[...] ben ik op zoek naar een (extern) programma dat draait onder Windows en waarin ik zelf drumkits kan aanmaken en selecteren waarna die betreffende drumkit via MIDI (vanaf de YDD-60 dus) kan worden aangestuurd en weergegeven.
Er zijn genoeg softwarepakketten te vinden hiervoor, de bekendste zijn Superior Drummer en EZDrummer. De YDD-60 wordt via usb aan de PC verbonden, vervolgens de MIDI-noten mappen aan de juiste geluiden en gaan.
Als je op dit forum/op het wijde internet zoekt naar Superior Drummer, EZDrummer of VST vind je legio voorbeelden hoe dit op te zetten.
Een bekende truc is om wat vioolhars op de schroefdraad van de spanbouten te doen. Dat geeft extra wrijving waardoor ze niet zo snel losdraaien. Er zijn ook allerlei verschillende producten, zoals lug locks, die in feite hetzelfde doen. In mijn ogen moeten die alleen in extreme gevallen worden toegepast.
De vraag is vooral: waarom trillen ze los? In principe draaien ze niet zomaar los, er staat behoorlijke spanning op de spanbouten als het vel gespannen is. Is de velspanning misschien heel laag? Sla je extreem veel rimshots op één plek? Daardoor zouden ze makkelijker los kunnen trillen.
Zijn het altijd dezelfde die lostrillen? In dat geval zou het ook nog kunnen dat de spanrand scheef gespannen is, of in het ergste geval niet goed vlak is (niet zo waarschijnlijk). Daardoor kan er minder spanning op bepaalde spanschroeven staan en trillen ze sneller los. De Catalina heeft triple flanged hoops, die zijn wel scheef te trekken met spannen. Altijd goed kruislings aandraaien.
Geef het niet te snel op, het moet gewoon kunnen. Genoeg drummers die het met een simpele laptop voor elkaar krijgen. Het kost alleen wat tijd om uit te zoeken hoe het in jouw specifieke situatie moet worden ingesteld. Ik ben geen expert op dit gebied, mijn kennis houdt hier ongeveer op. Maar zoek binnen dit forum op "latency" of "asio" en vindt al een aantal topics die nuttig kunnen zijn.
Je bedoelt gewoon de ingebouwde in je laptop? Installeer eens ASIO drivers (asio4all.org) en probeer het daarmee eens. Daarmee kan je ook buffergrootte etc. instellen om latency te beperken.
Eerste stap: welke geluidskaart gebruik je voor de output? En zijn de juiste (asio)drivers voor daarvoor geïnstalleerd? Bijna altijd is dit het probleem bij latency.
Is het beter om met wav-files te werken via sd-card?
Hoe bedoel je, op SD kaart? Zoals ik je verhaal begrijp is het de bedoeling dat EZDrummer of Superior Drummer verantwoordelijk zijn voor de geluiden. De samplebibliotheek staat dan het beste direct op de harde schijf van die pc/laptop.
Storm in een glas water... enkel de hoek van de klopper die niet goed staat.
Vergelijk jouw pedaal met die in het eerder geposte filmpje: bij jou ligt het voetblad al bijna plat in de rust-positie, en staat de klopper tegen het vel aan. Zo kan je nooit op het pedaal trappen nee.
Bekijk dat filmpje even goed rond 6:10, daar legt de beste man het helemaal uit.
Wellicht voor de technici een belangrijke aanvulling. In tegenstelling tot de oude heeft de nieuwe piezo een rode (piezo) en een zwarte (metalen rand) draad. Op de aansluiting staan twee letters W en R. Ik weet niet of het wat uitmaakt hoe de draden worden aangesloten. Weet iemand of dat inderdaad iets uitmaakt?
Ja, dat maakt zeer zeker uit! Die draden zijn de + en de - van de spanning die de piëzo opwekt. Een piëzo-element werkt op het piëzo-elektrisch effect: bij beweging (vervorming) genereert het materiaal een kleine spanning, die de module detecteert. Als de draden verkeerdom zijn aangesloten, dan staat het signaal zogezegd "op de kop" voor de module. Dat gaat niet helemaal lekker.
Met die kennis zijn de details van belang: de grootte van 26 of 35 mm maakt uit voor de gevoeligheid, des te groter het oppervlakte des te gevoeliger. Ook de foam-tape is van belang, dat isoleert de piëzo van externe, ongewenste, trillingen om valse triggers te verminderen.
Daarmee is niet gezegd dat het niet kan met je huidige 26 mm piëzo, maar je zal de instellingen moeten aanpassen op de nieuwe situatie.
Naarmate ervaring toeneemt zal het steeds meer gevoelsmatig gaan. Maar die ervaring moet je natuurlijk wel opbouwen. Alhambra noemt het belangrijkste al: tellen!
Meestal zijn intro-fills het moeilijkste, omdat die vaak halverwege een maat invallen. Bij dit nummer is dat in ieder geval niet zo, de fill zit heel overzichtelijk in het nummer (je bedoelt de fill op 2:30 neem ik aan?). Dat is fijn om mee te beginnen. Sowieso is dit een goed nummer om te leren meespelen!
Heel veel muziek is overzichtelijk opgedeeld blokken van vier: 4 maten van 4 tellen. Een fill zit eigenlijk altijd aan het einde van zo'n blok. Er zijn meerdere wegen naar Rome, maar ik zou het zo aanpakken: 1. Tel mee hoe de fill in de maat zit. Zijn het kwarten, achtsten of zestienden? Op welke tel begint de fill? (Tip: het blok van vier met de fill begint op ongeveer 2:03. Probeer de 4 maten mee te tellen). 2. Oefen de fill "droog", alleen op de snare bijvoorbeeld, door steeds 4 tellen te tellen en de fill op het juiste moment te spelen. Je kan zelf hardop tellen, of een metronoom gebruiken. 2. Speel het ritme in een blok van 4 maten, met in de laatste maat de fill, en blijf de blokken herhalen totdat je de timing goed hebt. Speel de fill eerst weer op alleen de snare om het ritme goed te krijgen. Dit helpt om het einde van een blok van vier maten te herkennen/aan te voelen. 3. Herhaal 3, maar nu met de toms.
Om de timing in de muziek vervolgens te pakken, kan je lang meetellen vanaf het begin, maar dan raak je misschien de tel kwijt. Ik vind het altijd fijn om herkenningspunten te gebruiken: de overgang van couplet naar refrein zit eigenlijk altijd op een blok van vier (zo ook in dit nummer). Of gebruik de zang; in dit nummer volgt de zang ook heel duidelijk blokken van vier (eigenlijk maakt de zang ook een soort fill op veel punten).
Inderdaad, pak Spotify of YouTube en luister naar nummers die je leuk vind. Kies daar een aantal nummers uit met een recht-toe-recht-aan ritme, niet te hoog tempo, en weinig breaks/acccenten/stops etc.
Veel nummers van AC/DC bijvoorbeeld goed te doen. Het eerste nummer waar ik op het leren meedrummen op muziekles was Love Hurts van Nazareth. Dat paste totaal niet bij mijn leeftijd, maar wel een heel overzichtelijk nummer om te beginnen.
Zomaar een paar nummers die ik van een willekeurig lijstje op internet heb gehaald (er staan er nog meer, https://www.kickstartyourdrumming.com/easy-songs-to-play-on-drums/): Michael Jackson - Billie Jean Oasis - Live Forever AC/DC - You Shook me all night long Nirvana - Come As You Are
Dat geeft hopelijk ook wat houvast om te beoordelen of je favoriete nummers te doen zijn. De belangrijkste tip: begin makkelijk en maak het steeds een stapje moeilijker. Zo houd je uiteraard plezier erin. O, en draai je favoriete muziek niet grijs. Dan vind je dat daarna misschien niet meer leuk.
Hij heeft echt geen klank. Speel sinds kort op een goedkoop setje en die bassdrum klinkt zoveel beter met stock vellen.
Het vel is een Remo powerstroke
Kan je iets meer beschrijven dan "geen klank"? Teveel resonantie, teveel "boem", niet genoeg laag, te weinig punch, ...?
Met mijn Superstar destijds (22x18" bassdrum) had ik geen probleem om een diepe punch te krijgen voor pop/rock/metal. Slagvel met interne demping, zoals Aquarian Superkick II of Remo Powerstroke III (favoriet), Evans Clear bassdrum patch en gewoon het originele resovel. En dan zo laag mogelijk gestemd met de tips van Bob Gatzen.
Met een meer open, resonante stemming voor lichtere muziek merkte ik dat de Superstar uit balans was, weinig laag en een holle klank. Maar dat is in jouw geval niet van toepassing.
Probeer eerst eens helemaal opnieuw te stemmen met de tips van Bob Gatzen. Als je dan merkt dat het resovel niet goed te stemmen is, kan het zijn dat de vinylsticker teveel van het goed is en de klank dichtslaat.
Wat bevalt je niet aan de klank nu? Wat mist er in jouw beleving aan de diepe punch die je wilt? Misschien dat het met stemmen al iets beter te krijgen is.
Een (dikke) vinylsticker dempt het resovel natuurlijk extra. Als het resovel zelf ook al redelijk dik is of eigen demping heeft, kan die combinatie inderdaad teveel van het goede zijn. Wat voor vel zit er onder de sticker?
De foto klopt idd precies. Bedankt voor de uitleg. Weer een zorg minder!
En in lijn met wat Animal zegt: zet het bovenste bekken ook niet te strak in de clutch. Een hihat bestaat uit twee delen, daar moet lucht in zitten en daarvoor is enige mate van beweging nodig. Zet het topbekken niet zo strak dat die niet meer kan bewegen. Beetje wiebel is goed, veel hoeft het niet te zijn. Niet zoveel als een crash bekken bijvoorbeeld. Met wat beweging kunnen de twee bekkens op elkaar uitlijnen op de best passende manier.
Het is niet "een beetje" jazzy, dit is pure jazz. (en een heel mooie standard!) Het filmpje dat je stuurt is op de versie van John Coltrane. De versie uit Sound of Music heeft dezelfde time en feel. Als beginner is dit niet eenvoudig, maar met de juiste stappen ga je er wel komen.
Om te beginnen is het een jazz swing, dat is heel anders dan een boem-tjak popritme. Heb je ooit jazz swing gespeeld? Zo niet, dan raad ik je aan daar eerst mee te beginnen. Zie bijvoorbeeld dit filmpje voor een basis swing: https://www.youtube.com/watch?v=Gc4OHMhOyAg&ab_channel=SachaK De truc van een jazz swing is dat de ride-swing leidend is. Zorg dat die swing er goed in zit met ride en hihat voordat je bassdrum en snare toevoegt. De bass en snare worden vrij ingevuld in jazz, dat is geen vast ritme.
Vervolgens is My Favorite Things ook nog een 3/4 swing. In een 4/4 swing zit de hihat op tel 2 en 4. Bij 3/4 swing zijn er meerdere opties. In My Favorite Things zit de hihat op tel 2 en 3. (1 2-e 3). Dit filnpje, eerste ritme, legt het uit: https://www.youtube.com/watch?v=eCGKUtj7CY8&ab_channel=DrumsAnytime Ook hier geldt, zorg dat die swing loopt met alleen de ride en hihat. Speel het nummer mee met alleen ride en hihat en probeer de swing te voelen. Naarmate dat gaat lopen voel je vanzelf de accenten die met bass en snare kunnen worden ingevuld.
In jouw filmpje valt op dat hij erg geconcentreerd is om alle slagen mee te pakken, maar vergeet om op de swing te letten. Dat is naar mijn idee typisch vanuit een "pop"-gedachte, waar bass en snare leidend zijn. In jazz is het precies omgekeerd, de ride en hihat maken de swing. Je zou het hele nummer de pan uit kunnen laten swingen zonder je bass en snare te gebruiken.
Ik vind dit een hele terechte vraag hoor. Techniek gaat vooruit, zeker op het digitale vlak gaat het hard.
Het meeste kritiek rondom dit soort kits is meestal op spelgevoel en geluidskwaliteit, naast de restwaarde. Het is niet moeilijk om een grotere ketel met gaasvellen en een beproefd triggersysteem te maken. Maar goedkopere gaasvellen hebben vaak onnatuurlijk veel rebound, het trampoline-effect. De gaasvellen zijn eventueel wel te vervangen door een betere variant met natuurlijker speelgevoel.
De module is veelal de zwakke schakel: onnatuurlijk klinkende geluiden, grote kans op "machine gunning" etc. Er zitten soms wel luxe opties als positional sensing op, maar dan niet goed uitgewerkt. Wat mij betreft is dat ook niet iets wat belangrijk is voor een beginner, mits het niet zo slecht is gemaakt dat hinderlijk wordt. Specifiek op de Millenium MPS-850: op het Thomman-filmpje klinken de geluiden klinken wat plastic en bij eerste fill is direct te horen dat er machine-gunning optreedt. Dat is bij deze prijs absoluut te verwachten.
Aan de andere kant is men hier ook niet onverdeeld enthousiast over de geluidskwaliteit van Roland, om het subtiel te zeggen. Wellicht dat het iets minder machine-gunning heeft. De voornaamste reden om voor Roland te kiezen is inderdaad bouwkwaliteit en restwaarde. Als alternatief is er nog Yamaha. Maar voor 500€ koop je ook inderdaad een oudere 3ehands set, met de kleine rubberen pads. Dat doet veel voor het spelgevoel; ik was er in ieder geval snel op uitgekeken.
Is zo'n Millenium dan een slechte koop? Ik denk het niet. Millenium heeft over de jaren bewezen dat ze degelijke middenklasse kwaliteit leveren. Mogelijk maak je wat meer verlies met verkoop, maar waarschijnlijk compenseert dat ruimschoots door het extra spelplezier. En misschien staat er zelfs nog een Millenium op Marktplaats voor een prikje...
De metalen panelen zijn aan de buitenkant glad en aan de binnenkant geperforeerd.
Ai, dat is lastig. Daar zit zeker ook isolatiemateriaal in dat de akoestiek binnen de doos wat dempt. In dat geval is er wel dikke kans dat het schuim dat daarin zit verf opzuigt. Het is de vraag natuurlijk of dat een probleem gaat zijn.
Zijn de wandpanelen nog verder te demonteren, zodat de binnenplaat los komt?
Roest overschilderen zonder het te behandelen is meestal geen goed idee, grote kans dat het onder verf verder oxideert. Je zou dat eerst met bijvoorbeeld schuurpapier kunnen weghalen alvorens te schilderen.
Welke gaatjes bedoel je? Een paar foto's zouden helpen. Ik heb geen ervaring met de cabines. Op foto's online zie ik vooral gladde wanden, dat zou geen probleem moeten zijn afhankelijk van het materiaal.
De foto's werken nog niet. Ze verwijzen nu naar de lokale files op jouw computer, om ze te linken moet je ze eerst ergens uploaden. Zie hier de how-to voor foto's plaatsen: http://drum-forum.nl/index.php?topic=288.0
Die gaan al een tijdje mee inderdaad, maar echt groot worden ze niet. Dat snap ik ook wel, met het aanbod aan betaalbare, handgemaakte bekkens in het middensegment en dominantie van de grote merken in het topsegment, is het moeilijk om te onderscheidend te zijn en marktaandeel te winnen.
Veel van deze merken boren zelf een "nieuwe" markt aan met jonge (YouTube-)drummers, om jongeren met beperkt budget aan te spreken. Kijk maar eens naar de lijst met artiesten van TRX. Wat me bij de meeste kleinere merken wel positief opvalt is dat ze relatief veel jonge drumsters weten te vinden. Dat spreekt jonge drumsters weer aan, en uiteindelijk zal dat ook doorwerken naar de absolute top (al duurt dat nog wel wat jaren).
Doet Jamulus nog iets aan correctie van de timing, bijvoorbeeld als een medemuzikant flinke vertraging heeft? Hoe speelt dat, als er iemand ineens flinke vertraging heeft?
Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat een 50/5 verbinding al volstaat, dat is wel hoopgevend! Nu nog muzikanten om mee te spelen.. En weer een microfoon en interface kopen.
Chapeau! Da's een beste solo! Daar heb je dan ook een paar jaar voor gestudeerd! Niet alleen het jaar uitzoeken en oefenen, maar ook het traject er naartoe natuurlijk.
Ook heel tof dat Todd er persoonlijk op heeft gereageerd!
Dat had ik in eerste instantie wel geprobeerd, maar dan stond de sensivity op max en gaf het nog steeds een zwak signaal.
Als het signaal te zacht is met de normale montage betekent het dat de cone te zacht is en/of niet ver genoeg boven de draagrand uitsteekt. Daardoor worden er te weinig trillingen doorgegeven.
Als het zo werkt voor jou, prima natuurlijk! Ik verwacht door het gebrek aan demping wel een groter risico op dubbele triggers en minder dynamisch bereik. Maar dat is puur theoretisch, de praktijk kan natuurlijk anders zijn.