dag verder, vrees ik.

Asba leverde natuurlijk ook houten sets, maar die zouden heden ten dage (als het op houtsoort aankomt) in een tamelijk goedkope prijsklasse vallen. Ook de draagranden zijn niet allemaal even feilloos.
Dit heeft mij tot op heden ervan weerhouden om een houten kit van Asba aan te schaffen.
Let wel, het gaat hier om sets die ik zelf gezien heb, ik weet niet of Asba meerdere houtsoorten gebruikte, en in de diverse documentatie is over het soort hout niks te vinden.

Begin jaren '80 hield Asba op te bestaan,vanwege de toen opkomende (en véél goedkopere) concurrentie uit Azië.

Kortom, Asba drumstellen verdienen hun kwalificatie "franse Gretsch" naar mijn mening vooral door hun klassieke uiterlijk met gegoten draagranden en mooie spanbokjes en niet te vergeten de vent-holes waar je de stemsleutel in kon "parkeren" en niet zozeer door hun feilloze afwerking, al is hier niet echt veel op aan te merken, maar het blijft toch frans spul, en daarmee maak ik denk ik een hoop duidelijk :F









8
Ik kreeg bij het drumstel 2 dubbele tomhouders met klemmen om aan een standaard vast te maken.
Het 'gedoe" waar ik het over had betreft dan het steeds weer opnieuw moeten afstellen van de stands waar deze aan vast worden gemaakt en tomhouders.
Zo heb ik m'n ride het liefst op één enkele stand staan, zodat ik deze bijvoorbeeld nog 5 cm achteruit kan zetten ( als dat nodig mocht zijn) zonder dat ik dan weer een tom goed moet gaan hangen omdat de stand verschoven is.
Daarbij komt dat als je toevallig eens een ietwat instabiel podium onder je kit hebt, de hele boel gaat wiebelen, iets waar je met een "vaste " tomhouder op de kick veel minder last van hebt, tenminste da's mijn ervaring.

Mijn vraag over "tomhouder af fabriek" was om te weten te komen of de kit dan nog als origineel kan worden bestempeld...

btw, mooie kit Nijlpaard :Y
9
Dank voor de suggesties...!

De rail lijkt me idd niet echt werkbaar voor de setup die ik wil hebben, en ik vrees dat het toch de DW tom mount moet gaan worden.
Ik ben het met Robert-Jan eens dat die paar gaatjes het verschil niet gaan maken , maar het gaat me gewoon pijn doen dat ik in de ketel moet gaan boren... :/

Worden de Collectors overigens ook ( indien gewenst wellicht) af fabriek met deze mount geleverd? ik zie op de DW site hier geen voorbeeld van.
Ik heb ooit een oude Ludwig kit laten staan omdat de eigenaar er ook eigenhandig een (best lelijke) tomhouder op had gezet, het lijkt me dus ook een probleem als ik ooit weer van het drumstel af wil...originaliteit voor alles wat mij betreft..!
10
Ik speel al zo'n 25 jaar op m'n Yamaha 9000, die "gewoon" een tomhouder heeft op de bassdrum en daardoor ook zeer snel op te zetten is, houder in de BD, tommetjes erop en het hangt allemaal direct goed.

Nu heb ik een DW Collector's gekocht met een ongeboorde bassdrum en moet nu dus gaan werken met stands aan weerzijden van de BD, of met een rack .

Ik vind beide opties niet mooi en teveel gedoe, dus ik vraag me af of er niet een tomhouder bestaat voor ongeboorde bassdrums , die ook nog eens universeel is en die je bijvoorbeeld op de spanbouten van de BD kan vastzetten, zodat er dus geen gaten in de ketel geboord hoeven te worden?

Sonor had zo'n soort houder op de designers, maar die passen alleen op die specifieke kits.

Voor de duidelijkheid, ik wil m'n 10 en 12" toms dus allebei boven de BD, en dus niet op een dubbele tomstand die dan naast de BD staat.

Ben benieuwd...alvast dank voor jullie suggesties..!
11
Ik ben enige tijd geleden in het bezit gekomen van een 70's Gretsch set, met bijbehorende snare.
Deze heeft een zgn. "lightning"throw-off met de hendel aan de linkerzijde van het mechaniek (ze zijn ook geleverd met het hendeltje in het midden). Zet ik de hendel omhoog (dus de snaren "aan") dan komt de throw off maar aan één kant omhoog, nl. het dichtst bij de hendel.
Het hele mechaniek trekt dus scheef bij het aanspannen van de snaren.
Binnenin de throw off zit een soort van parallel-mechaniekje dat dus niet werkt.
Waar precies het probleem zit kan ik niet zien.
De vraag aan de geachte mede-forummers is dan ook of hier iemand ervaring mee heeft, of wellicht iemand weet die zoiets kan repareren..?
Ik heb via MP naar een andere throw-off gezocht, maar buiten de magere respons worden voor een al dan niet gebruikt exemplaar exorbitante prijzen gevraagd..!
12
drumkits & snaredrums / Re: acryl drums
aug 03, 2012, 20:17
Ik mis de ASBA altuglas drums in het rijtje...erg mooi maar je komt er bijna niet meer aan..!
13
drumkits & snaredrums / Re: Hudson Drums
jan 18, 2012, 01:36
Heeel lang geleden heb ik hier wat info over gestuurd naar Music Maker, omdat de importeur destijds hier vlakbij zat.
Over houtsoort werd in de folder niet gerept, men classifiseerde de drums als "de Rolls Royce onder de drumstellen".
Wat ik me ervan kan herinneren is dat de bassdrum 12 spanners had (ook de 22") , dat de tomhouder veel leek op de oude (jaren '60) Rogers ophanging en dat er standaard een bassdrum-anker voor in de bassdrum zat ingebouwd.
Ik heb de folder nog ergens, als ik 'm tegenkom zal ik er wat meer over posten.
14
In 90% van de gevallen op m'n zwarte Yamaha 9000 recording met een Noble & Cooley snare, en voor "kleine" optredens m'n acryl oranje Asba kit of een Sonor champion grijze acryl kit.
15
Hallo, ik speel momenteel in een band waar het af en toe nodig is om "electronische"geluiden toe te voegen aan m'n akoestische geluid.
Zo wil ik dus een pad naast m'n hi-hat hebben als e-snare en ook de e-kick als extra plaatsen naast m'n akoestische bassdrum.
Nu ben ik zwaar aan het twijfelen wat een goede optie is; een electronisch drumstel kopen ( ik denk aan een td-3kw, wellicht vrij oud maar goed genoeg waar ik m voor nodig heb) óf  een Roland SPD-30
octapad en hierop wat extra pads aan te sluiten.
Qua kosten komt het (tweedehands) ongeveer overeen.
Graag jullie mening.
Ik moet zeggen dat ik op e-drum gebied een newbie ben, maar na meer als 30 jaar (akoestisch) drummen kom ik er niet meer onderuit... :F