Wat betreft de cymbomutes. Het grote voordeel ten opzichte van de rubber plakken is dat het een cymbal blijft. De beweging en feel is gelijk aan een normaal cymbal maar het is toch gedempt. De Bell van de ride is ook normaal bespeelbaar en de hihat voelt nog steeds aan als een hihat. Dus voor oefendoeleinden is dit prima.
Dat gezegd hebbende ga ik wel kijken naar wat mute cymbals. Wil dit weekend een paar Ageans gaan beluisteren. Geeft toch nog iets meer beleving dan volledig gedempte cymbals
Ik had el even gezocht naar een draadje voor stil drummen zonder module, toen kwam ik hier terecht.. Hoe bevallen de silentstrokes? Ik heb een 14 inch gekocht om te proberen voor op de snaredrum. Met een lage velspanning vind ik het wel redelijk oké spelen. Ik had nog een 12 en een 22 inch Pearl muffle heads en deze heb ik op een tom en bassdrum. Ik ben nu aan het vergelijken.. Heeft er iemand ervaring met beide mesh heads? Ik vind de 22 inch op de bassdrum wel een echte trampoline, heb de tension rods enkel handvast gedraaid en dan gaat het wel.. Hoe voelt een silentstroke op de bassdrum? Voor de cymbalen overweeg ik Arborea mute cymbals via Maatwerk in drums. €195 voor hi-hat, ride, 16 en 18 inch crash.
Tips en ervaringen zijn dan ook welkom!
Is hier al een topic over M-drums? (Mute-drums)
(Ps. balen van die drumkelder.. Je zou bouwchemie Elders in Hoogeveen eens kunnen contacten... deze man is een echte chemiemaniak.)
Mark, ik begrijp dat zeker en had dat waarschijnlijk zelf ook gedaan.
Het doel van het programma was echter dat de muzikant samen met een bouwer een instrument ging maken. En dat was in de drumaflevering minimaal. Als je de andere afleveringen gezien hebt zie je de muzikanten veel meer werken aan hun instrument. En dat vond ik persoonlijk veel leuker om te zien. In dat opzicht viel de drumaflevering mij een beetje tegen.
Maar dat ligt misschien ook meer aan mij. Ik kijk af en toe ook wel bouwverslagen op YouTube hoe iemand een gitaar of meubel maakt. Als houtman vind ik dat interessant.
Sjonge! ik kom er net achter via dit draadje dat Thijs overleden is.. Wat droevig..
Ik heb hem een aantal keren gesproken over voornamelijk trommels bouwen, wat toch ook wel mijn passie is.. Bijzondere man, Ook vond ik de nieuwe stradivarius een leuk programma. Wel jammer dat Cyril niet bij het lijmen en draaien heeft geholpen.. Want dat is het echte werk.. En dat in de olie zetten van de ketels was voor spek en bonen De ketels waren nog niet eens aan de binnenkant afgedraaid.
Ik ben benieuwd met wat voor materialen jij die tekeningen maakt? En of je de trommels afwerkt met lak, olie of..
Ik heb nog een Abachi stave shell liggen die ik wil laten beschilderen door mijn kinderen. Ik wil wel dat het mooi blijft en niet verbleekt met de jaren.
Hallo, ik weet niet of ik in het goede topic zit..
Ik ga dit weekend opnemen aan de hand van een backing/guidetrack. Mijn drum skills zijn niet zo fantastisch, dus ik verwacht niet in één keer de tracks in te spelen. Punch in/out zijn hier natuurlijk een uitkomst.. maar hoe doen jullie dit?
-Punch-in op dezelfde sporen over het verprutste stuk heen? -Of nieuwe tracks aanmaken en daarop verder recorden en later met crossfades in elkaar editen? -Of?
Ik heb het eerste wel eens geprobeerd, de punch-in kon ik niet horen maar als je net even harder of zachter speelt kun je minder makkelijk crossfades maken denk ik??..
We werken met: Cubase 5 ZOOM R16 interface (8 sporen drums in één keer).
Ik schiet al een beetje op... de trigger is klaar en werkt! Al het houtwerk is zo goed als klaar.. Heb wat verschillende schuimsoorten verzameld op straks te experimenteren. Dus nog even geduld... Moet alleen nog bouten en inslagmoeren kopen. en wat gaten boren voor de input en trigger bevestiging.
Het snarebed is inderdaad behoorlijk onregelmatig, hij moet wel vloeiend lopen... Ook zou ik hem een stuk breder maken, de lugs krijgen het vel zo ook niet aangedrukt op de bearing edge.
De bearing edge ziet er ook niet perfect uit, is de ketel wel zuiver vlak? De bearing edge zit strak op de buitenkant van de ketel, het is beter deze iets naar binnen te maken, zo komt de plooiing/ronding van het vel niet op de rand zodat je met lage velspanning direct een toon krijgt. volgende keer even een plakbandje om en in de ketel plakken en dan pas frezen.. En een goed scherp freesje gebruiken, liefst van een pro. merk, freesjes van de Prutsis en Gammel etc. = huilen. en dan krijg je splinters :'(
Wel een mooi keteltje, mooi fineertje buitenste laag. Wie is de fabrikant?
Ik zal eerst een paar schuurblokjes maken (klein plankje multiplex of MDf en daar schuurpapier (p120, p180 en p240 ofzo) op lijmen met witte houtlijm of contactlijm bijvoorbeeld... en de snarebeds vloeiend schuren, en met een heel fijn schuurpapiertje de bearing edge even ligt afronden..
Had een aantal jaar geleden al eens een beginnetje gemaakt om een E snare te maken. Ipv de 22 inch bassdrum ga ik van deze 12 inch trommel een E bassdrum maken. lijkt me toch beter na de tips hierboven.. Het blokje achter de klopper wordt schuim denk ik, of een combinatie met rubber? o.i.d.. Zo kan ik lekker experimenteren wat een lekkere feel geeft.
Het keteltje heb ik jaren geleden eens van Vancore gekregen (afval ketel) en de 5 gats hoop van Hit It De ketel komt op een MDF schijf waar een groefje ingefreesd is. in de uitstekende rand maak ik denk ik inslagmoeren, zo kan ik met lange bouten de hoop aan draaien.
De piezo maak ik aan een draadeinde, die ik achterop de MDF plaat kan stellen en borgen.
De schets heb ik gemaakt met SketchUp, pedaaltje komt uit The SketchUp Warehouse..
Als jullie mog tips hebben voor plaatsing van de trigger o.i.d. dan hoor ik het graag! heb nog nooit eerder E tjak gemaakt...
Ik heb hetzelfde plan, de bassdrum blijft stevig genoeg dacht ik.
Ik heb een oude Dixon bassdrum, heb er een pearl gaasvel op, speelt voor geen meter... net een trampoline, ik wil zelf een trigger maken en in de ketel plaatsen. Dan de bassdrum vullen met koudschuim o.i.d. tot de feel weer fatsoenlijk is..
Verder wou ik de bassdrum vast schroeven op een plaatje multiplex waar mijn pedaal ook opstaat... beetje demping en / of antislip eronder en je bass verschuift ook niet meer..
Wel eens gedacht aan een holle en een bolle kant aan je stave? Rondingen moeten natuurlijk bij elkaar passen.
18mm is te dun, 57mm krap an.
Of nog gekker, hier nog één....
Je kunt ook een mal maken die je vast maakt aan het "in hoogte te verstellen" blad van een vandiktebank, waar je de planken doordrukt.. De mal moet je dan in de desgewenste hoek maken...
Ik maak op deze manier wel lijstwerk voor kunstenaars etc.. vond nog een fotootje, ter verduidelijking...
Ook heeft Arjandrums zijn duigen trommels op deze manier gemaakt... Was actief bij de buren... weet niet of hij hier ook ronddwarrelt??
Voordeel van deze methode is dat je nooit meer hoeft te klooien met graden instellingen. Eenmaal de mal goed.. en je bent klaar!
Duigen zou ik rond de 22 mm dik maken... Lintzaag uit je hoofd zetten, krijg je niet strak..
Harmen, leuke snare! heb je hem met een handschaafje rond gemaakt?? De bearing edges en snarebed zien er nog niet zo strak uit. Als je hier nog eens wat energie in stopt, dan zou die snare een stuk beter gaan klinken!
Ook een vlakke cirkelzaagtafel is echt nodig, bij voorkeur gietijzer of gietalu..
Je zou ook eerst 2 halve cirkels kunnen maken, dan kun je deze nog vlakken op een schuurplank oid, en dan de twee delen lijmen tot een cirkel. Als je de duigen dan iets dikker maakt heb je enige tolerantie, dan zou het moeten lukken.
bedankt fred !! Een vriend van mij is schrijnwerker en heeft mij tot hiertoe altijd gezegd met PU lijm te werken voor tropische houtsoorten maar aangezien het schuimt (en dus alles kan ondersmossen) leek het mij niet zo'n fantastisch idee voor deze gelegenheid.
Wat de dubbelwandige ketel betreft, ik denk dat uitzetting niet zo'n probleem zal zijn op zo'n kleine schaal. Wenge zet 0.65% uit op 1000 graden en uit wat ik gevonden heb ligt de uitzettingscoëficiënt van padoek daar niet zo ver vandaan. Dubbelwandige stave snare worden (naar wat ik vind op youtube) wel vaker gebruikt om het estetische en het akoestische te combineren. (best from both worlds)
voorbeeldje ervan: (deze is maple met mahogany)
Vergeet niet dat een duigen trommel een behoorlijke breedte heeft als je hem recht uit legt.. Ik heb vaak genoeg gezien bij tafels dat bladen wel 1cm uitzetten en krimpen, een 14 inch trommel is nog breder.. maar je moet het natuurlijk gewoon proberen, persoonlijk zou ik het niet doen. Voor mijn gevoel gaat het idee van een 'massieve ketel' ook een beetje verloren.
Gewone witte houtlijm D3 bij voorkeur van Bison, zit je altijd goed! Ik zou persoonlijk niet de binnenzijde van een andere houtsoort maken dan de buitenzijde. Beide houtsoorten werken anders waardoor je misschien problemen kunt krijgen.
Geen PU lijm gebruiken, niet nodig en smeert alleen maar, ik doe bijna alles met witte houtlijm voor binnen D3 voor buiten D4.
Lakken is niet nodig, wel zou ik een laagje olie aanbrengen, bij Wenge lijkt het ook alsof er niks op zit omdat de nerf heel grof is.
Vincent, succes met de trommels afbouwen. Ik heb mijn hardware ook bij St drums besteld, ben ik tevreden over... Wel hadden ze veel niet voorradig toen ik wou bestellen... Hopelijk is dat nu beter..
Koko, goed je hier te zien, post je een paar plaatjes voor ons? Ik was al bang dat je gestopt was... (gezien je website al enige tijd geen update meer heeft gehad..)
Ik heb een jaartje of 10 geleden ook Optimounts op mijn Export gezet. Ik heb toen uit een stuk afval ketel die ik van Vancore Joure gekregen heb cirkeltjes gezaagd, pas geschuurd en vervolgens in de ketels gelijmd. De buitenkant een beetje glad geplamuurd en een stukje zwarte isolatietape erover. (mijn export is overigens zwart)
Waar ik wel tegenaan liep was dat mijn 14inch tom maar 6 spanbouten had en een Optimount voor 14inch toms uitgaat van 8 spanbouten. dus dat past niet!! houd daar rekening mee!!
6 spanbouten is trouwens ook te weinig voor 14 inch vind ik, die trommel heeft nooit lekker geklonken en gebruik hem dan ook niet meer..
Stave shells zijn over het algemeen dikker omdat mensen ze gewoon niet dunner maken. Mijn ketels worden wel dun en dan is het dus wel lastiger om de draagrand meer naar binnen te frezen. Ook gaat een draagrand die meer naar binnen gefreesd is een groter contactoppervlak hebben met de ketel wat er weer voor zorgt dat de klank veranderd. Ik kies daarom voor een kleinere ketel waar ik vrij ben in het aanpassen van de bearing edges naar mijn smaak. Ik ben het wel volledig met je eens dat het mooier zou zijn zonder de spacers, maar daarom ga ik ook proberen om mijn eigen lugs te maken.
Overigens is mijn deadline (een verjaardagsfeest waar ik moet drummen) verlaat naar augustus. Ik ga dus nu tijdens de examens waarschijnlijk niet veel werken aan de set en dus ook niet veel posten, maar in de grote vakantie zullen de vorderingen allemaal gepost worden .
-Vincent
Helder Vincent, je zou nog bassdrum lugs kunnen proberen die zijn net wat hoger dan tom en snare lugs...
En ik zou niet te lang wachten met het afdraaien van de binnenkant van de ketels, omdat je de buitenkant al gedaan hebt kun je wel eens rare spanning in de ketels krijgen.. en dan heb je straks eieren ipv mooie trommels..
De ketels zijn langs buiten al op maat en ze worden uiteraard ook mooi langs binnen afgedraaid en afgewerkt. De buitendiameter is nog een heel ander verhaal. Mijn snare is wat te klein, maar de rest van de ketels zullen ook 'te klein' worden. Ik heb hier zeer lang over nagedacht, maar na veel opzoekwerk ben ik van een paar bronnen (zoals ghostnote.com, drumtown.info,...) te weten gekomen dat een ietwat kleiner ketel een groter stembereik heeft. Ik heb dat goed getest met goedkoper hout en dit bleek correcte informatie. De reden is de volgende:
Doordat het vel de draagrand niet raakt met de gevormde rand zal je reeds vanaf een extreem lage velspanning al een mooie toon krijgen terwijl bij de 'normale' diameter zal je het vel harder moeten aanspannen om de gevormde velrand aan jouw draagrand te doen aanpassen.
Grijs: vorm van het nieuwe vel. Rood: vorm na opspannen.
Overigens zal ik eerst tubelugs bestellen en houten spacers maken en als ik daarna tijd heb ga ik mijn eigen lugs maken (ik heb al een ontwerpje gemaakt )
-Vincent
Ik weet niet.. een stave shell is over het algemeen dikker dan een ply ketel, hierdoor kun je de buitenste bearing edge al meer naar binnen frezen zodat de ronding van het vel hier al buiten blijft.. Bij dunne ketels wordt dit lastiger, dan zit er wel wat in je argument. Ook vind ik het een beetje zonde om een spacer o.i.d. toe te passen op zulke mooie ketels.. Eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit, als de ketels maar niet te groot zijn
Had de meeste foto's al gezien bij de buren geloof ik? Of aan de andere kant van de oceaan?.. Zijn de ketels al op maat? en ga je de binnenzijde nog afdraaien?
Je snare ziet er in iedergevel goed uit, alleen een beetje jammer dat hij een tikkie te klein is.. Mijn eerste snare was ook wat te klein.. Ga je er nog chromen ringetjes o.i.d. achter de lugs zetten?? Vind dat alu niet zo fraai, al past het wel weer bij de strainer..
Ben benieuwd naar de vorderingen.. 'k hou het in de gaten..... Succes!!